גיל הגיוס לצבא הוא צעיר מאוד וכך גם הגיל שבו משרתים בשירות החובה בצה"ל. עובדה זו משליכה, למרבה הצער, על גילם של רבים מחללי מערכות ישראל אשר נהרגים בדמי ימיהם. לעתים הם מותירים אחריהם בנות זוג צעירות מאוד אף הן, בגיל שבו עדיין חולמים על העתיד המשותף ובניית התא המשפחתי, אפילו לפעמים כבר מתגוררים ביחד, אך עוד לא באים בברית הנישואין.


בגילאים מעט מבוגרים יותר, לא פעם נותרות בנות זוג של חללי צה"ל אשר קיימו יחסי זוגיות משותפים לכל דבר ועניין והחליטו שלא להינשא, מבלי שיוכרו כאלמנות צה"ל רק בשל העובדה שלא התחתנו.


לאלמנות צה"ל ניתן מעמד מיוחד במסגרת חוק משפחות חיילים שנספו במערכה, אשר מכיר בכאבן ומעניק להן תמיכה נפשית וכלכלית למשך כל חייהן באמצעות אגף השיקום במשרד הביטחון. לאור העובדה שאבלן של בנות זוג רבות (ולעתים גם בני זוג) אינו מוכר והן אינן זוכות לתמיכה ממסדית, אלא אם כן הוכיחו שניהלו חיים משותפים עם בן זוגן, האם הגיעה העת שיקבלו הכרה כאלמנות צה"ל?


אילו הטבות מגיעות לאלמנות צה"ל?


לפי החוק, אלמנות צה"ל זכאיות למגוון גדול של הטבות כגון מענק כספי מיוחד בכל שבע שנים, ביטוח רפואי, סיוע ברכישת רכב ודירה ועוד. כמו כן הן זוכות לתמיכה וליווי נפשיים שמעניק להן משרד הביטחון.


חייל שנהרג במהלך שירותו הצבאי יוכר כחייל שנספה במערכה אם נהרג כתוצאה מפגיעה, חבלה או מחלה שאירעו במהלך שירותו הצבאי. הכרה זו ניתנת גם לשאר אנשי כוחות הביטחון, לרבות נכי צה"ל שהלכו לעולמם כתוצאה מנכותם.


כדי לקבל הכרה כאלמנת צה"ל לפי החוק, יש לעמוד במספר קריטריונים: האישה הייתה רעייתו של החייל המנוח ביום שבו נהרג, או ידועה בציבור אשר התגוררה איתו תחת קורת גג אחת וניהלה עמו משק בית משותף.


הוכחת מגורים משותפים לצורך הכרה כידועה בציבור


הקושי העיקרי להוכחת הקשר הזוגי עם החייל המנוח וקבלת מעמד כ"ידועה בציבור" הוא התנאי הדורש מגורים משותפים, בעיקר כאשר מדובר בבחורות צעירות שעדיין מתגוררות עם הוריהן. קיימים מספר תנאים שמציב קצין התגמולים לפני שיאשר כי בני הזוג ניהלו חיים משותפים תחת קורת גג אחת, לרבות הצגת חוזה שכירות, חשבונות משותפים וכל מסמך אחר שיכול להעיד על ניהול משק בית משותף. גם עדויות של חברים וקרובי משפחה יובאו בחשבון, ובסופו של דבר כל מקרה ייבחן לגופו.


אך ברוב המקרים שבהם לא יוכחו מגורים משותפים, משרד הביטחון ידחה את הבקשה להיות מוכרת כאלמנת צה"ל, ואף בתי המשפט לא ימהרו להכריע אחרת.


לדוגמה, ארוסתו של חייל שנפל במהלך מלחמת לבנון השנייה שהייתה אמורה להינשא לו לאחר שישתחרר מהשירות הצבאי, לא הוכרה כאלמנת צה"ל אף על פי שטענה כי הם התגוררו באותה דירה וניהלו משק בית משותף. הסיבה לכך שבקשתה נדחתה הייתה כי חוזה השכירות נחתם על שמו של בן זוגה המנוח בלבד, והוא אף הוכר במהלך שירותו כחייל בודד. במקרה זה עמדתו של בית משפט השלום בחיפה הייתה זהה לעמדתו של קצין התגמולים, והוא דחה את תביעתה של הארוסה להכרה.

 

יש לך שאלה?

פורום אגף שיקום | קצין תגמולים


עם זאת כל מקרה נבחן לגופו, ובנסיבות אחרות הוכרו בנות הזוג של חיילים שנהרגו כאלמנות צה"ל אף על פי שלא עמדו בתנאים להגדרה כידועות בציבור ולא התגוררו יחד עם בני זוגן, בשל אופי הקשר שנרקם בין בני הזוג במשך התקופה שבה היו יחד.