במהלך מלחמה או אימוניים קרביים ומלחיצים נחשפים חיילים למראות קשים שילוו אותם במשך כל חייהם. מדובר במצב קיצוני המשליך על הנפש של כל אדם אשר לקח חלק בשדה הקרב ברמה כזו או אחרת. לא פעם גם שנים לאחר שהפעילות המבצעית הסתיימה בפועל, סובלים אנשים הלוקים בהלם קרב מסיוטים, פחדים, תחושת חוסר אונים ולפעמים אף פורצת מחלה נפשית כגון סכיזופרניה, עקב האירועים הטראומתיים שחוו. לא מדובר רק על פעילות במהלך מלחמה, אלא גם עקב פעילות שוטפת וסיטואציות קשות שחווים במהלך השירות הצבאי.


אנשים רבים בישראל סובלים מהלם קרב. לאחר מלחמת יום הכיפורים החלה המדינה להכיר בנכות הנפשית של הלומי הקרב אשר נאבקים באופן יומיומי כדי לתפקד, להשתלב במעגל העבודה ולחיות את חייהם. הלומי קרב מוכרים כנכי צה"ל וזכאים למענקים כספיים וסיוע נפשי ממשרד הביטחון.


כדי להיות מוכר כנכה צה"ל, יש להוכיח את הפגיעה שנגרמה כתוצאה מהשירות הצבאי. כאשר מדובר בנכות פיזית, ניתן להוכיח אותה לפי הממצאים הגופניים המעידים על כך. לעומת זאת, קשה יותר להוכיח הלם קרב משום שלא ניתן להצביע על נכות פיזית, בעיקר כאשר פוסט הטראומה פרצה שנים רבות לאחר האירוע הטראומתי. אם כן, איך ניתן להוכיח פוסט טראומה שנגרמה במהלך השירות הצבאי?


איך מקבלים הכרה בהלם קרב?


בראש ובראשונה, כדי שאדם יוכר כהלום קרב במשרד הביטחון עליו להוכיח שחווה אירוע טראומתי, שבו היה בסכנת חיים או חווה אירוע קשה אשר גרר לחץ נפשי גדול כגון אובדן חברים בקרב, היתקלות עם מחבלים, ניסיונות פיגוע וכדומה. עם זאת, לא בכל מקרה יש צורך בהוכחת אירוע טראומתי, וגם שירות בתנאי לחץ קשים או בתפקיד תובעני במיוחד אשר הובילו לקריסה נפשית או להתפרצות מחלת נפש, הוכרו בבתי המשפט כנכי צה"ל הסובלים מפוסט טראומה.


לאחר מכן יש להוכיח את קיום פוסט הטראומה. לצורך כך יש להציג מסמכים רפואיים ופסיכיאטריים המעידים על קיומה של המחלה, אשר התגלתה באמצעות בדיקות ואבחון של רופאים מומחים. כמו כן ניתן להציג ראיות כגון הזדקקות לכדורי הרגעה או כדורים פסיכיאטריים באופן קבוע, וכן עדויות מקרובי משפחה וחברים על שינויים בהתנהגות ועל אי יציבות נפשית.


לבסוף יידרש התובע להוכיח כי הלם הקרב שבו לקה פרץ כתוצאה מאותו אירוע טראומתי שחווה בתקופת שירותו או במהלך השתתפותו בקרבות. לעתים קשה מאוד להוכיח את הקשר בין האירוע למחלה הנפשית שפרצה, הן מכיוון שפעמים רבות הובילו מספר גרומים להתפרצותה של המחלה, והן בשל המקרים הרבים שבהם המחלה פורצת תקופה ארוכה לאחר האירוע הטראומתי.


מסיבה זו חשוב מאוד להמציא מסמכים וראיות כבר בשלבים המוקדמים של התפרצות המחלה הנפשית, כדי לחזק את הטענה על קיומו של קשר סיבתי בין הפעילות הצבאית לבין התפרצות המחלה.


עד מתי ניתן לתבוע פיצויים בגין הלם קרב או פוסט טראומה?


באופן עקרוני, ניתן להגיש תביעות למשרד הביטחון לפיצויים ולהכרה בנכות שנגרמה במהלך השירות הצבאי עד שלוש שנים מהמועד שבו אירעה הפגיעה, ולאחר מכן תחול עליהן התיישנות ולא ניתן יהיה לתבוע עוד בגינן. במקרה של הלם קרב ניתן להגיש תביעה גם לאחר שלוש שנים, מאחר שפעמים רבות הלומי קרב מדחיקים את האירועים שחוו במשך שנים ארוכות עד שהמחלה מתפרצת.

 

יש לך שאלה?

פורום פוסט טראומה | הלם קרב | PTSD


עם זאת, חשוב לזכור כי ככל שפרק הזמן בין החוויה הטראומתית בשדה הקרב לבין התפרצות המחלה הנפשית והגשת התביעה לפיצויים, כך יהיה קושי גדול יותר להוכיח את הקשר הסיבתי בין האירוע להלם הקרב.