שלום בית הוא דרך חלופית לפתרון משבר בקשר זוגי, רגע לפני שמחליטים לפרק את החבילה ולהתגרש. מלבד מטרתו המרכזית של שלום בית, שהיא ניסיון להציל את הנישואין, במקרים רבים הסכם שלום הבית כולל בתוכו גם הסכם גירושין שיבוצע במקרה ששלום הבית לא יצלח, ולכן ההסכם בא גם למנוע מאבקי גירושין ממושכים וכואבים, הן מבחינה כספית והן מבחינה רגשית.


בהסכם שלום בית ניתן לצפות פני עתיד ולקבוע מה יקרה אם ניסיונות הפיוס לא יצלחו, כולל תנאים לפרידה של בני הזוג במקרה שיחליטו על גירושין. אך מה קורה אם ההסכם מנצל את אחד הצדדים אשר מוכן לוויתורים משמעותיים רק משום רצונו העז בהצלת הקשר? מה אם אחד מבני הזוג אינו מבצע את המוסכם במסגרת הסכם הגירושין או מחליט שהוא מעוניין בגירושין? באילו מקרים יבוטל הסכם שלום הבית והאם צריך לאשר את הביטול בבית הדין הרבני או בבית המשפט לענייני משפחה?


האם ניתן לאכוף את ההסכם?


באופן עקרוני, לא ניתן לכפות שלום בית על הצדדים. צריך להיות רצון אמיתי וכנה לשקם את הקשר מצד שני בני הזוג, ומבלי שינסו או יהיו מעוניינים בכך, בין כה וכה לא ניתן יהיה להציל את נישואיהם. עם זאת, חשוב לזכור כי כאשר הסכם שלום בית כולל בתוכו הסכם גירושין, להסכם הגירושין יהיה תוקף משפטי מחייב ככל הסכם אחר הכפוף לדיני החוזים.


כמו כן, ניתן להגיש בקשה לבית המשפט או לבית הדין למתן תוקף של פסק דין להסכם שלום הבית, מהלך אשר יכול לייעל את אכיפתו ולהבטיח את זכויות בני הזוג שנקבעו בו, אך זאת רק בכל הנוגע להסכם הגירושין.


גם אם אחד מבני הזוג יפר פסק דין שניתן בעניין שלום בית, אין אפשרות לכפות עליו את ההסכם. עם זאת, בית הדין יכול להכריז עליו כעל מורד, ומתוקף הכרזה זו להטיל עליו סעדים זמניים שונים כגון תשלום מזונות או עיכוב יציאה מהארץ, כדי לשכנע אותו להפסיק להפר את פסק הדין.


אישה שהוכרזה כמורדת עלולה להפסיד את זכאותה לקבל את הכתובה או את מזונותיה. אם הבעל הוא זה שהוכרז כמורד, בת זוגו יכולה לתבוע גט ואת כתובתה. ניתן אף לחייב את הבעל בתשלום הכתובה עוד לפני הגירושין כאשר מדובר בסרבן גט.


אם בן הזוג ממשיך לסרב לניסיונות שלום בית, בית הדין יכול להשתכנע שאין יותר סיכוי להצלת הנישואין ועל כן אין ברירה אלא להתגרש. במקרה כזה הוא יאיץ את ההליכים להסדרת הגירושין. מסיבה זו, פעמים רבות תביעת שלום בית היא למעשה צעד טקטי שמתבצע במטרה לזרז את הגירושין ולא במטרה אמיתית לנסות שלום בית.


מתי צריך להחליט לבטל את הסכם שלום הבית?


אם החלטתם לנסות ולתקן את הסדקים שנוצרו בקשר הזוגי במקביל לפתיחת הליך הגירושין, מומלץ מאוד לנסות שלום בית לפני שיסתיימו ההליכים. ניתן לקצוב את הניסיון בפרק זמן מסוים, לגשת לטיפול זוגי ולקבוע מה יקרה אם הניסיון לא יצלח. אך אם התחייבתם בהסכם שלום בית לנסות בכנות וברצינות לפתור את המשבר, ואילו בן הזוג מתבצר בעמדותיו ואינו פתוח לשינויים, ייתכן שהגיע הזמן לבטל את ההסכם ולהתחיל בהליכי הגירושין.

 

יש לך שאלה?

פורום הסכם גירושין


אם כבר החלטתם לבטל את הסכם שלום הבית, זכרו שבית הדין הרבני אינו ממהר לאשר את ביטול ההסכם ומעדיף שמערכת היחסים תשוקם ובני הזוג לא יתגרשו. כדי לבטל את ההסכם יש להוכיח שבן הזוג הפר אותו או להביא ראיות מוצקות לכך שההסכם אינו מועיל לשיקום הקשר.