בעת דיון בבית משפט בהליך אזרחי או פלילי, אדם העומד בפני השופט מחויב לומר את האמת, כדי לסייע בהכרעת הדין. מתן עדות שקר ביודעין נחשבת לעבירה פלילית, ואדם המוסר הצהרות כוזבות או דברי שקר מתוך ידיעה וכוונה להטעות את בית המשפט, צפוי לעונש של שבע שנות מאסר בגין שיבוש הליכי משפט. כאשר עדות שקר נמסרת עבור טובת הנאה, העונש הצפוי הוא תשע שנות מאסר.

 

על פי הגדרת חוק העונשין עדות היא אמירה בעל פה או בכתב שנמסרה לשם ראיה תחת שבועה על ידי נאשם בהליך פלילי, כולל חוות דעת שניתנו לשם ראיה ותרגומים של מתרגם בהליך שיפוטי, כמו תיאור התרחשות, או חוות דעת הקשורים לסוגיה שנבחנת בבית משפט, במטרה להגיע לחקר האמת.

 

אמירות פרשניות אינן נחשבות למתן עדות שקר, מאחר שאנשים עשויים להחזיק באמונות שגויות לגבי עובדות מסוימות, ואף יכולים למסור דברים שאינם מדויקים לא בכוונה, מתוך ערפול זיכרון או תפיסה שגויה.

 

שיבוש הליכי משפט

 

עדות שקר היא ידיעה כוזבת שמסר אדם בהליך שיפוטי ביודעין, בדבר מהותי לגבי שאלה הנדונה באותו הליך. האיסור על מתן עדות שקר תקף להליכים פליליים ואזרחיים, והתוצאה שעלולה להיות עקב כך היא שבית המשפט יכריע באופן מוטעה, לפיכך מדובר בשיבוש הליכי משפט.

 

דינו של אדם שמסר עדות שקר היא מאסר לתקופה של שבע שנים, ואם העדות נמסרה בעד טובת הנאה, העונש הצפוי הוא מאסר בן תשע שנים. כאשר מדובר במתן עדות שקר בבית המשפט, ברשות השיפוטית או בוועדת חקירה, אין חשיבות אם היא ניתנה בשבועה או בלא, ואם נקבע כי המעיד הוא עד כשר ועדותו קבילה בהליך השיפוטי.


בידוי ראיות

 

בידוי ראיות שלא בדרך של עדות שקר או שימוש ביודעין בראיה בדויה בכוונה להטעות רשות שיפוטית או ועדת חקירה בהליך שיפוטי, נחשב לעבירה פלילית ודינו של אדם הבודה ראיות הוא מאסר של חמש שנים. הדין על מסירת תצהיר שקר, בין אם בשבועה ובין שלא בשבועה, לפני גורם שהוסמך לקבל את התצהיר הוא מאסר של שלוש שנים.

 

עדויות סותרות

 

אדם המוסר הודעות או עדויות בפני רשויות שונות, כגון: בית משפט הדן בפלילים, בית דין משמעתי, שוטר או ועדת חקירה, והודעותיו או עדויותיו סותרות זו את זו בשאלה עובדתית שהיא מהותית לצורך החקירה, ועושה זאת בכוונה להטעות, דינו מאסר של חמש שנים. אדם שזומן להעיד או למסור ראיה אחרת בהליך שיפוטי ומסרב לעשות זאת, דינו מאסר של שנתיים.

 

העלמת ראיות

 

הדין בגין השמדת ראיה במזיד, כמו מסמכים, תעודות, תמונות או כל דבר אחר הדרושים לראיה בהליך שיפוטי, מתוך כוונה למנוע את השימוש בהם הוא מאסר של חמש שנים. אדם המוסר ידיעה כוזבת לשוטר או לגורם אחר שמוסמך להגיש תביעה פלילית, כשהוא יודע שהידיעה כוזבת, דינו מאסר שלוש שנים. כאשר מדובר בעבירה מסוג פשע, העונש הצפוי הוא חמש שנות מאסר.

 

יש לך שאלה?

פורום חקירות משטרה | חקירה פלילית

 

הדין על שיבוש הליכי משפט בין אם בסיכול הזמנת עד, בהעלמת ראיות או בדרך אחרת, הוא שלוש שנות מאסר. אדם שמניע או מנסה להניע אדם שמצוי בחקירה, שלא ימסור הודעה או ימסור הודעת שקר, או יחזור בו מהודעה שמסר, בדרך של מרמה, איומים, מתן טובת הנאה או כל אמצעי פסול אחר, דינו מאסר של חמש שנים.