קנס הוא סכום כספי שנדרש נאשם בהליך הפלילי לשלם כעונש על ביצוע העבירה, על פי החלטת בית המשפט. לעתים הקנס מוטל כעונש יחיד ולעתים מושת קנס בנוסף על עונש אחר, כמו מאסר, פסילת רישיון נהיגה או עבודות שירות, זאת בהתאם לחומרת העבירה והנסיבות שהובילו לביצועה.

 

ברוב המקרים כאשר אין מדובר בעבירת אלימות, ובית המשפט סבור כי הנאשם אינו מהווה סכנה לשלום הציבור, הוא יכול להשית עליו קנס כספי במקום עונש מאסר.

 

מהו שיעור הקנסות?

 

סעיף 36 לחוק העונשין מסמיך את בית המשפט להוסיף קנסות על עונשי המאסר הקבועים בחוק. בית המשפט מוסמך להטיל קנס בסכום של עד 14,400 שקלים אם בגין העבירה שבוצעה העונש הקבוע בחוק הוא מאסר עד ששה חדשים או קנס בלבד. קנס בסכום של עד 29,200 שקלים יוטל אם העונש הקבוע לעבירה הוא מאסר של למעלה מששה חדשים ולא עולה על שנה.

 

קנס בסך של עד 75,300 שקלים יוטל על הנאשם אם העונש הקבוע לעבירה הוא מאסר של למעלה משנה ולא יותר משלוש שנים. קנס בסך של עד 226,000 שקלים יוטל אם העונש הקבוע הוא מאסר למעלה משלוש שנים. כמו כן, בית המשפט רשאי לקנוס בסכומים העולים על הסכומים הקבועים, ואף רשאי להטיל קנס נוסף לכל יום של עבירה בסך של עד 1,400 שקלים.

 

קיזוז תשלום פיצויים מסכום הקנס

 

בעבירה שבה התכוון הנאשם לגרום נזק כספי לאדם אחר, כמו בעבירת רכוש, או התכוון להשיג טובת הנאה לעצמו או לאחר, מוסמך בית המשפט להטיל עליו קנס פי ארבעה משיעור הנזק שנגרם או פי ארבעה משיעור טובת ההנאה שהושגה על ידי ביצוע העבירה.

 

גם במקרה שהנאשם קיבל שכר עבור ביצוע העבירה, רשאי בית המשפט להטיל קנס הגבוה פי ארבעה מהסכום שהתקבל. יחד עם זאת בית המשפט רשאי להתחשב ביכולתו של הנאשם לפצות את המתלונן בגין הנזק שנגרם לו, ולסלק את הקנס או חלק ממנו בתמורה לתשלום פיצויים.

 

מהו מועד תשלום הקנס?

 

את הקנס שהוטל יש לשלם מידית, אולם בית המשפט רשאי להורות שהקנס ישולם תוך תקופה מסוימת ובתנאים שקבע, ואף רשאי לקבוע תשלום נוסף על סכום הקנס שתשלומו נדחה או על חלק ממנו. תוספת פיגורים בשיעור של 50% תתווסף על קנס שלא שולם או על חלק ממנו, ובתום כל תקופה של ששה חדשים שעברו מן המועד הקבוע, תתווסף ריבית של 5% מן הקנס או מחלקו.

 

מאסר במקום קנס

 

כאשר בית המשפט דן נאשם לקנס, הוא רשאי להטיל עליו מאסר של עד שלוש שנים, למקרה שהקנס או חלק ממנו לא ישולם בזמן, ובלבד שתקופת המאסר במקום הקנס לא תעלה על תקופת המאסר הקבועה לעבירה שבגינה הוטל. אם נקבע לעבירה עונש קנס בלבד, תקופת המאסר במקום הקנס לא תעלה על שנה.

 

יש לך שאלה?

פורום כתב אישום במשפט הפלילי

 

נאשם שריצה עונש מאסר במקום לשלם את הקנס, לא יחויב בתשלום הקנס והתוספת. אולם נאשם שהוטל עליו מאסר בשל אי תשלום קנס ירצה את העונש בנוסף לכל מאסר אחר, לרבות מאסר בשל אי תשלום קנס אחר. כלומר, בחישוב תקופת המאסר במקום הקנס, לא תבוא במניין תקופת המאסר הרגילה שנגזרה על הנאשם בגין ביצוע אותה עבירה, אלא אם נתן בית המשפט הוראה אחרת.