מה עושים אם חוויתם משבר בחיי הנישואין שעלול לאיים על המשך הקשר, מאסתם בקשר הזוגי אך מצד שני עדיין אוהבים, מרגישים שאולי עוד ניתן להציל את הזוגיות או לא בטוחים שכדאי להתחיל בהליכי גירושין?


מחקרים סטטיסטיים מהשנים האחרונות מראים ששיעורי הגירושין בישראל עולים בהתמדה משנה לשנה, והגיעו לאחוזים גבוהים יותר מאי פעם. לעתים מתקבל הרושם כי מוסד הנישואין איבד מערכו, וזוגות רבים מחליטים להתיר את הקשר כבר בפעם הראשונה שנוצר ביניהם סכסוך. אולם לפני ההחלטה הסופית על פרידה, כדאי לשקלל את היתרונות הרבים שהנישואין מספקים לבני הזוג, ולחשוב האם באמת לא ניתן עוד להצילם.


בשלב זה ניתן לערוך הסכם שלום בית, אשר במקרים לא מעטים יכול לסייע לבני הזוג להשיג יציבות במשק הבית מחדש ולפתור את הסכסוכים ביניהם. גם אם בסופו של דבר תתקבל ההחלטה להתגרש, באמצעות הסכם שלום בית הליך הגירושין כולו יהפוך לקל ופשוט יותר, מאחר שבמסגרת ההסכם קובעים בני הזוג מה יקרה אם שלום הבית ייכשל.


כאשר יש קושי בהגעה להסכמות בכל הנוגע להסדרים שאמורים לקבל ביטוי בהסכם שלום הבית, יכולים בני הזוג לגשת להליך גישור שמטרתו לעזור להם להגיע להבנות משותפות. במסגרת ההליך כדאי שכל צד ייוועץ בעורך דין לפני שיחתום על ההסכם, משום שההסכם יהפוך להסכם גירושין במקרה של פרידה, על כל המשתמע מכך.


באמצעות הליך הגישור יכולים בני הזוג לבחון את מצבם הזוגי באופן שקול יותר, להגיע להידברות ולבדוק בחפץ לב את האופציה להמשיך בחיים משותפים. הם ידונו בכל ההיבטים של הקשר הזוגי, במטרה להגיע להסכמות שישביעו את רצונם. את ההסכם שישיגו בסופו של ההליך יוכלו להגיש לבית המשפט לענייני משפחה, אשר מוסמך לתת לו תוקף משפטי מחייב של פסק דין.


מה יכלול ההסכם לשלום בית?


ההסכם ינוסח כחוזה משפטי הבא להסדיר את הנושאים הנמצאים בלב המחלוקת בין בני הזוג. הוא יגדיר בבירור את משך התקופה שבה ינסו השניים להגיע לשלום בית, כיצד ינהגו במסגרת אותה תקופה ופעמים רבות אף יציין התחייבות הדדית לגשת לטיפול זוגי. כמו כן, נהוג לציין בהסכם כי בתום תקופת הניסיון, אם אחד מבני הזוג יהיה מעוניין להתגרש, הצד השני לא ימנע את הגירושין אלא יאפשר אותם.


כמובן, אף אחד מהצדדים אינו מחויב לקחת חלק בהליך הגישור או בחתימה על ההסכם, שאמור להוות פרי הסכמה משותפת של הצדדים. המגשר יאפשר לבני הזוג לשמוע ולהישמע במהלך הגישור, לכבד זה את רצונו של זה ולחתום על הסכם ששניהם מסכימים לו.


יתרונות הליך הגישור לקראת חתימה על הסכם שלום בית


לא חייבים לחתום על הסכם שלום בית במסגרת הליך גישור. ניתן להגיע להסכם גם בתיווכם של עורכי דין. אולם לעתים עירוב עורכי דין שכל מטרתם היא להגן על זכויות לקוחותיהם בלבד, עלול להחריף את הסכסוך שגם כך קיים בין בני הזוג ולהוביל ישירות לגירושין.

 

יש לך שאלה?

פורום גישור משפחתי | גירושין בהסכמה - הכנה לגירושין


לעומת זאת, תפקידו של המגשר הוא ליישב את המחלוקות הקיימות ולהגיע לעמק השווה, כמו גם להבטיח שההסכם ינוסח באופן המיטבי עבור שני הצדדים, ברוח טובה ובהסכמה הדדית. למעשה הליך הגישור מבטיח את הסיכוי הגבוה ביותר להגיע לשלום בית ופיוס אמיתי, כזה שיישמר עוד שנים ארוכות.