בגידות בקרב בני זוג נשואים הפכו לתופעה נרחבת ולאחת העילות הנפוצות ביותר לגירושין, היות שהן מטלטלות ומרסקות את בסיס הקשר הזוגי המבוסס על אמון וביטחון הדדי. כאשר המשבר עמוק וחריף, פעמים רבות כבר לא ניתן לתקן את מה שנשבר. מעבר לרגשות הקשים שחווה בן הזוג הנבגד ולטלטלה הסוערת בחיי הנישואין, בגידה משליכה באופן משמעותי על מערכת היחסים המשפטית של השניים.


אך לא בכל מקרה בגידה מובילה ישירות לפירוק הקשר. במקרים מסוימים בני הזוג מצליחים להתגבר על המשבר ולהמשיך בחיי זוגיות שנים רבות. גם אם הוגשה כבר תביעת גירושין, עדיין ניתן להציל את הקשר באמצעות ניסיון לשלום בית. השגת הסכם שלום בית תקל גם על הליך הגירושין אם ניסיון שיקום הקשר הזוגי ייכשל. באילו מקרים זה אפשרי?


מה ההבדל בין אישה בוגדת לבעל בוגד מבחינת בית הדין הרבני?


חשוב מאוד להבין כי בית הדין מתייחס באופן שונה לבגידת אישה ולבגידת בעל. כאשר קיימות הוכחות שהאישה בגדה בבעלה, בית הדין יחייב את בני הזוג להתגרש באופן מיידי ויכול לדרוש מהבעל לגרש את אשתו. בגידתה של האישה מהווה עילה לגירושין, ועל כן בית הדין מוסמך להוציא פסק דין המחייב ת הגירושין. האישה לא תוכל להינשא לגבר שעמו ניהלה את הרומן, ואף עלולה לאבד את זכויותיה לקבל מזונות מבעלה בעקבות הבגידה.


לעומת זאת, כאשר מתברר שהבעל הוא זה שבגד, בית הדין לא יחייב אותו להתגרש ויאפשר לו להתנצל על מעשיו ולהותיר את קשר הנישואין על כנו. לא יוטלו על הבעל הסורר כל סנקציה כספית או אחרת בניגוד לסנקציות שיוטלו על האישה, וגם אם מעשה בגידתו הוכח בבית הדין, הוא יכול לבקש סליחה ושלום בית, ואז לא יכפו עליו לתת גט לאשתו. עם זאת, כאשר מדובר בבגידה סדרתית ולא ב"מעידה" חד פעמית של הבעל, זו כבר התנהגות המהווה עילה לגירושין.


גיבוש הסכם שלום בית לאחר בגידה


אז איך מתגברים על בגידה? הדעה הרווחת היא שכדאי להגיע להסכם שלום בית, אשר במסגרתו ייקבעו מצד אחד התנאים והכללים להמשך הקשר הזוגי, ומצד שני תהליכי הפרידה והגירושין אם שלום הבית לא יצלח. במקביל מומלץ לבני הזוג לפנות לטיפול זוגי ולעבוד על בניית הקשר והאמון מחדש.


הסכם שלום הבית צריך לפרט את הכללים הספציפיים שבני הזוג מתחייבים לבצע במסגרת ניסיונות השכנת שלום הבית, ולהסדיר את כל ענייני הפרידה והגירושין אם בסופו של דבר יחליטו להתגרש, לרבות ההסדרים הרכושיים וענייני הילדים.


ניתן לכלול בתוך ההסכם איך יחולקו מטלות הבית השונות, איך תתבצע חלוקת הטיפול בילדים, ואפילו לקבוע יציאה מוסדרת לבילוי משותף או להגביל יציאות לבילויים, את מספר הביקורים אצל החמות, שעות החזרה הביתה מהעבודה ועוד ועוד.

 

יש לך שאלה?

פורום הסכם שלום בית - איך עושים את זה?


זה בדיוק הזמן להיעזר בטיפול זוגי כדי לשרוד את הבגידה ולצאת לדרך חדשה, ואף להיעזר בטיפול במקרה של החלטה להיפרד. טיפול זוגי והסכם שלום בית שנחתם בהסכמה הדדית יגדילו את הסיכויים להישאר בקשר הזוגי או לכל הפחות לעבור הליך גירושין קל וזריז יותר.