הורים לילדים? השנה שוב תחגגו עמם את ל"ג בעומר, חג האור, באמצעות הדלקת מדורות בכל רחבי הארץ. זהו חג שמח עבור הילדים והוריהם, אשר מנצלים את ההזדמנות לבלות יחדיו וכמובן לטעום תפוחי אדמה מפויחים ומרשמלו שנצלה בלהבות. אך לא פעם החגיגות מסתיימות בפציעות שונות, לעתים קשות, אשר ניתן היה למנוע מראש באמצעות הקפדה על כללי הבטיחות. אם כן, מהי האחריות המוטלת על הגורמים המארגנים ואת מי תובעים במקרה של פציעה?


על מי מוטלת האחריות כאשר ההורים מארגנים את הקומזיץ?


אם ההורים מארגנים את החגיגות באופן פרטי או באמצעות ועד ההורים, הם אחראים לדאוג גם לנושא הבטיחות, בדיוק כפי שאחריות זו מוטלת על כל גורם מארגן אחר. כלומר, אם ההורים דאגו לסלק סיכונים אפשריים, שמרו על כללי הבטיחות ובכל זאת מי מהילדים נפצע, הם לא יהיו אחראים לפציעה ולא ניתן יהיה לתבוע אותם. לעומת זאת, אם יתברר שפעלו ברשלנות, היו יכולים לצפות את הסיכונים או המפגעים ולא עשו דבר כדי למנוע זאת, אז הם ייחשבו לגורם האחראי לפציעה.


גם אם יחתימו את ההורים על כתב התחייבות לגבי אחריותם לבטיחות במהלך המדורה, ואף אם כל הורה יתחייב להיות אחראי לילדיו, עדיין ניתן יהיה להטיל את האשמה על הגורם האחראי בכל מקרה שרשלנות הובילה לפגיעה של אחד הילדים.


האם העירייה אחראית על פציעות שאירעו בשטח המוניציפלי שלה?


מתברר שבמקרים מסוימים, גם העירייה יכולה להימצא אחראית לפציעות של ילדים שנגרמו במהלך ל"ג בעומר. בתביעה שהתקבלה כנגד עיריית עכו, טענו הוריו של ילד שנפגע קשות כי באזור שבו הודלקה המדורה היו מפגעים שונים ופסולת שסיכנו את החוגגים, והטילו את האשמה על העירייה שלא דאגה לפקח על האזור, להסיר את המפגעים או לא לאפשר את הדלקת המדורות באותו אזור.


בית המשפט הסכים עם התובעים והזכיר לעירייה שהשטח הציבורי הנדון נמצא באחריותה. מאחר שהייתה אמורה לצפות כי באותו שטח ידליקו מדורות, ובכל זאת לא פעלה כדי לפנות ממנו מפגעים מסוכנים, וכן לא הקצתה בשטחה המוניציפלי אזורים ייעודיים ובטוחים להדלקת מדורות ל"ג בעומר, האחריות לפציעת הילד הוטלה על כתפיה והיא חויבה לשלם פיצויים.


מה לעשות כדי למנוע פציעות ואת מי תובעים במקרה של פציעה?


כדי למנוע סיכונים מיותרים ולשמור על כללי הזהירות, מומלץ לגורמים המארגנים לקרוא היטב את הנחיות מכבי האש להדלקת מדורות ולפעול לפיהן. כמו כן, כאשר פעילות ל"ג בעומר מתבצעת במסגרת בית הספר, יש לפעול לפי הנהלים וההנחיות שנקבעו בחוזר מנכ"ל משרד החינוך.


המארגנים חייבים להדריך את הילדים בנוגע לסיכונים בקרבת המדורה, לפקח על הפעילות ולסכל מעשים פזיזים שעלולים להוות סכנה למשתתפים. בכל מקרה כדאי לוודא שלא קיימים מפגעים אשר עלולים לסכן את הילדים בקרבת אזור המדורה, ולנהוג במשנה זהירות בכל הנוגע לבטיחותם.


אם חס וחלילה מי מהילדים נפגע, יש לוודא מיהו הגורם האחראי ולבדוק אם פעל כפי שנדרש ממנו. אם הילדים נפצעו מחומרי בערה, ניתן להפנות אצבע מאשימה כנגד מי שמכר להם את החומרים המסוכנים. אם הפעילות התבצעה בשטח פרטי, אפשר להגיש תביעה כנגד חברת הביטוח, ואם כאמור הפציעה אירעה בשטח ציבורי, אפשר יהיה לתבוע את המועצה המקומית במקרה שנהגה ברשלנות.

 

יש לך שאלה?

פורום תאונות תלמידים וזכויות בגין ביטוח ילדים וסטודנטים


בכל מקרה חשוב לזכור כי הילדים מבוטחים בביטוח תאונות אישיות גם אם נפצעו לאחר שעות הלימודים ולא במסגרת בית ספרית. תחולתו של ביטוח תאונות תלמידים היא במהלך כל היממה והוא תקף בכל מקום. בכל מקרה של פציעה ניתן לתבוע את הפוליסה ואין צורך להוכיח כי הגורם המארגן נהג ברשלנות.