בשנים האחרונות מתפתח במדינה בקצב מהיר תחום המשפט הסביבתי, העוסק בעיקרו בשמירה על בריאות האוכלוסייה ואיכות החיים של האזרחים. ההתקדמות הטכנולוגית המהירה, התיעוש הגובר וקצב הריבוי הטבעי של האוכלוסייה, כמו גם העלייה במודעות בכל הנוגע לחשיבות השמירה על איכות הסביבה, הביאו לצורך ממשי ליצירת כלים משפטיים ומנהליים שונים כדי לאכוף את ערכי השמירה על הסביבה על גורמים ציבוריים, עסקיים ופרטיים כאחד.


דיני איכות הסביבה מסדירים בין היתר את האחריות למניעת זיהום אוויר ומים, טיפול ומניעת פסולת וחומרים מסוכנים, עידוד למיחזור ולשמירה על הטבע והניקיון והגנה על עולם החי והצומח. אילו חובות חלות על חברות, תאגידים ורשויות עירוניות בתחום איכות הסביבה, ואילו סנקציות יוטלו על גורמים מזהמים? בחרנו מספר סוגיות שעלו בפורום דיני איכות הסביבה, על דרכי הפעולה לאכיפת חוקי הסביבה, הן על ידי המשרד להגנת הסביבה והן על ידי הרשויות המקומיות.


איך מטפלים במפגע רעש מהגינה הציבורית?


שאלה: אני מתגוררת ליד גינה ציבורית שבה מתקיימות פעילויות שונות לילדים, תוך שימוש במערכות הגברה והפעלת מוזיקה בווליום גבוה. למרות מפגע הרעש שפוגע באיכות החיים של התושבים, העירייה לא מטפלת במפגע חרף העובדה שחוק העזר העירוני אוסר על שימוש במערכות הגברה. מה לעשות?


תשובה: מפגעי רעש מהסוג המתואר מביאים לפגיעה קשה בסביבה. בנושא זה חוקקו חוקים רבים, וברוב המקרים הבעיה היא אכיפתם. יש אפשרות להגיש תביעה נגד העירייה עקב אי אכיפת חוק העזר העירוני ואי מילוי חובתה לשלוח למקום פקחים מטעמה. ניתן לתבוע הן בעילה מנהלית והן בעילה נזיקית.


פגיעה באיכות החיים עקב מפגעים סביבתיים שיוצר אתר בניה


שאלה: ליד ביתי ישנם מספר אתרי בניה, שגורמים לי לסבל רב מרעש ואבק בשעות רבות ביממה. אוכל לתבוע פיצויים מהעירייה או מחברות הקבלן?


תשובה: קודם כל צריך לבדוק האם פעילות הבניה מפרה את החוק. אם לא, אין מקום לדרוש פיצוי מחברות הבניה, אך עדיין ניתן לתבוע בגין המטרד. לאחר מכן יש לבדוק אם ניתן לתבוע את העירייה עקב מתן היתר הבניה ולבחון אם היא נוקטת את האמצעים המתאימים מבחינת אכיפה ופיקוח כדי למנוע את המפגע.


כתב אישום נגד עסק בגין זיהום מים


שאלה: כאשר עסק מואשם בזיהום מקורות מים, האם יוגש נגדו כתב אישום מנהלי או פלילי, והאם כתב האישום יהיה תלוי בתיקון המפגע או בהיקף הנזק?


תשובה: בהחלט, קיימים מספר אמצעים להשפיע על הסנקציה שתינקט כנגד העסק, ולא בכל מקרה יוגש כתב אישום אלא הדבר תלוי בנסיבות המקרה הספציפיות. למשל, בהיעדר אשמה לא תמיד יינקטו סנקציות.


צו מנהלי לסגירת חברה שגרמה לזיהום סביבתי


שאלה: חברה שהואשמה בזיהום שטח חקלאי קיבלה צו מנהלי להפסקת פעילותה. איך החברה יכולה להתגונן ולמנוע את סגירתה?


תשובה: למעשה מדובר בהחלטה של הרשות המנהלית, ולכן הדרך להתגונן מהצו היא להגיש עתירה מנהלית כנגד אותה רשות שהוציאה את הצו. בנסיבות המתאימות, אולי ניתן גם להגיש פנייה מקדמית לרשות המנהלית לפני הגשת העתירה.


מטרדי ריח ליד הבית שמקורם במפעלים


שאלה: ביתי נמצא ליד מספר מפעלים תעשייתיים ואני סובל רבות מריחות לא נעימים. שלחתי מכתב למשרד להגנת הסביבה וקיבלתי תשובה שהנושא נבדק ולא ניתן לטפל בפנייה. מה עוד אפשר לעשות?


תשובה: יש לבחון את תשובת המשרד לעומק ולבדוק אם נאמר בה שלא מדובר במטרד ריח או שלא ניתן לטפל בנושא מסיבות אחרות. באופן עקרוני, צוות מריחים מטעם המשרד נשלח לאזורים שהגיעה לגביהם תלונה בגין מטרד ריח.


מהי אחריותה של רשות מקומית לזיהום נחל?


שאלה: אנו מספר תושבים שמעוניינים לתבוע מספר רשויות מקומיות שבשטחן מוזרמים שפכים לנחלים באזור. לאן אנו אמורים להפנות את התלונה?


תשובה: כדי לנקוט בהליך משפטי נגד רשות מקומית, תחילה יש לאסוף מידע רלוונטי בכל הנוגע למפגע. לאחר מכן יש להגיש פנייה מקדימה הן למשרד להגנת הסביבה והן לרשות המקומית ולהתריע על הכוונה לנקוט צעדים משפטיים. מומלץ להסתייע ביועצים מקצועיים המומחים לתחום הנדון, לדוגמה יועץ לזיהום מים, וכמובן להיעזר בעורך דין הפועל בתחום הסביבתי.


מה העונש לחברה על איחור בדיווח על שפכים?


שאלה: חברה הגישה דיווח באיחור למשרד להגנת הסביבה על שפכים לים ברמה שעומדת בתקן. האם יוטל עליה קנס?


תשובה: בגין דיווח מאוחר על הזרמת שפכים לים ברמה המותרת, ייתכן שיוטל על החברה עיצום כספי. לא מדובר בקנס פלילי אלא בצעד מנהלי שניתן לערער עליו או לפעול להפחתתו. עקרונית, הסכום שיוטל על החברה תלוי במחזור הכספי ויכול לנוע בין 665 אלף שקלים ועד 2.6 מיליון שקלים.


הגנה על עובדים מפני קרינה אלקטרומגנטית בעבודה


שאלה: אני עובד בחברה ביטחונית גדולה בארץ, וחושש מכמויות הקרינה האלקטרומגנטית במשרדים שאני נחשף אליה ממחשבים, מנורות, מכשירים שונים וטלפונים סלולריים. איך אני יכול לוודא שהחברה דואגת לבטיחות העובדים?


תשובה: מעסיק מחויב לשמור על בטיחות העובדים במקום העבודה. קרינה אלקטרומגנטית אכן נחשבת לגורם שעלול לסכן את בריאותם של העובדים. יש להניח שבחברה גדולה כפי שמתואר המעסיק מודע לחובתו, אך בכל מקרה ניתן לפנות אליו ולבקש את נתוני הבדיקות שהוא מחויב לבצע כדי לוודא שהן אכן התבצעו.

 

יש לך שאלה?

פורום דיני איכות הסביבה ורגולציה סביבתית


רוצים לדעת עוד על משפט סביבתי? מעוניינים לשאול שאלות בתחום דיני איכות הסיבה? היכנסו לפורום דיני איכות הסיבה ותוכלו לקבל מידע נוסף בתחום.