כאשר בני זוג עם ילדים קטינים מתגרשים, על בית המשפט לקבוע מי מהם יקבל את המשמורת או להכריע שהמשמורת תהיה משותפת. לאחר הכרעתו, הילדים יתגוררו אצל ההורה המשמורן וייקבעו להורה השני זמני שהות איתם. אך מה קורה אם נסיבות החיים השתנו, וההורה המשמורן אינו מסוגל לטפל בילדים, או שהילדים עצמם גדלו והחליטו שברצונם לגור עם ההורה האחר? באילו מקרים יוחלט לשנות את הסדר המשמורת?


אמנם נפוצים המקרים שבהם מערכת היחסים בין ההורים הגרושים אינה טובה, ופעמים רבות הם נמצאים בסכסוך ממושך ובקשר עכור שנוצר עוד במסגרת מאבקי הגירושין שניהלו, אך עדיין יש להם מכנה משותף: ילדיהם המשותפים, הרצון בטובתם והדאגה לגידולם. ואולם, לעתים דווקא מתוך מחשבה על טובת הילדים, כל אחד מהם סבור שהוא זה שצריך להיות ההורה המשמורן. גם לאחר שנושא המשמורת כבר הוכרע על ידי בית המשפט, במקרים מסוימים המשמורת יכולה להשתנות.


איך קובע בית המשפט מי יקבל את המשמורת?


כאשר בית המשפט נדרש לקבע בסוגיית משמורת הילדים, טובת הילד היא העיקרון החשוב ביותר שעומד לנגד עיניו. לטובת הילד יינתן המשקל הרב ביותר במכלול השיקולים, וכדי לוודא מהי טובת הילד בית המשפט בוחן את יכולתם של שני ההורים לחנך את ילדיהם ולהעניק להם את כל צורכיהם, החומריים, הנפשיים והפיזיים, באופן המיטבי.


האם תקבל את המשמורת ברוב המקרים, ואילו לאב ייקבעו הסדרי הראייה. במקרים נדירים יותר האב יזכה לקבל את המשמורת. כמו כן, כיום קיימת נטייה הולכת וגוברת לקבוע משמורת משותפת של שני ההורים. גילם של הילדים משפיע מאוד על הכרעת המשמורת, ואם הם מתחת לגיל שש תחול חזקת הגיל הרך ובהתאם לכך, האם תקבל את המשמורת עליהם.


עם זאת, בשנים האחרונות מגמת הפסיקה משתנה, וניתן לראות שבתי המשפט פוסקים ביותר ויותר מקרים כי האב מתאים יותר לגדל את הילדים, ולכן מעניקים לו את המשמורת וקובעים לאם זמני שהות בלבד. המגמה ניכרת גם בחקיקה, וכבר נשמעה דרישה לבטל את חזקת הגיל הרך ואף הוגשה הצעת חוק בנושא.


חשוב להזכיר כי בכל מקרה, לא משנה מה נקבע בעניין המשמורת, שני ההורים ימשיכו להיות האפוטרופוסים הטבעיים של הקטינים ותהיה להם השפעה על אופן גידולם וחינוכם.


באילו מקרים תועבר המשמורת להורה השני?


לפי סעיף 74 לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות, בית המשפט לענייני משפחה יכול לבטל את הכרעותיו או לשנות אותן, אם הנסיבות השתנו או אם התברר שלא כל העובדות היו ידועות לו בעת שנתן את הכרעתו. הדבר נכון גם בנוגע לפסקי דין שניתנו בעניין סכסוכי משמורת.


ואולם, כדי שבית המשפט יורה להעביר את המשמורת, צריך להוכיח שהנסיבות השתנו בצורה קיצונית ומהותית, למשל שחלה הרעה ניכרת בתנאי החיים של הילדים, שההורה המשמורן מסית אותם כנגד ההורה השני, שהוא אינו מעניק מענה ראוי לצורכיהם וכדומה.


לדוגמה, במקרה שנדון בבית המשפט התברר שהאם המשמורנית הצטרפה לכת, ולכן הוחלט להעביר את המשמורת לידי האב. במקרה אחר החליטה האם המשמורנית לעבור עם הילדים לעיר מרוחקת מבלי שהאב הסכים לכך, ובית המשפט העביר את המשמורת אל האב לאחר שזה תבע אותה. במקרה נוסף סירובה של האם לשתף פעולה עם גורמי הרווחה הוביל לכך שהמשמורת הועברה לאבי הילדים.

 

יש לך שאלה?

פורום משמורת | הסדרי ראיה ושהות


חשוב לדעת שכל אחד מההורים רשאי לפנות לבית המשפט בכל זמן שיבחר ולתבוע לשנות את המשמורת, ובלבד שהנסיבות השתנו באופן המצדיק את שינוי המשמורת, למשל רצון הילדים עצמם, שינוי במצב האישי של אחד ההורים, מעבר מגורים למקום מרוחק ועוד.