אדם הלך לעולמו בלי לערוך צוואה? עזבונו יחולק ליורשים על פי דין, אשר זהותם וחלקם בעיזבון קבועים בחוק הירושה. כדי לאפשר את חלוקת הירושה בפועל, צריך להכריז על זהותם של היורשים באמצעות הוצאת צו ירושה, צו דקלרטיבי המצהיר על זכותם החוקית של היורשים לקבל את הירושה. הרשם לענייני ירושה הוא הגוף המוסמך להוצאת הצו, אלא אם כן הוא מעביר את ההחלטה לידי בית המשפט בנסיבות המצדיקות זאת.


היורשים המיועדים צריכים להגיש בקשה למשרדי רשם הירושות הכוללת את כל הפרטים הנדרשים לצורך קבלת ההכרזה. אחרי קבלת צו הירושה יוכלו היורשים לקבל את חלקם כמי שמפורט בצו, בכל גוף רישום, כגון משרד הרישוי, הבנקים השונים או לשכת רישום המקרקעין.
ואם המנוח כן הותיר צוואה? במקרה כזה, ירושתו תחולק כפי שביקש בצוואה, והיורשים יידרשו לפנות לרשם הירושות להוצאת צו קיום צוואה.


הליך הגשת הבקשה לצו ירושה


את הבקשה צריך להגיש בלשכה המתאימה לפי אזור המגורים של רשם הירושות. היורשים יכולים להגיש את הבקשה עצמאית או באמצעות עורך דין. אם אתם מתלבטים באיזו מהדרכים לבחור, כדאי שתזכרו כי להליך הגשת הבקשה יכולות להיות השלכות כספיות ומשפטיות שונות, ולכן חשוב להגישה באופן תקין ובדיוק כפי שנקבע בכללים.


את הבקשה יש להגיש בארבעה עותקים, וגם אם מגישים אותה באופן עצמאי, צריך לאמת אותה אצל עורך דין. ניתן למצוא באתר של משרד המשפטים את הטופס הספציפי שאותו צריך למלא לצורך הגשת הבקשה, וכן יש לצרף אליה מספר מסמכים אשר בלעדיהם לא ניתן יהיה לקבל את הצו.


בדרך כלל יתקבל צו הירושה כחודש ימים לאחר הגשת הבקשה, למעט מקרים שבהם חל עיכוב עקב הגשת בקשה באופן לא נכון או העברת הטיפול לבית המשפט.


באילו מקרים מועברת הבקשה לבית המשפט?


כאשר יש צורך בבירור מעמיק יותר, הרשם לענייני ירושה יעביר את הטיפול בבקשה לידי בית המשפט. זה יכול לקרות במצב שלא ברור מיהם היורשים, למשל כאשר הנפטר היה ערירי, אם האפוטרופוס הכללי הוא חלק מהליך הבקשה בתור המייצג של קטין, נעדר או חסוי, אם הוגשה התנגדות לצו הירושה, כאשר מתעוררת סוגיה של סמכות שיפוטית, אם המדינה או אחת מרשויות המדינה הם צד להליך, ובכל מקרה שבו הרשם ראה לנכון להעביר את הטיפול לבית המשפט לפי נסיבות המקרה.


מהם המסמכים שצריך לצרף?


לפני שמגישים את הבקשה לצו ירושה, חשוב לדעת שללא צירוף כל המסמכים הנדרשים, הבקשה לא תתקבל. יש להציג את תעודת הפטירה של הנפטר או העתק נאמן למקור, אסמכתא לכך שהאגרה שולמה, ייפוי כוח לעורך הדין שמייצג את מבקשי הצו, וכן אישור בחתימתם של כל היורשים כי הם יודעים על ההליך.


מתי ניתן להגיש בקשה מקוונת באינטרנט?


לא בכל מקרה זה אפשרי, אלא רק כאשר המוריש הותיר אחריו ילדים בלבד או בן זוג וילדים, או כאשר הוריו בין החיים והוא לא הותיר ילדים ובן זוג. בכל מקרה אחר יש למסור את הבקשה בלשכת רשם הירושות או בדואר.

 

יש לך שאלה?

פורום צו ירושה | צו קיום צוואה


בקשה שתוגש באופן לא נכון או ללא כל המסמכים, עלולה לגרום לשיהוי רב ולעתים אף להכשלת הליך קבלת צו הירושה, להוצאות גבוהות ולנזקים כספיים לנכסי העיזבון, ולעוגמת נפש ליורשים. לכן חשוב מאוד לפעול בהתאם לדרישות ולכללים, כדי לסיים את ההליך במהירות האפשרית וללא עיכובים מיותרים.