דיני הירושה בישראל מבוססים על עיקרון יסוד, שלפיו במקרה שאדם נפטר והותיר אחריו צוואה המסדירה את האופן שבו הוא מעוניין לחלק את ירושתו, הירושה תחולק אך ורק בהתאם לצוואה שהשאיר ובדיוק כפי שהתכוון. עיקרון יסוד זה חל לגבי כל אזרח ישראלי באשר הוא, ללא קשר להעדפתו המינית או למערכות היחסים הרומנטיות שניהל.


ללא צוואה, חוק הירושה קובע בדיוק את זהות האנשים הזכאים לרשת את המנוח ולאיזה חלק הם זכאים. אזרחים המנהלים מערכת יחסים הטרוסקסואלית יכולים להיות בטוחים שבני זוגם ובני משפחתם מקרבה ראשונה ושנייה יקבלו את הירושה כיורשים הטבעיים, בהתאם למה שנקבע בחוק. האם המצב החוקי והמשפטי זהה במקרה של בני זוג מאותו המין?


הכרה בזכויות הירושה של בני זוג מאותו המין בבתי המשפט בישראל


זוגות חד מיניים יכולים להיות מוכרים בארץ כידועים בציבור, על כל המשתמע מכך. עובדה זו נוגעת גם לדיני הירושה, מאחר שזכויותיהם של ידועים בציבור לפי חוק הירושה זהות לזכויותיהם של זוגות נשואים. אך לשון החוק סיבכה את המצב עבור זוגות חד מיניים, משום שהגדירה בני זוג כ"איש ואישה". מסיבה זו, בני זוג מאותו המין נאלצו במשך שנים לנהל מאבקים משפטיים כדי שתוכר זכותם הטבעית לרשת את בני זוגם.


במהלך השנים, פסיקות בתי המשפט בנושא זה לא היו זהות. במקרים מסוימים הוכרו זכויות הירושה של זוגות מאותו המין ובמקרים אחרים בתי המשפט סירבו להכיר בבני הזוג כיורשים החוקיים עקב לשון החוק.


המצב השתנה בסוף שנת 2004, אז ניתנה פרשנות חדשה למונח "איש ואישה" על ידי בית המשפט המחוזי בנצרת. באותו מקרה תבע גבר מבית המשפט להכיר בו כיורשו החוקי של אהובו אשר הלך לעולמו, לאחר שנים רבות של זוגיות. בית המשפט קיבל את תביעתו והוסיף כי המונח המגדרי המופיע בחוק לא נוסח כך כדי לשלול את זכותם החוקית של בני זוג חד מיניים מלרשת את בני זוגם, אלא פשוט מכיוון שבאותה תקופה שנחקק, זוגיות חד מינית לא הייתה מוכרת. בית המשפט פסק שיש להתייחס למונח "איש ואישה" ככזה הכולל גם "אישה ואישה" או "איש ואיש", כך שזוגות חד מיניים יוכלו לרשת זה את זה בדיוק כמו ידועים בציבור.


היועץ המשפטי לממשלה באותה תקופה, מני מזוז, קיבל את הפרשנות החדשה שהעניק בית המשפט ללשון החוק והכריז שאינו מתכוון לערער על פסיקתו. כלומר, גם האדם שייצג את עמדתה המשפטית של הממשלה באותה תקופה הכיר הלכה למעשה בזכויותיהם של חד מיניים בכל הנוגע לממון ורכוש.


עם זאת חשוב לזכור כי פסק הדין אינו מהווה הלכה מחייבת, ומשמעות הדבר היא שבאופן עקרוני ייתכנו מקרים שבהם יוכרע אחרת. לשם קיבוע זכויותיהם של זוגות חד מיניים בכל הנוגע לירושה, נדרש שינוי חקיקתי או לכל הפחות הלכה מחייבת של בית המשפט העליון.


תיקון חוק הירושה בהתאם לרוח הזמנים


השינויים החברתיים וההכרה הגוברת בזכויות הלהט"בים בישראל לא פסחו על בית המחוקקים במדינה. בשנים האחרונות אישרה הכנסת תיקון לחוק הירושה אשר יחליף את המונח "איש ואישה" במונח "בני זוג", כך שמצבם המשפטי של הזוגות החד מיניים בכל הנוגע לזכויות הירושה יהיה שווה למצבם של בני זוג הטרוסקסואליים, נשואים או יודעים בציבור.


כדי להוכיח את הזכאות לירושה, בני הזוג יצטרכו להוכיח את החיים המשותפים שניהלו עם בן זוגם המנוח כפי שנדרש מבני זוג הטרוסקסואליים. נישואין אזרחיים בחו"ל ורישום כנשואים במשרד הפנים מהווים הוכחה לחיים משותפים. בני זוג שלא נישאו יצטרכו להוכיח כי קיימו משק בית משותף כפי שצריכים להוכיח ידועים בציבור.

 

יש לך שאלה?

פורום זוגות חד מיניים


בכל מקרה עדיין מומלץ מאוד לזוגות חד מיניים, כמו גם לזוגות הטרוסקסואליים, לערוך צוואה, מאחר שבדרך זו ניתן להגן על זכויות הירושה באופן ודאי, מבלי להיות תלויים בפרשנויות משפטיות או בלשון החוק. כך ניתן להבטיח שבן הזוג לא ינושל מהירושה או שהירושה תועבר ליורשים שהמוריש לא התכוון שיקבלו אותה.