זוהי דרכו של עולם: אנחנו לא חושבים שזה יקרה לנו, אך הסטטיסטיקה לא משקרת. חלק גדול מאיתנו ימצא עצמו ביום מן הימים בהליך גירושין, גם אם הדבר נראה רחוק שנות אור מהזוגיות שאנו מקיימים כרגע ומקשר הנישואין שנראה יציב. הליך גירושין אינו דבר קל, ואחת ההתמודדויות הקשות שחווים במסגרתו היא הסדרת חלוקת הרכוש שנצבר בשנות הנישואין. אך חשוב מאוד לזכור, ויפה שעה אחת קודם, כי הרכוש המשותף אינו רק הכסף והנכסים שנצברו, אלא גם הנכסים השליליים, כלומר החובות שנצברו במשך החיים המשותפים.


לא פעם נפסק בבתי המשפט לענייני משפחה כי החובות שנצברו בתא המשפחתי יחולקו בין בני הזוג, ולא רק הכספים והזכויות שנצברו. מבחינת הפסיקה, כפי ששני בני הזוג נהנים מהפירות הכלכליים שצמחו במסגרת השותפות ביניהם, כך עליהם להיות שותפים בתשלום החובות המשותפים. האם כל חוב שנצבר במהלך הנישואין הוא בהכרח חוב משותף? באילו מקרים ייקבע שהחוב אינו משותף?


מהם החובות המשותפים?


בהתאם לפסיקות בתי המשפט, כפי שקיימת חזקה הקובעת שותפות כללית של שני בני הזוג במלוא הנכסים, כך הם שותפים גם בחובות שנוצרו בתקופת שותפותם הזוגית. אם בן הזוג נהנה אף הוא מהצלחתו וממעשי ידיו של הצד השני במסגרת הנישואין וגם בעת הגירושין, עליו להיות שותף גם להפסדים.


כלומר, הדבר נכון גם אם החוב נוצר במסגרת עסקו של אחד מבני הזוג. כשם שבני הזוג חלקו את הרווחים מאותו עסק כתוצאה ממאמץ משותף של שניהם, כך עליהם לחלוק גם בחובות שנוצרו בו.


כל הוצאה שהוציא אחד מהצדדים במהלך חיי הנישואין נחשבת למעשה להוצאה משותפת, היות שהייתה קשורה לצורכי המשפחה או לניהול חיי המשפחה. על כן, בכל הנוגע לחשבון הבנק יראו כחלק מהחובות המשותפים גם חובות כלליים ולאו דווקא חובות שנוצרו בקשר לנכס ספציפי, לדוגמא, תשלומים עבור הלימודים של הילדים, חובות במכולת, חובות במשכנתא או בתשלומים על הרכב וכדומה.


אילו חובות אינם חובות משותפים?


אם החוב נוצר בניתוק מהחיים המשותפים על ידי אחד מהצדדים, ובייחוד כאשר החוב נוצר ללא הסכמתו או אף ללא ידיעתו של בן הזוג השני, ניתן לדרוש שלא לשקלל אותו במסגרת איזון המשאבים לאור אופיו האישי המובהק. לדוגמה, כאשר בן הזוג הוציא כספים עבור המאהב או המאהבת, או כאשר החוב שצבר נוצר במסגרת הימורים או כל פעילות בלתי חוקית אחרת, כל עוד הצד הנפגע יוכיח שלא נהנה מרווחי אותה פעילות ביודעין ושלא היה שותף לה. עם זאת, כאשר מדובר בהפסד עסקי, גם אם העסק נוהל רק על ידי אחד מבני הזוג החוב ייחשב חוב משותף.


כמו כן, אם החוב נוצר אחרי שבני הזוג נפרדו, למשל במהלך ניהול הליך הגירושין שעלול להימשך זמן רב, לא בהכרח אותו חוב ייחשב לחלק מהחובות המשותפים. לדוגמה, כאשר אחד הצדדים הוציא הוצאה משמעותית מבלי שהצד השני הסכים לה או ידע עליה.

 

יש לך שאלה?

פורום גירושין


מכל מקום צריך לזכור כי החובה להוכיח שהחוב אינו משותף מוטלת על בן הזוג שטוען זאת. בית המשפט הוא זה שיכריע האם מדובר בחוב משותף או בחוב אישי בהתאם לנסיבות המקרה ולפי הראיות והטענות שיוצגו בפניו.