המושג "הסדרי ראייה" נקבע במקרה של גירושין עם ילדים קטינים, כאשר אחד מההורים מקבל את המשמורת על הילדים ולהורה השני נקבעים זמני שהות קבועים איתם, במטרה לשמור על קשר יציב ורציף בין ההורה לילדים. קביעת מספר המפגשים ומשכם תלוי בעיקר בגיל הילדים, ויכול להשתנות בהתאם למאפיינים הספציפיים של כל מקרה ומקרה.


אינספור מחקרים מוכיחים כי קשר משמעותי ויציב עם שני ההורים, גם במקרה של גירושין, משליך רבות על להתפתחותם התקינה של הילדים, ולכן חשוב לזכור את הילדים עצמם במסגרת ההחלטה על זמני השהות, ולנסות להגיע להסדר שיהיה מקובל על שני ההורים, שבו ייקבעו הסדרי ראייה רחבים ונדיבים ככל שניתן. אם ההורים אינן מצליחים להסכים ביניהם בנושא זה, בית המשפט לענייני משפחה או לחלופין בית הדין הרבני הם אלו שיכריעו בכל הנוגע להסדרי הראייה הנכונים, מתוך מחשבה על טובת הילד.


ההורים עצמם או בית המשפט: מי יקבע את הסדרי הראייה?


כמובן, אם ההורים עצמם יכולים להגיע להבנות ולקבוע את זמני השהות עבור הילדים במסגרת הסכם הגירושין, זו הדרך הטובה ביותר. חשוב לפרט בהסכם לא רק את ההסדרים השבועיים, החודשיים והשנתיים הקבועים, אלא גם את כל המקרים המיוחדים שעלולים ליצור בעיות, להתייחס לחופשות מהמסגרות החינוכיות, לאירועים ולחגים, ואף להחליט מהם התנאים לנסיעות לחופשה עם הילדים, טיסות לחו"ל וכדומה. הסדרי הראייה שייקבעו במסגרת הסכם הגירושין יקבלו תוקף מחייב לאחר אישור ההסכם בערכאה המשפטית.


ללא הסכמה בין בני הזוג לשעבר, ההחלטה תתבצע על ידי בית המשפט או בית הדין, כאשר עקרון טובת הילד הוא העיקרון המוביל.


מתי אפשר לשנות את הסדרי הראייה?


חשוב לדעת: ניתן לשנות את זמני השהות שנקבעו בכל עת, כל עוד השינוי המתבקש נעשה לטובת הילדים. המציאות היא דבר דינמי ומשתנה, וכאשר הילדים גדלים בדרך כלל יש צורך בשינוי הסדרי הראייה. במקרים מסוימים ההורים מגיעים להחלטה משותפת והדדית כי הגיעה העת לשנות את ההסכם, והם יכולים להגיש הסכם חדש לאישורו של בית המשפט.


מלבד זאת, במקרים שבהם הנסיבות משתנות, אפשר לבקש את שינוי הסדרי הראייה מתוך שיקולים של טובת הילדים. לדוגמה, כאשר ההורה המשמורן מעוניין להעתיק את מקום המגורים שלו למקום מרוחק, ניתן לפנות לערכאה המשפטית ולדרוש את שינוי הסדרי הראייה. בדרך כלל במקרה כזה יחויב ההורה המשמורן להשתתף בעלויות הנסיעות שבהן נאלץ לעמוד בעל כורחו ההורה השני.

 

יש לך שאלה?

פורום משמורת | הסדרי ראיה ושהות


אם ההורה המשמורן מעוניין להגר עם הילדים לחו"ל, הוא חייב לקבל אישור על כך מבית המשפט, ואם ייצא מהארץ עם הילדים שלא כדין, הוא יואשם בחטיפתם וניתן יהיה להשיבם ארצה. אמנת האג להחזרת ילדים חטופים, שמדינת ישראל חתומה עליה, מאפשרת להורה שאינו המשמורן לנקוט צעדים משפטיים שונים כדי להשיב את הילדים למדינה, והוא אף יכול למנוע מראש את האפשרות לנסוע לחו"ל עם הילדים באמצעות הוצאת צו עיכוב יציאה מהארץ.