הפסיקה מבחינה בין שותפים ראשיים וישירים לביצוע עבירה פלילית, אשר אחראים על תכנון העבירה וביצועה בפועל, לבין מסייעים לעבירה, אשר היו מודעים לכך שהיא עומדת להתבצע, אך לא מנעו זאת, באמצעות הודעה לרשויות, או תרמו בדרך אחרת ליצירת תנאים לביצוע המעשה.

 

סיוע לעבירה פלילית מוגדרת כעבירה בפני עצמה והעונש הצפוי למסייע הוא מחצית מהעונש הקבוע בחוק העונשין לביצוע העבירה שהתממשה. המסייע לעבירה על פי סעיף 31 לחוק העונשין, הוא מי שטרם ביצוע העבירה או בעת הביצוע, פעל כדי לאפשר את הביצוע, להקל עליו או לאבטח אותו, או למנוע את תפיסת המבצע העיקרי, או תרם ביצירת התנאים לביצוע העבירה.

 

המסייע לא יישא באחריות מלאה אם מנע את המעשה או הודיע לרשויות

 

קיימים סוגים שונים של מעשים המהווים סיוע, כמו סיוע פיזי, אינפורמטיבי, נטרול מאבטחים, מתן אמצעים למבצע ועוד. הסמכות לקבוע אם מדובר בסיוע או בשותפות לביצוע, נתונה לשיקול דעתו של בית המשפט. יחד עם זאת עבירת הסיוע אינה מתגבשת לכדי כתב אישום, אלא אם המבצע עבר את העבירה העיקרית או לפחות עבר את עבירת הניסיון לבצעה.

 

התנהגות מסייעת היא התנהגות שיש בה פוטנציאל לתרום לעשיית העבירה, ומהווה תרומה עקיפה ומשנית לביצוע העבירה העיקרית. על כן המסייע הוא שותף משני ובלתי ישיר, מאחר שאינו נוטל חלק בביצוע העיקרי של העבירה ונחשב כשותף זוטר לעבריין העיקרי.

 

כדי להיות מואשם בעבירת סיוע, על המסייע להיות מודע להתנהגות התורמת ולהיות מודע לכך כי העבריין העיקרי מבצע את העבירה או עומד לבצעה. בנוסף, סיוע לאחר מעשה לא יכול להיחשב כסיוע לעבירה, אלא יכול להיות עבירה נפרדת בבחינת נגזרת, ואף סיוע לאחר מעשה שלא סוכם מראש עם העבריין לפני המעשה אינו יכול להיות נגזרת לביצוע.

 

העונש על סיוע הוא מחצית מהעונש הקבוע בחוק בהתאם לסוג העבירה, מלבד מקרים חריגים. בעונש מוות או מאסר עולם חובה, עונשו של המסייע הוא מאסר לעשרים שנה, וכאשר העונש הוא מאסר עולם, עונשו של המסייע יעמוד על עשר שנות מאסר.

 

בהטלת עונש מזערי, עונשו של המסייע לא יפחת ממחצית העונש המזערי. בעת הטלת עונש חובה כלשהו, וכאשר צפוי עונש מרבי, מחציתו תהיה עונש מזערי. בעבירה שנקבע לה עונש חובה, רשאי בית המשפט להטיל גם עונש קל מזה, בהתאם לנסיבות האירוע ושיקול דעתו.

 

תיקון סעיף 39 לחוק העונשין

 

בעקבות תיקון סעיף 39 לחוק העונשין הפך עונשו של המסייע להיות חצי מעונשו של עושה העבירה המושלמת. כמו כן, עם תיקון החוק חל שינוי בהגדרת היסוד הנפשי הנדרש בעבירת הריגה. עד לתיקון לא נדרש להוכיח שהנאשם היה מודע לאפשרות כי הקורבן יישא בחבלה גופנית ממשית, ואילו לאחר התיקון נדרש כי הנאשם היה מודע לאפשרות כי המעשה יגרום למותו של הקורבן, וכך גם לגבי מסייע לדבר העבירה.

 

יש לך שאלה?

פורום רישום פלילי

 

הסיוע אינו בר ענישה אם המסייע לא תרם להגשמת התכנית העבריינית. כמו כן, המסייע לא יישא באחריות פלילית, אם מנע את ביצוע העבירה או את השלמתה, או אם הודיע למשטרה, או לגוף אחר המוסמך על העבירה לשם מניעתה, או פעל כמיטב יכולתו בדרך אחרת, אולם, אין לגרוע מאחריותו הפלילית לעבירה מושלמת אחרת שבמעשה.