ברוב המקרים שבהם מוגשת תביעת אבהות לבית המשפט לענייני משפחה, האם היא הצד המגיש את התביעה, כאשר האב מתכחש לאבהותו ומסרב לעמוד בחובותיו כאב בגידול הילד. מהפן הכספי, תביעת אבהות המוגשת על ידי האם, לרוב כרוכה בדרישתה לקבל מזונות מהאב עבור הילד. אך להכרה באבהות יש משמעויות נוספות מעבר לתשלום המזונות, למשל בכל הנוגע לירושה.


עם זאת, לא מעט תביעות אבהות מוגשות ביוזמת האב, בעיקר כאשר הוא מעוניין לעמוד בחובותיו ובזכויותיו לגבי הילד אך האם מסרבת להכיר באבהותו. תביעת אבהות מצד הגבר בדרך כלל מוגשת כאשר הוא מעוניין לדרוש משמורת על הילד או הסדרי ראייה עמו, וכן מבקש לשמור על זכויותיו לגבי הירושה.


בירור האבהות בבית המשפט


לאחר הגשת תביעת האבהות, במטרה להשיג פסק דין הצהרתי לגבי זהות האב, במרבית המקרים יינתן צו לבדיקת רקמות לצורך בירור האבהות. חשוב לדעת שעל פי חוק המידע הגנטי, ללא קבלת צו מבית המשפט, אין אפשרות לבצע את בדיקת הרקמות. כמו כן, אמנם אי אפשר לכפות על האב לבצע את הבדיקה, אולם סירוב מצדו ישמש ראיה כנגדו, למעט אם קיימות הוכחות לכך שבתקופה הרלוונטית האם ניהלה יחסים עם גברים נוספים.


לא משנה מי הגיש את התביעה, האב או האם, טובת הילד היא העיקרון המנחה את בית המשפט בכל הנוגע לבירור האבהות. יש לכך משמעות כאשר קיים חשש למעמדו של הילד מבחינת הדין הדתי. לדוגמה, אם התביעה מוגשת על ידי אישה שהייתה נשואה בזמן הרלוונטי כנגד גבר שלא היה בעלה, בית המשפט ידחה את התביעה מחשש שייקבע כי הילד ממזר, ולכן לא יוכל להינשא בעתיד בהתאם להלכה הדתית. עם זאת, בית המשפט לא יהסס לברר את האבהות אם טובת הילד מחייבת זאת.


לדוגמה, במקרה שנדון בבית המשפט, אדם הגיש תביעת אבהות בדרישה להצהיר שהוא אביו של ילד ובבקשה לקבל משמורת עליו. במהלך התביעה התברר שהאישה הנתבעת הייתה נשואה לגבר אחר, שיש להם בת משותפת וכן שהילד נרשם בתעודת הלידה כבנו של בעלה, כשנתיים לפני שהתגרשו.

 

יש לך שאלה?

פורום אבהות | גניבת זרע


בית המשפט סירב לבקשתו של התובע לבצע בדיקת רקמות מחשש להטלת פגם של ממזרות בילד, והזכיר כי במקרים מסוימים, כמו במקרה זה, לילד יש צורך גדול שהתביעה לא תתברר, וצרכיו ורצונותיו ואף זכויותיו של ההורה הם משניים לטובתו של הילד. מסיבה זו תביעת האבהות נדחתה.


משמעותה של קביעת האבהות וחשיבותה לילד


מבחינת הילד, יש משמעויות כבדות משקל להכרה באביו, הן בכל הנוגע לזכויותיו הממוניות והן לזכויותיו האחרות. זכותו של אדם לדעת מיהו אביו הביולוגי היא זכות בסיסית המעוגנת בחוק יסוד כבוד האדם וחירותו, במטרה להגן על זכותו האנושית, זכויותיו בענייני ירושה, זכויותיו בכל הנוגע להלכה הדתית ולכשרותו להינשא בעתיד וכן לצורך בירור וידיעה על מחלות גנטיות.


האם לאחר ההכרה באבהות יקבל הילד את שם משפחתו של האב?


באופן עקרוני התשובה חיובית. שם המשפחה שיישא הילד יהיה שם המשפחה של אביו, מלבד מקרים שבהם יש הסכמה הדדית של ההורים להוסיף את שם המשפחה של האם, באישורו של בית המשפט.