הזכויות החוקיות והמשפטיות המגיעות לחד מיניים הוא נושא טעון ומורכב במדינת ישראל, כאשר מצד אחד הממסד הדתי השולט בתחום דיני המשפחה במדינה אינו מכיר בנישואין גאים ואינו מאפשר לזוגות חד מיניים להתחתן בארץ, ומצד שני הושגה חקיקה ליברלית ומתקדמת בכל הנוגע לשוויון בין זוגות הטרוסקסואליים וחד מיניים.


בעשורים האחרונים חלה התקדמות של ממש ביחסה של המדינה לקהילה הגאה, בעיקר בעקבות פסיקות תקדימיות של בתי המשפט שהובילו גם להסדרת חקיקה במטרה להשוות את זכויות האזרחים החד מיניים במדינה.


זוגות מאותו המין אמנם לא רשאים להתחתן בארץ, אך יכולים להירשם במשרד הפנים כנשואים, לערוך הסכמי זוגיות או הסכמי ממון בעלי תוקף משפטי, לקבל אפוטרופסות או לאמץ את ילדי בן הזוג, לבצע טיפולי הפרייה ועוד ועוד. איך מממשים את הזכויות? קיבצנו עבורכם חמש שאלות לדוגמה מתוך פורום זוגות חד מיניים.


1. מהו תוקפו המשפטי של הסכם לחיים משותפים לבנות זוג מאותו המין?


שאלה: אחרי שנות זוגיות רבות, אנו מעוניינות למסד את הקשר ולחתום על הסכם זוגיות. האם להסכם כזה יש תוקף כלשהוא, או שמדובר באקט סמלי בלבד?


תשובה: בהחלט מומלץ לעגן את מערכת היחסים שלכן באמצעות הסכם זוגיות או הסכם לחיים משותפים, ולפרט בו הסכמות בענייני ילדים, רכוש ועוד. ניתן להעניק למסמך תוקף משפטי מחייב באמצעות אישורו בבית המשפט לענייני משפחה.


כמו כן, יש לכן אפשרות להירשם במשרד הפנים בתור ידועות בציבור ולהיחשב כזוג נשוי או כזוג ידוע בציבור בפרמטרים רבים, אך לרישום זה יכולות להיות השלכות שונות ולכן כדאי לברר אם הוא מתאים לכן לפני שתבקשו להירשם.


2. האם המדינה מכירה בנישואין אזרחיים של זוג חד מיני בחו"ל?


שאלה: אני ובן זוגי רוצים להתחתן בחו"ל במדינה המכירה בנישואים חד מיניים. כשנשוב לארץ, האם המדינה תכיר בנישואים שלנו?


תשובה: לאחר חזרתכם לישראל תוכלו לגשת למשרד הפנים עם תעודת הנישואין האזרחיים שקיבלתם בחו"ל, ולהירשם בתעודות הזהות שלכם כנשואים.


3. אימוץ או צו הורות לילד הביולוגי של בת הזוג


שאלה: אני חיה בזוגיות מאושרת עם אישה 15 שנים. השנה נכנסתי להריון וילדתי בשעה טובה, ואנחנו רוצות שבת הזוג תירשם כהורה הנוסף של הילד. איך עושים זאת?


תשובה: המענה תלוי בשאלה מה היה תאריך הלידה של הילד. אם טרם חלפו שלושה חודשים ממועד הלידה, תוכלו להגיש בקשה בבית המשפט לצו הורות פסיקתית, שבאמצעותו זוגתך תוכר כהורה שני לילד עם זכויות וחובות שוות. אם כבר חלפו שלושה חודשים, עליכן לעבור הליך ממושך יותר של אימוץ.


4. גירושין של בני זוג מאותו המין לאחר חתונה אזרחית


שאלה: לפני שלוש שנים ערכתי חתונה אזרחית בחו"ל עם בן זוגי, ונרשמנו כזוג נשוי במרשם האוכלוסין. כעת הזוגיות עלתה על שרטון ואנחנו רוצים להתגרש. איך מבצעים את הגירושין בפועל?


תשובה: הדרך לגירושי בני זוג חד מיניים היא באמצעות הגשת בקשה לבית המשפט לענייני משפחה לקבלת צו הצהרתי לצורך התרת הנישואין ולשינוי הרישום במרשם האוכלוסין.


5. זכויות בן זוג חד מיני אחרי פטירת בן זוגו


שאלה: בן זוגי לחיי נפטר לאחרונה ממחלה לאחר 23 שנות זוגיות מאושרות. האם מבחינת ביטוח לאומי, אני זכאי לקצבת שאירים כפי שידועים בציבור מקבלים?


תשובה: אכן, אתה זכאי למגוון זכויות אם באפשרותך להוכיח שאתה ובן זוגך שהלך לעולמו ניהלתם חיים משותפים כידועים בציבור, כולל הזכות לרשת את עזבונו גם אם לא השאיר אחריו צוואה.

 

יש לך שאלה?

פורום זוגות חד מיניים


המאבק לשוויון זכויות עבור קהילת הלהט"ב בארץ עבר כברת דרך, ועדיין נמשך. אם יש לכם שאלות נוספות בתחום, ואם אתם מעוניינים לדעת את כל הזכויות המגיעות לכם, תוכלו למצוא מידע נוסף ומפורט בפורום זוגות חד מיניים.