בדרך כלל ירושה משפרת את מצבם הכלכלי של היורשים, או לכל הפחות אינה פוגעת בו. לפי חוק הירושה, זכותו של כל אדם להחליט לפי רצונו מה ייעשה ברכושו לאחר מותו ומי יהיו יורשיו, אולם מה קורה אם הלך לעולמו ונותרו לו חובות לנושים?


במקרה כזה, זכותם של הנושים לקבל את החובות גוברת על זכותו של המוריש לחלק את עזבונו לפי ראות עיניו. החוק קובע כי לפני שהיורשים יקבלו את חלקם, תחילה יש לפרוע את מלוא החובות שהותיר המנוח. איך היורשים צריכים לפעול כאשר הם מקבלים ירושה הכוללת חובות, וכיצד חוק הירושה מגן גם על זכויותיהם?


מה נדרש מיורשיו של אדם אשר הלך לעולמו והותיר חובות?


במצב שבו נותרו חובות לאחר פטירתו של המנוח, החוק קבע נוהל פשוט שעל היורשים לבצע במטרה למנוע מהם עוגמת נפש או נזקים שיכולים להיגרם להם אם לא יטפלו בהסדר החוב. עוד לפני חלוקת הירושה, עליהם לפרסם בעיתונות את דבר פטירתו של המנוח וחלוקת עזבונו, כך שנושיו של המוריש יוכלו לפעול לגביית החוב בתוך פרק זמן של שלושה חודשים. חשוב להדגיש כי לא מדובר על הודעה סטנדרטית המכריזה על בקשת צו קיום הצוואה או צו הירושה, אלא על הודעה הפונה מפורשות לנושים ומבקשת מהם לתבוע את חובם.


אם אתם חושבים שכדאי להימנע מהודעה כזו לנושים כדי לא לעודד אנשים מלהגיע ולגבות את חובם, כדאי לדעת שפרסום ההודעה בעיתונות למעשה מגן על היורשים מפני ניסיונות עתידיים לגביית החוב על ידי הנושים, לאחר שיחלפו שלושת החודשים שהוקצבו להם לטעון לחובות מהעיזבון.


יורשים שלא יפרסמו מודעה בעיתונות, עלולים למצוא עצמם נתבעים על ידי הנושים על שווי הירושה כולה ולא רק על חלקם בעיזבון. מבחינת הנושים, אם לא הודיעו על קיומו של החוב כלפיהם בתוך מסגרת הזמן שניתנה להם, הם יאבדו את זכותם לגבות את החוב במלואו ויוכלו לדרוש רק את החלק היחסי לפי חלקם של היורשים, וגם זאת רק במשך פרק זמן של שנתיים מהמועד שבו פורסמה המודעה. לאחר מכן לא יוכלו עוד לגבות את חובם.


אם התקבלה תביעה מצד נושים לגביית חובות מהעיזבון, ימונה מנהל עיזבון על ידי בית המשפט אשר יופקד על חלוקת הרכוש לפי תביעות הנושים. לאחר מכן תחולק יתרת הירושה ליורשים.


מה קורה אם סך החובות גבוה משוויו של מלוא העיזבון?


באופן עקרוני, החוק מגן על היורשים באופן כזה שניתן לגבות את חובותיו של המוריש מהרכוש שהותיר אחריו בלבד ולא מכספם של היורשים. כלומר, גם אם החובות גבוהים יותר מסך העיזבון כולו, לא ניתן לגבות אותם מהיורשים.

 

יש לך שאלה?

פורום עיזבון וירושה


ואולם, את ההגנה הזאת יקבלו רק יורשים שפעלו בתום לב וניסו באופן חד משמעי לאתר את הנושים כדי לפרוע את החובות. אם ייקבע שהיורשים פעלו בכוונה שלא לסלק את החובות ובחוסר תום לב, הם יהיו חשופים לתביעת החוב מכיסם הפרטי, כאשר כל אחד מהם ישלם חלק יחסי שלא יעלה בשוויו על שווי העיזבון בעת מועד חלוקתו.