הליך גירושין יכול להסתיים באחת משתי דרכים: או באמצעות תביעות, דיונים משפטיים ופסקי דין של הערכאות המשפטיות, או באמצעות חתימה על הסכם גירושין תוך הגעה להסכמות המקובלות על שני הצדדים.


הסכם הגירושין כולל את כל התחומים הקשורים לפירוק התא המשפחתי, ואם לבני הזוג יש ילדים, יכלול ההסכם גם סעיפים הקשורים אליהם. בין היתר יפרט ההסכם את הסדרי המשמורת, מזונות הילדים, הסדרי ראייה או זמני שהות להורה שאינו המשמורן וכן פרטים נוספים הנוגעים למקרה הגירושין הספציפי, למשל הסכמות על המסגרת החינוכית של הילדים ועוד.


בני הזוג יכולים לערוך את הסכם הגירושין באמצעות הליך גישור או במשא ומתן בליווי עורכי דין, ולאחר החתימה עליו יוכלו להגישו לאישור בבית המשפט לענייני משפחה או בבית הדין הרבני, המוסמכים לתת להסכמי גירושין תוקף משפטי מחייב. אך אם ההסכם פוגע בילדים, האם הם מחויבים לו?


האם הסכם גירושין בעל תוקף משפטי מחייב גם את הילדים?


התשובה לשאלה זו פשוטה וחד משמעית: הסכם הגירושין מחייב אך ורק את הצדדים שחתמו עליו, כלומר את בני הזוג לשעבר. הילדים, גם אם הם קטינים, לא לקחו חלק בעריכת ההסכם והם זכאים להתנגד לו בכל הנוגע לסעיפים הקשורים אליהם. אף אם ההסכם אושר על ידי בית המשפט ויש לו תוקף מחייב, הילדים עדיין רשאים להגיש את התנגדותם.


ברוב המקרים הסוגיה עולה בעניין דמי המזונות שנקבעו בהסכם הגירושין. כך, אם ההסכם אושר על ידי הערכאה המשפטית מבלי שנערכו הליכים משפטיים קודמים הנוגעים למזונות הילדים, הילדים עצמם אינם מחויבים למה שנקבע בהסכם.


איך הילדים יכולים להגיש התנגדות להסכם שעליו חתמו הוריהם?


בית המשפט לענייני משפחה מקפיד להשאיר את דלתותיו פתוחות לתביעות מסוג זה, וילדים קטינים יכולים להגיש אליו תביעת מזונות עצמאית חרף קיומו של הסכם גירושין. פעמים רבות התביעה מתנהלת באמצעות האם אך עדיין נתפסת כתביעה עצמאית של הקטינים, ובדרך כלל העתירה עוסקת בהגדלת סכום המזונות שנקבע.


הרציונל למתן אפשרות זו להתערבותו של בית המשפט בהסכם שקבעו ההורים מבוסס על עקרון טובת הילד, המהווה עיקרון בעל משקל רב בתחום דיני המשפחה. הילדים יכולים לעתור לשינוי ההסכם ללא קשר לשאלה האם הנסיבות השתנו, וזכאים לערער על הסכם הגירושין מבלי להידרש להמתין פרק זמן מסוים ממועד החתימה עליו.


ההתייחסות אל התביעה כאל תביעה המוגשת על ידי הילדים באופן עצמאי, נותנת לבית המשפט את האפשרות לקיים דיון נפרד במזונות הילדים, תוך בחינת טובתם בלבד, לא משנה מה הוביל את הוריהם להסכמות שעליהם חתמו במסגרת ההסכם.


ומה בעניין חינוך הילדים?


במקרה שנדון בבית המשפט המחוזי, הסכם הגירושין שעליו חתמו ההורים הפרודים קבע שילדיהם יתחנכו במסגרות דתיות. אולם, לאחר מספר חודשים בלבד האב התחתן מחדש ועבר להתגורר בחו"ל, ואילו האם חזרה בשאלה ורשמה את הילדים למסגרת חילונית, מבלי שביקשה את אישורו של בית המשפט קודם לכן.

 

יש לך שאלה?

פורום הסכם גירושין


לאחר שגילה זאת האב, הוא ביקש לאכוף את מה שנקבע בהסכם. אולם בית המשפט הזכיר כי ההסכם אינו מחייב את הילדים, וכי בנסיבות המקרה ההורים לא פעלו מתוך שמירה על טובתם. מאחר שהחזרתם למסגרת חרדית עלולה לגרום להם נזק, נקבע כי יש לבחון מחדש את מסגרת החינוך המתאימה באמצעות מומחה שיקבע מהי טובת הילדים, מבלי להתחשב בהסכם הגירושין המקורי.