ייתכן מאוד שאתם כלל לא מודעים לכך, אך יש סיכוי שבבעלותכם כספים צבורים בקופות גמל וקרנות פנסיה נשכחות. לאנשים רבים נפתחות קופות גמל על ידי ההורים או קרובי משפחה עוד בילדותם, במשך השנים מחליפים מספר מקומות עבודה או עוברים דירה ולא מעדכנים את החברות המנהלות את קרנות הפנסיה. החסכונות נשכחים מאחור וכך "נאבדים".


מי מכם יודע מה עלה בגורלה של קופת הפנסיה שנפתחה עבורכם בעבודה הראשונה? מה קרה לקופות הגמל שאליהן הוזרמו כספים במהלך השנים? ומה עם החסכונות הפנסיוניים של קרובי משפחה שהלכו לעולמם? איך מאתרים את הכספים האבודים ומה עושים לאחר שנמצאו?


מהי ההגדרה של כספים אבודים?


כספים אבודים הם כל אותם כספים שנצברו בקרנות ובקופות השונות, נשכחו במהלך השנים ואבדו. למשל, כאשר אדם הולך לעולמו הוא מותיר אחריו כספים בסכומים גבוהים בקופות גמל שונות או בפוליסות ביטוח. בני המשפחה הנותרים אינם יודעים על מכלול הקרנות והקופות כך שאינם דורשים את הכספים שנצברו בהן, ולא תמיד החברות אשר מנהלות את הכספים מצליחות לאתר את היורשים של הנפטרים. כך הכספים נותרים מבלי שאיש ידרוש אותם.


דוגמה נוספת: משק העבודה הישראלי הוא דינמי, ושכירים רבים כבר אינם נשארים באותו מקום עבודה במשך חייהם, אלא מחליפים מקומות עבודה רבים. לא פעם בעת עזיבת העבודה נותרים סכומי כסף שנצברו לזכות העובדים מבלי שיהיו מודעים אליהם, ומבלי שאיש עדכן אותם עליהם.


איך ניתן לאתר את הכספים האבודים?


הצעד הראשון המומלץ הוא קבלת מידע על קופות וקרנות אבודות באתר האינטרנט שנפתח במיוחד לשם כך על ידי משרד האוצר. באתר זה תוכלו לגלות על קיומן של הקרנות אשר פתוחות על שמכם, וכן על כספים אבודים בחסכונות של בני משפחתכם, אולם לא על היקפן ועל גובה הסכומים הנמצאים בהן ואף לא על גובה דמי הניהול שאתם משלמים מבלי לדעת על כך.


כדי לקבל פרטים נוספים על החסכונות, יש לפנות ישירות לחברות המנהלות אותם. כדאי לבקש את הדוחות הרבעוניים או השנתיים האחרונים כדי לברר כמה כסף נצבר, מהם דמי הניהול ופרטים חשובים נוספים. בכל מקרה ודאו שכתובתכם מעודכנת כדי להמשיך ולקבל דיווחים על החסכונות מעתה והלאה.


מה עושים עם החסכונות האבודים לאחר איתורם?


איתרתם כספים אבודים ששייכים לכם? כעת צריך להחליט מה לעשות איתם. לדוגמה, אם גיליתם על חיסכון פנסיוני או מספר קרנות פנסיה לא פעילות שלא ידעתם על קיומם, ונוסף על כך יש לכם קרן פנסיה פעילה, מומלץ לאחד את הקרנות כדי לא לשלם דמי ניהול עבור כל קרן בנפרד. במקרים אחרים, לדוגמה אם גיליתם על קיומה של קופת גמל, כדאי לברר האם ניתן למשוך את הכספים הצבורים בה.

 

יש לך שאלה?

פורום השבת רכוש, נכסים מהארץ ומחו"ל


מכל מקום, כדי לוודא שאתם פועלים באופן הטוב ביותר, ניתן לפנות לייעוץ אצל מומחה בתחום כגון עורך דין או יועץ פנסיוני, אשר יכולים לסייע באיתור הכספים ובהפחתת דמי הניהול בחברות הביטוח.