סעיף 348 לחוק העונשין מגדיר מעשה מגונה כמעשה שבוצע לשם גירוי, סיפוק או ביזוי מיני וללא הסכמה של אחד מהצדדים. מדובר בהגדרה רחבה, הכוללת התנהגויות מיניות שונות, כמו נגיעה באיברים מוצנעים, אוננות, נשיקות שלא בהסכמה, התחככות בהקשר מיני, חשיפת איבר מין בפומבי ועוד.

 

החוק מתייחס למעשה מגונה כאל עבירה שנייה בדירוג החומרה מבין עבירות המין, כאשר העבירה החמורה ביותר היא אונס. כמו כן, ישנה הבחנה בין מעשה מגונה שנעשה בפומבי, כמו חשיפת איבר מין בציבור, או אוננות לעיני אדם אחר שלא בהסכמתו, וכל מעשה מיני אחר שלא כולל מגע פיזי כלשהו בקורבן, לבין מעשה מגונה שהתרחש מול הקורבן בלבד וכלל מגע פיזי.


שנה עד עשר שנות מאסר בגין מעשה מגונה

 

רף הענישה בגין מעשה מגונה נע בין שנת מאסר אחת עד עשר שנים, ומשתנה בהתאם לנסיבות המיוחדות של כל מקרה. כאשר העונש על מעשה מגונה הכולל מגע פיזי חמור יותר לעומת העונש שנגזר על מעשה מגונה בפומבי ללא מגע.

 

העונש בגין מעשה מגונה שלא בהסכמה הוא שלוש שנות מאסר. כאשר נעשה תוך שימוש בכוח, איומים, או הפעלת אמצעי לחץ אחרים, העונש הצפוי הוא שבע שנות מאסר. הדין על מעשה מגונה בנסיבות מחמירות הוא עד עשר שנות מאסר.

 

ההסכמה אינה מקבלת תוקף משפטי כאשר הושגה במרמה, כאשר המעשה בוצע בקטין מתחת לגיל 14 שנים, תוך ניצול מצב של חוסר הכרה, או תוך ניצול מצבו הנפשי של קורבן העבירה, בהיותו חולה נפש או לקוי בשכלו.

 

העונש המרבי על מעשה מגונה בפומבי כשגיל קורבן העבירה מעל 16 שנים הוא שנת מאסר. אם נעשה בפני קטין שגילו פחות מ 16 שנים, העונש הוא שלוש שנות מאסר.

 

נסיבות מחמירות לעניין מעשה מגונה כוללות ביצוע מעשה בקטין שגילו פחות מ- 16 שנים, או תוך איום בנשק, תוך גרימת חבלה גופנית או נפשית, התעללות לפני המעשה, במהלכו או לאחריו, או כאשר נעשה מול אנשים נוספים.

 

מעשה מגונה של מדריך כושר במתאמנות

 

בית המשפט המחוזי בבאר שבע גזר לאחרונה את עונשו של נאשם, מדריך כושר ואומנויות לחימה, שהורשע בשני מקרים של מעשה מגונה בתלמידותיו תוך שימוש בכוח והפעלת לחץ. (תפ"ח 13696-11-14)

 

הנאשם כבן 42 בעל משפחה ואב לארבעה ילדים קטנים, ללא עבר פלילי, נהג להעביר אימוני כושר קבוצתיים ואישיים בסטודיו בבאר שבע שבבעלותו. על פי עובדות כתב האישום הראשון, בשנת 2014 הגיעה המתלוננת כבת 16 וחצי, אל הסטודיו, במטרה להירשם לתכנית אימונים, ולאחר מכן החלה להתכתב עם הנאשם בווטס אפ, כדי לקבל פרטים על התכנית.

 

במהרה ההתכתבות גלשה אל תכנים מיניים, והם קבעו להיפגש. לקראת חצות הנאשם אסף את המתלוננת ברכבו והם נסעו יחד לכיוון הסטודיו. במהלך הנסיעה הנאשם לקח את ידה והניחה על איבר מינו, בתגובה המתלוננת השיבה ידה אל חיקה, אך הוא חזר על פעולה זו מספר פעמים עד שנענתה לו. בסטודיו הנאשם הוריד את בגדיה חרף התנגדותה וחיכך איבר מינו באיבר מינה, תוך שימוש בכוח. לאחר שהגיע לסיפוק החזיר אותה לביתה.

 

על פי עובדות כתב האישום השני, מתלוננת נוספת, ילידת 1982, למדה אצל הנאשם קורס באומנות לחימה. באחד הימים של פברואר 2008, היא הודיעה לנאשם בטלפון כי היא חולה, ותיעדר מהאימון. הנאשם אמר כי יביא לה משחה שתעזור להקלת כאביה.

 

הנאשם הגיע לדירתה והציע למתלוננת שימרח על גבה את המשחה. היא נענתה להצעה, הפשילה חולצתה ונשכבה על בטנה. הנאשם התיישב עליה ומרח את המשחה. תוך כדי מריחה הפשיל מכנסיה ותחתוניה בכוח, והחל לחכך את איבר מינו באיבר מינה. למרות שחזרה ואמרה לו שיפסיק, הנאשם המשיך במעשיו, עד שהיא החלה לבכות, וביקשה שיעזוב את דירתה.

 

יש לך שאלה?

פורום עבירות מין ותלונת שווא במשטרה

 

בנסיבות אלה הורשע הנאשם בשתי עבירות של מעשים מגונים. בית המשפט קבע כי מעשיו בשתי המתלוננות חמורים, מכוערים ובזויים, ונעשו בניגוד גמור לרצונן, תוך ניצול מעמדו כמדריך כושר, ותוך שימוש בכוח פיזי וגישה מתנשאת ומשפילה.

 

בסופו של דבר גזר בית המשפט על הנאשם 52 חודשי מאסר בפועל, 18 חודשי מאסר על תנאי למשך שלוש שנים, שלא יעבור עבירת מין מסוג פשע, פיצויים למתלוננת באישום הראשון בסך של 80,000 שקלים, ולמתלוננת באישום השני בסך של 50,000 שקלים.