חוק העונשין אוסר על החזקת פרסום תועבה, כגון: תמונות פורנוגרפיות של קטינים, סרטוני סקס בין בגירים לקטינים ובין קטינים לעצמם, אשר שמורים במחשב, על גבי דיסקים או בכל מקום אחר, גם אם מדובר בחומר שנועד לשימוש פרטי. אולם אם תכני התועבה נצפו בצפייה ישירה באינטרנט, ולא אוחסנו במחשב אין אפשרות להגיש כתב אישום פלילי בגין עבירת פרסום תועבה.

 

לפי סעיף 214 לחוק העונשין קיים איסור על פרסום תועבה, ואם מופיע בפרסום קטין העבירה חמורה אף יותר. מטרת החוק היא לספק הגנה לקטינים ולמנוע ניצול מזעזע של חשיפת גופם בעירום או באקט מיני, דבר שיביא למיגור התופעה של התעללות מינית בקטינים.

 

האיסור בחוק נוגע להחזקת חומרי תועבה אסורים, פרסומם או הצגתם, אולם החוק אינו מטיל איסור על צפייה פרטית בחומרי תועבה או בחומרי פדופיליה, על כן במקרה שהתכנים האסורים לא אוחסנו במחשב אלא נצפו בצפייה ישירה דרך רשת האינטרנט, אין אפשרות להפליל את הנאשם, ואדם אשר החזיק בחומר תועבה באקראי ובתום לב, לא ייחשב מחזיק לעניין העבירה הפלילית.

 

כדי להרשיע נאשם בעבירה של פרסום חומר תועבה, יש להוכיח שהוא העלה את הקבצים לרשת ואפשר צפייה בהם לציבור הרחב, ואף להוכיח שמי שנחשף לחומרים נפגע מהם.

 

רף הענישה בגין פרסום תועבה

 

אדם המפרסם חומר תועבה או מכינו לצורכי פרסום, במקום ציבורי, צפוי לשלוש שנות מאסר. מי שמפרסם חומר תועבה שבו דמותו של קטין, לרבות הדמיה או ציור של קטין, צפוי לחמש שנות מאסר.

 

לאדם המשתמש בגופו של קטין לצורך עשיית פרסום תועבה או למשתמש בקטין בהצגת תועבה, צפוי עונש של עד שבע שנות מאסר, וכאשר העבירה בוצעה בידי האחראי על הקטין, כמו הורה או אפוטרופוס חוקי, או במקרה שהעבירה נעשתה בהסכמתו של האחראי, העונש הצפוי הוא עד עשר שנות מאסר.

 

עם זאת, סעיף 214(ד') קובע כי לא יוגש כתב אישום בעבירות של פרסום תועבה אם חלפו שנתיים מיום ביצוע העבירה, וכתב האישום בגין ביצוע העבירה יוגש בידי פרקליט מחוז או בהסכמתו בכתב.

 

פרסום פוגע על שלטי חוצות

 

אדם המפרסם פרסום פוגע על שלטי חוצות בצדי הדרך, על תחנות אוטובוס, בתוך תחבורה ציבורית, או על לוחות מודעות שבפיקוחה של רשות מקומית, צפוי לעונש מאסר של שישה חדשים או קנס כספי גבוה.

 

פרסום פוגע על פי החוק יכול להיות תמונת עירום או תמונה של חלקי גוף אינטימיים של גבר או אישה, תמונה או צילום שבהם מוצגים יחסי מין או אלימות מינית, או שיש בהם ביזוי או השפלה מיניים, או שהאדם מוצג כחפץ זמין לשימוש מיני.


יש לך שאלה?

פורום רישום פלילי

 

כמו כן, פרסום תמונה של חשיפה חלקית של גוף, של גבר או אישה, שיש בה פגיעה ברגשותיו המוסריים של הציבור או השחתת המוסר הציבורי, או שיש בה פגיעה בקטינים או בחינוכם, מהווה פרסום פוגע שאסור על פי החוק. אם הוכח כי הפרסום נעשה למטרה כשרה, האדם שביצע את העבירה לא יועמד לדין.