לא מעט סיפורים נשמעים על אנשים שמגלים, לאחר שנים רבות, כי הם היורשים החוקיים של נכסים אשר הותירו אחריהם קרובי משפחה שנפטרו. במשך שנים היורשים כלל לא היו מודעים לקיומם של הנכסים הללו, והם נוהלו על ידי האפוטרופוס הכללי, הגוף המדיני האחראי על ניהול אלפי נכסים בישראל שלא קם להם דורש.


מגרשים וקרקעות רבים בארץ ישראל נרכשו לפני קום המדינה, בשנות ה-20 וה-30, על ידי יהודים מתפוצות העולם, ובין היתר צפון אפריקה ואירופה. יהדות התפוצות בחרה להשקיע בישראל מסיבות כלכליות וציוניות, רכשה מבנים וקרקעות חקלאיות, העבירה כספים לבנקים בישראל ורכשה מניות של חברות ציוניות.


אולם רוב הנכסים הוחרמו על ידי המשטר הבריטי כשמלחמת העולם השנייה פרצה, בעלי זכויות רבים היגרו לבסוף למדינות אחרות או נספו בשואה, ואילו הרכוש הרב נותר ללא בעלים. האפוטרופוס הכללי קיבל לידיו את הרכוש המוחרם.


מהם תפקידיו של האפוטרופוס הכללי?


האפוטרופוס הכללי הוא אגף הפועל מטעם משרד המשפטים, אשר מוסמך בין יתר תפקידיו לגלות ולנהל רכוש עזוב בישראל אשר שייך לנעדרים שלא נמצא להם יורש. הוא אחראי על נכסים עזובים, מטפל בקרקעות שנרכשו עוד לפני קום המדינה וכן בנכסים עזובים שהועברו לידיו מהסוכנות היהודית. אם מתעוררת סוגיה או מחלוקת בין היורשים שנמצאו, הסמכות להכריע בה מועברת לבית המשפט לענייני משפחה.


הנכסים העזובים נותרים לניהולו של האפוטרופוס הכללי לפרק זמן מוגבל של 15 שנה. לאחר מכן הם יכולים לעבור לרשות המדינה, אחרי קבלת אישור של בית המשפט. המדינה יכולה לבחור האם למכור את הנכס או לא, אולם אם נמצאו לו יורשים, הם זכאים לקבל בחזרה את הנכס מהמדינה או לחלופין לקבל את שווי הנכס.


איך מוצאים את הנכסים העזובים?


איתור הנכסים, הוכחת זהות הבעלים והיורשים והליך שחרור הנכסים מהאפוטרופוס הכללי הם הליך משפטי מורכב מאוד, שעלול להימשך תקופה ארוכה, בעיקר בשל הצורך להציג מסמכים רבים כגון צו ירושה, לאתר את כלל היורשים הקיימים ולאמת ולתרגם מסמכים, וכן עקב הבדיקות המרובות שצריך לבצע.


ניתן לחפש רכוש של נעדרים החל מימי קום המדינה ברשימה המפורסמת באתר האפוטרופוס הכללי, לנסות לאתר קרובי משפחה עלומים במאגרי מידע וכן לפנות לעורכי דין המתמחים בתחום זה. אחד הקשיים הנפוצים הוא אי ידיעה בדבר המיקום המדויק של הנכס, וקושי נוסף שצץ במקרים רבים הוא הוכחת שייכותו של הנכס לנפטר הנעדר, באמצעות מסמכים בנקאיים, שטרי מכר או רישומים הקשורים לנכס.


לאחר מכן ישנם קשיים אף בהוכחת הקרבה ליורשים הפוטנציאליים, בייחוד בכל הנוגע לנכסים שנקנו סמוך לקום המדינה, מאחר שבימים אלה התבצע רישום שמי בלבד, כך שאם מדובר בשם נפוץ עלולים להיות יורשים פוטנציאליים רבים.

 

יש לך שאלה?

פורום השבת רכוש, נכסים מהארץ ומחו"ל


כאשר יש קושי להמציא את המסמכים הנדרשים להוכחת הבעלות על הנכסים או על הקרבה המשפחתית, ההליך מועבר להכרעת בית המשפט לענייני משפחה.


ואם תהיתם מה נעשה בנכסים המנוהלים על ידי האפוטרופוס הכללי, במרבית המקרים הם מושכרים במחירים זולים המבוססים על הערכות שווי של השמאי הממשלתי.