אחרי הגירושין ולאחר שנפסקים מזונות, האם יש אפשרות לתבוע מזונות רטרואקטיביים עבור התקופה שקדמה למועד פסיקת המזונות? התשובה לכך חיובית, אולם מסתבר שתוצאות התביעה תלויות בשאלת מעמדה האישי של האישה התובעת.


אם בני הזוג היו נשואים בתקופה שבגינה נדרש להכריע לגבי מזונות העבר שלא שולמו, סיכוייה להתקבל פוחתים משום שבהתאם לדין העברי, ההנחה המשפטית היא שהאישה ויתרה לבעלה על דמי המזונות שלא שילם. לעומת זאת, אם האישה לא הייתה נשואה בתקופה הרלוונטית, מתהפכת החזקה המשפטית וגוברים הסיכויים שבית המשפט יחייב את האב לשלם גם מזונות רטרואקטיביים.


עם זאת, בתי המשפט לענייני משפחה לא מתעלמים מהבעייתיות שבהבחנה זו בין אישה נשואה לאישה לא נשואה. ההלכות המשפטיות בנושא זה אינן תואמות את השינויים שחלו בעשורים האחרונים בכל הנוגע לנישואין בין בני זוג, היות שבמקרים רבים בוחרים בני זוג שלא להינשא באופן פורמלי אלא לחיות בזוגיות ללא נישואין.


בשנים האחרונות נוטים בתי המשפט להתייחס לכל מקרה לגופו ולא להסתמך על החזקות המשפטיות המיושנות שכבר אינן תואמות את המציאות. כלומר, המגמה היא להקל על נשים נשואות שאיחרו בתביעת המזונות מסיבה מוצדקת, ובמקרים מסוימים להקשות על נשים שלא היו נשואות והחליטו להגיש תביעה למזונות עבר אחרי תקופה ארוכה או בחוסר תום לב.


פסיקת מזונות עבר עבור אישה נשואה


כאמור, באופן עקרוני הכלל המשפטי המבוסס על המשפט העברי קובע כי כאשר התביעה הוגשה עבור התקופה שבה התובעת עדיין הייתה נשואה לנתבע, מתקיימת חזקת המחילה. משמעותה של חזקה זו היא כי לאור מערכת היחסים הייחודית המתקיימת בין זוג נשוי בתקופת הנישואין, או כפי שנאמר במקורות "דרך הנשים לגלגל עם בעליהן", האישה מחלה לבעלה על החזר המזונות עבור תקופה זו, ובשל כך היא אינה זכאית להחזר ההוצאות כעת. הלכה זו נדונה בהרחבה בבית המשפט העליון.


עם זאת, אפשר לסתור את חזקת המחילה באמצעות הצגת ראיות המוכיחות כי לתובעת לא הייתה כל כוונה לסלוח לבעלה או לוותר לו על אי תשלום המזונות.


מזונות רטרואקטיביים עבור אישה לא נשואה


חזקת המחילה אינה חלה על תובעת שלא התחתנה עם אבי הילדים אשר בגינם נתבעים המזונות, או שכבר הייתה גרושה ממנו בתקופה הרלוונטית. אך גם במקרה כזה, ייתכן שבית המשפט יפסוק שהאישה למעשה מחלה על המזונות והיא אינה זכאית להחזר עבור הוצאות עבר אשר קשורות למזונות.


לדוגמה, בית המשפט דחה תביעה לתשלום מזונות עבר שהוגשה 16 שנים לאחר לידת הילד, אף על פי שהוריו מעולם לא נישאו וחרף העובדה שהתובעת ידעה מיהו האב במשך כל השנים. בית המשפט קבע כי בהגשת התביעה לאחר זמן רב כל כך השתמשה התובעת לרעה בהליך המשפטי והגישה את התביעה בחוסר תום לב, ובעיקר הדגיש את ההתנהלות הבעייתית ואת חוסר ההוגנות הבסיסי העומד בתביעתה לתשלום דמי מזונות עבור תקופה שבה האב כלל לא היה בקשר עם בנו.

 

יש לך שאלה?

פורום תביעת מזונות - הערך סיכוייך!


לסיכום, כיום מגמת הפסיקה היא לוודא מהן הנסיבות שהובילו את האם להגיש תביעה עבור מזונות רטרואקטיביים. גם אם מדובר באישה נשואה אין הצדקה לצאת מנקודת הנחה שוויתרה על זכותה לקבל את המזונות, כל עוד לא הגישה את התביעה מסיבות מוצדקות, ומצד שני גם כאשר מדובר באישה לא נשואה, יהיה עליה לספק הסברים משכנעים לסיבה שבגינה לא דרשה את דמי המזונות כאשר חויבו בפועל.