רצונו החופשי והאמיתי של המצווה כפי שהוא מתבטא בצוואתו הוא ערך עליון בדיני הירושה בישראל, וכדי להקפיד ולשמור על כך שהצוואה באמת תשקף את רצון המוריש בכל הנוגע להעברת הירושה לאחר מותו, וכן כדי למנוע כל השפעה חיצונית על המוריש אשר עלולה לעוות את רצונו החופשי, נקבעו הוראות בחוק הירושה אשר לפיהן, אם הצוואה או חלק מסעיפיה נערכו עקב השפעה אסורה, היא עלולה להיפסל ולאבד את תוקפה המשפטי.


מה התוקף של צוואה שנכתבה תחת השפעה בלתי הוגנת, כפייה או אונס?


לפי חוק הירושה, השפעה אסורה שעלולה להוביל לפסילת צוואה כוללת השפעה בלתי הוגנת, איום, אונס, כפייה, תרמית או תחבולה. כלומר, במצב שבו אדם כתב צוואה או הוראה מסוימת בתוך הצוואה בעקבות כפייה או איום על ידי גורם חיצוני, הצוואה תבוטל. היא תיפסל בכל מקרה של אילוץ מאחר שתוקפה המשפטי מבוטל ברגע שהוכח כי היא לא מבטאת את הרצון האמיתי של המצווה, אך עם זאת, כדי להביא לביטולה של הצוואה יש להוכיח כי האיום או האונס הם שהובילו לניסוח הצוואה. כלומר, יש להציג קשר סיבתי מובהק בין ההשפעה האסורה וניסוח הצוואה.


ומהי השפעה בלתי הוגנת? חשוב להדגיש שלא כל שיחה או התייעצות עם המצווה לגבי ניסוח הצוואה תיחשב להשפעה שאינה הוגנת. מאחר שהחוק לא קבע מפורשות מהי השפעה בלתי הוגנת ואף לא נקבעו לכך כללים חד משמעיים, בית המשפט בוחן כל מקרה ומקרה לגופו ובהתאם לנסיבות. גם במצב שבו עולה טענה להשפעה לא הוגנת, נבחן הקשר הסיבתי בין ההשפעה על המצווה לתוצאותיה מבחינת נוסח הצוואה עצמה. הצוואה תבוטל רק אם אכן יוצגו הוכחות לקשר סיבתי ישיר בין ההשפעה לצוואה.


בכל הנוגע לתחבולה ותרמית, מדובר על הונאת המצווה ושימוש בדרכי מרמה כדי לזכות בירושה באמצעות הצוואה. הצעות לא חוקיות הניתנות למצווה במטרה לשנות את ניסוח הצוואה או ניסיונות להשפיע עליו באמצעות מצג שווא, עלולים לגרום לביטול תוקפו המשפטי של המסמך.


הצוואה נערכה בכפייה או באיומים? מה אפשר לעשות?


בכל מקרה שעולה חשד כי הצוואה שהותיר אחריו המוריש אינה משקפת את רצונו, וכן כאשר מתגלים בה פגמים או שהתגלתה צוואה נוספת אשר המוריש כתב במועד מאוחר יותר, קיימת אפשרות להגיש לבית המשפט התנגדות לקיום צוואה.


מי שמגיש את ההתנגדות צריך להוכיח את טענותיו ולגבות אותן בראיות ובמסמכים במסגרת ההליך המשפטי, וכן להבהיר מדוע הגיש את ההתנגדות. בהתאם לחוק, כל אדם רשאי להתנגד לצוואה ולהגיש לרשם הירושות את בקשתו להתנגדות. לאחר מכן תועבר הבקשה אל בית המשפט לענייני משפחה. אחרי שהצוואה מפורסמת, ניתן להגיש התנגדות בתוך פרק זמן של שבועיים, למעט מקרים חריגים.

 

יש לך שאלה?

פורום התנגדות לצוואה | ביטול צוואה


בשורה האחרונה חשוב להדגיש שהדרך היחידה למנוע מראש ובצורה מוחלטת מקרים שבהם יש חשד לצוואה בכפייה או בהשפעה לא הוגנת, היא באמצעות ניסוח הצוואה באופן שאינו משאיר ספק לגבי רצונו של המוריש ולעובדה שניסח אותה מתוך רצון חופשי. לא תמיד אדם אשר עורך צוואה מעוניין לספר על כך לקרובי המשפחה ולשתף אותם בתוכנה כל עוד הוא בחיים, אך אם ניתן לעשות זאת, כך אפשר למנוע מבעוד מועד כל סכסוך עתידי שעלול לצוץ בקרב היורשים לגבי הירושה.