אחרי שנפלה בקריאה טרומית הצעת החוק לביטול חזקת הגיל הרך לפני מספר חודשים, השבוע (יום א') אושר החוק על ידי ועדת השרים לחקיקה. על פי החוק החדש, הוחלט לבטל את ההעברה האוטומטית של ילדים להורים גרושים עד גיל שש למשמורת בלעדית של האם.


סוגיית חזקת הגיל הרך וביטולה עוררה חילוקי דעות ורגשות עזים במהלך השנים, ובייחוד מאז שפורסמה לפני כארבע וחצי שנים המלצה לביטולה על ידי ועדת שניט, אשר בחנה את ההיבטים השונים של הורות בצל גירושין. מסקנותיה הסופיות של הוועדה ביקשו לקדם אחריות הורית שווה ומשותפת בגידול הילדים ולהעמיד כשיקול עליון את טובת הילד.


המלצות ועדת שניט התבססו על מספר גדול של מחקרים פסיכולוגיים, המצביעים על החשיבות המרבית להתפתחות תקינה של הילד במעורבותם של שני ההורים. ועדת השרים אישרה את הצעת החוק בהתאם לרוח חלק מהמלצות הוועדה, והוחלט להחיל אחריות הורית משותפת בגידול הילדים ולבטל את העברת המשמורת האוטומטית לאם עבור קטינים עד גיל שש.


חזקת הגיל הרך בגירושין: מהו המצב החוקי היום?


סעיף 25 לחוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות מחיל את חזקת הגיל הרך. לפי החוק, בית המשפט לענייני משפחה מוסמך להכריע בכל הנוגע להסדר משמורת על ילדים במקרים שבהם ההורים הגרושים אינם מצליחים להגיע להסכמות. הכרעתו של בית המשפט צריכה להתבסס על עקרון טובת הילד, אך כאשר אין נסיבות מיוחדות, ילדים עד גיל שש יועברו לחזקת האם.


בעקבות הצעת ועדת שניט לבטל לחלוטין את חזקת הגיל הרך ולקבוע את המשמורת אך ורק משיקולי טובת הילד, הצעה אשר עוררה ביקורת רבה והתנגדויות עזות, בסופו של דבר הוחלט לשנות את החוק ולהגביל את חזקת הגיל הרך לגיל שנתיים.


החוק לביטול חזקת הגיל הרך: בעד ונגד


לביטול חזקת הגיל הרך יהיו השלכות דרמטיות על בני זוג בהליכי גירושין, אשר מסוכסכים בכל הנוגע לקביעת זמני שהות והסדרי ראייה עבור הילדים המשותפים. חששם של המתנגדים לחקיקה, ובראשם ארגוני הנשים, הוא שהאבות ישתמשו בחוק החדש כקלף מיקוח בהליכי הגירושין וידרשו להפחית בגובה דמי המזונות או בביטולם תמורת הוויתור על משמורת משותפת. לעמדת המתנגדים, הנשים בכל מקרה הן אלו שימשיכו לגדל את הילדים ומלוא האחריות תמשיך להיות מנת חלקן, וללא פתרון חלופי, ביטול חזקת הגיל הרך רק יוביל להגדלת הנטל עליהן.


מהצד השני, דעת רוב המשפטנים וארגוני הגברים היא שיש להחיל הורות משותפת ולהשוות את המצב החוקי בין נשים וגברים בכל הנוגע לגידול הילדים. לטענתם, לאור התמורות שחלו בתפקידי ההורים במהלך השנים, כיום אין כל סיבה להתנגד להחלת משמורת משותפת ולבטל את המצב שבו הילדים מועברים לחזקת אמם באופן אוטומטי. זאת כמובן כל עוד מדובר בשני הורים עם מסוגלות הורית שווה ויכולת לתפקד כהורים, אשר מעוניינים להוות חלק משמעותי בחיי ילדיהם.


זמני שהות שוויוניים בהתאם לעקרון טובת הילד


במהלך השנים ועוד טרם ביטולה החוקי של חזקת הגיל הרך, נטיית הפסיקה נעה יותר ויותר לכיוון של הורות שוויונית וחלוקה שווה בין שני ההורים. מגמת הפסיקה מבוססת בראש ובראשונה על טובת הילד, ולפי עקרון זה ניתנו פסקי דין רבים שאף סתרו את חזקת הגיל הרך. משמורת משותפת נקבעה גם במקרים של פעוטות מתחת לגיל שש, ואילו בתי המשפט בוחנים כל מקרה ומקרה לפי נסיבותיו.

 

יש לך שאלה?

פורום משמורת | הסדרי ראיה ושהות


מבחינה זו, נראה שהפסיקה הקדימה תרופה למכה, וכבר היום נוהגים בתי המשפט להתבסס על מערך שיקולים לפי עקרון טובת הילד, אשר במקרים רבים מאפשר לקבוע זמני שהות שוויוניים בין ההורים חרף קיומה של חזקת הגיל הרך.