החיים לעתים מזמנים אירועים לא צפויים, כאשר מחלות, תאונות ופטירה בטרם עת עלולים לקרות בכל גיל. התמורות החברתיות שהתחוללו בעשורים האחרונים הובילו להקמת תאים משפחתיים שלא היו קיימים קודם לכן, ואנשים רבים כיום חיים בזוגיות ללא נישואין, שיעור מקרי הגירושין הולך ועולה משנה לשנה ואף זוגיות חד מינית כבר אינה תופעה חריגה.


נתונים אלו יכולים להשליך על חלוקת ירושה בעתיד, ועל כן גובר הצורך לתכנן את חלוקת העיזבון העתידית ולערוך צוואה הכוללת הוראות לגבי אופן חלוקת הירושה. עריכת צוואה עוד היום, הן באופן עצמאי וללא עורך דין והן עריכת צוואה על ידי עורך דין, תוכל להקל על קרובי המשפחה בעתיד.


חשיבותה של עריכת צוואה גם בגיל צעיר


במדינת ישראל אין מודעות מספקת לעריכת צוואה, ואנשים צעירים אינם נוהגים לחשוב מה יקרה לאחר מותם, אולם במדינות אחרות, למשל בארצות הברית, מאוד נפוץ לכתוב צוואה גם בגילאים צעירים. לעתים מדובר בטמינת הראש בחול, ובמקרים מסוימים פטירה בטרם עת ללא צוואה עלולה לגרום לסכסוכי ירושה קשים או לחלוקה לא הוגנת של עיזבון המנוח.


למשל, במקרה טרגי שנדון בבית המשפט לענייני משפחה, צעיר נפטר בתאונת דרכים קשה בגיל 18. בעקבות התאונה נותרו בעיזבונו מאות אלפי שקלים שהתקבלו כפיצויים. הצעיר לא הותיר אחריו צוואה, ובמקרה כזה מועברת הירושה בהתאם להוראות הברורות המצויות בחוק הירושה. לפי החוק, ללא צוואה הירושה מחולקת בחציה לבן הזוג ובחציה לילדים. ללא בן זוג או ילדים, כמו במקרה הזה, הירושה עוברת להורים.


ואולם, בעקבות סכסוך ירושה קשה בין הוריו של הצעיר, התגלה בבית המשפט כי האב המכור לסמים עזב את הבית כשהמנוח היה ילד רך בשנים, והותיר את האם לגדלו לבדה. למרות נתונים אלו, בשל לשונו החד משמעית של חוק הירושה דרש האב לקבל מחצית מכספי הפיצויים. לבסוף נקבע בהסדר פשרה כי האם תקבל שני שלישים מהירושה ואילו האב יקבל את השליש הנותר.


מהן העילות העיקריות שבעטיין מומלץ לכתוב צוואה בגיל צעיר?


כידוע, מספר מקרי הגירושין בישראל עולה משנה לשנה. עובדה זו חשובה גם מבחינת דיני הירושה, היות שכל עוד הליך הגירושין נמשך ובני הזוג עדיין אינם גרושים בפועל, אם מי מהצדדים הולך לעולמו במהלך תקופה זו, לפי חוק הירושה בן זוגו זכאי לקבל מחצית מהירושה גם אם הם פרודים בפועל כבר שנים ואפילו אם כבר יש בתמונה בן זוג חדש. עריכת צוואה מבעוד מועד היא הדרך הטובה ביותר למנוע את הבעיה הזו מראש.


דוגמה לכך ניתן למצוא בסיפור של בני זוג שנישאו כאשר לגבר היה ממון רב. הם ערכו ביניהם הסכם ממון עוד לפני הנישואין כדי להסדיר מראש כיצד יחולק הרכוש אם יחליטו להתגרש. ואמנם, לאחר שלוש שנים החליטו להתגרש, הגיעו ביניהם להסכמות וחתמו על הסכם גירושין. מועד הסדרת הגט נקבע ימים ספורים לאחר מכן, אך לרוע המזל באחד מאותם ימים נפטר הגבר כתוצאה מאירוע לבבי.


עובדה זו יצרה מאבק ירושה ממושך בין האישה, אשר טענה כי היא זכאית למחצית מרכושו משום שטרם קבלת הגט היא עדיין נחשבת רעייתו החוקית, לבין הוריו של המנוח. מאבק זה יכול היה להימנע לו רק העניין היה מוסדר בצוואה. בסופו של דבר תביעתה של האישה לקבל מחצית מהעיזבון נדחתה על ידי בית המשפט.


גם במקרים של ידועים בציבור או כל זוגיות אחרת ללא נישואין, כתיבת צוואה בגיל צעיר חשובה מאוד. אמנם לפי חוק הירושה בן הזוג זכאי למחצית מהירושה, אולם שלא כמו בני זוג נשואים, לעתים מתעורר קושי להוכיח שבני הזוג חיו כידועים בציבור ועל כן נוצרה זכאות הדדית ברכוש המשותף. אם בן הזוג לא יוכר על ידי בית המשפט כידוע בציבור, ומבלי שנערכה צוואה, הוא לא יהיה זכאי לרשת דבר. צוואה מסודרת המורה להעביר את הרכוש לבן הזוג יכולה למנוע סכסוכי ירושה עתידיים בין קרובי המשפחה.

 

יש לך שאלה?

עריכת צוואה | רישום צוואה


זוגיות חד מינית גם היא אינה מוגנת בצורה מספקת בחוק, בדומה לידועים בציבור, ועל יש חשיבות מרבית לכתיבת צוואה, ובמקרים המתאימים לעריכת צוואה הדדית, בין בני זוג מאותו המין, כדי לשמור על הזכויות של כל אחד מהם מבעוד מועד.