על פי הדין הפלילי, חל איסור על עובדי ציבור ועובדי ציבור לשעבר, למסור ללא היתר מסמכים רשמיים וכל מידע אחר שהגיע אליהם מתוקף תפקידם הציבורי. מסירת מידע מסווג אינה חייבת להתבצע בכתב או בעל פה, אלא יכולה להיעשות על ידי סימון ואיתות, והמידע כולל גם ידיעות כוזבות וכל תיאור, סיסמה, נוסחה, חפץ או חלק מהם המכילים ידיעה או העשויים לשמש מקור לידיעה.

 

חוק העונשין מתייחס לשלוש עבירות פליליות הנוגעות למסירת סודות רשמיים בידי עובד ציבור: גילוי בהפרת חובה, גילוי בהפרת חוזה וגילוי בהפרת אמון. עבירות אלה עשויות להוות פגיעה בביטחון המדינה או ביחסי חוץ שלה, אך אינן נחשבות לחמורות כמו עבירות בגידה וריגול, והעונש המרבי בגינן הוא עד שלוש שנות מאסר.

 

גילוי מידע סודי תוך הפרת חובה

 

על פי סעיף 117 לחוק העונשין, עובד ציבור שמסר ללא סמכות כדין מידע שהגיע אליו מתוקף תפקידו, לאדם שלא היה מוסמך לקבלו, וכן למי שהגיע אליו מידע מתוקף תפקידו כעובד ציבור, ולאחר שחדל לכהן בתפקידו, ומסר את המידע או חלק ממנו לאדם שלא היה מוסמך לקבלה, צפוי לעונש של עד שלוש שנות מאסר.

 

עובד ציבור שהתרשל בשמירת מידע מסווג שהגיע אליו מתוקף תפקידו, או שעשה מעשה שיש בו כדי לסכן את בטיחותו של המידע צפוי לעונש של מאסר לשנה אחת. אם הגיעה ידיעה לעובד והוא החזיקה, ללא סמכות כדין, בניגוד להוראות שניתנו לו בדבר החזקתה, או לאחר שהפסיק לעבוד במשרתו, הוא צפוי לעונש של שנת מאסר.

 

במקרה שהמידע פורסם בציבור, או הועמד לעיון הרבים על פי סמכות כדין, תהיה לנאשם הגנה טובה בעת הדיון הפלילי. כך גם אם מסירת הידיעה נעשתה מעל חמש שנים מהיום שבו חדל להיות עובד ציבור, ומסירת הדברים לא גרמה כל פגיעה בציבור או פגיעה בזכותו של הפרט.

 

גילוי בהפרת חוזה

 

כאשר עובד או קבלן התקשר בחוזה עם המדינה או עם גוף מבוקר מטעמה, ובחוזה התחייב לשמור בסוד ידיעות שהגיעו אליו עקב ביצוע החוזה, והוא מסר, ללא סמכות כדין, ידיעה לאדם שלא היה מוסמך לקבלה, הוא מבצע עבירה פלילית והעונש הצפוי הוא מאסר לשנה אחת.

 

גילוי בהפרת אמון

 

עובד ציבור שנמסר לו מסמך רשמי בתנאי מפורש שעליו לשמרו בסודיות, והוא מסרו לאדם שאינו מוסמך לקבלו, צפוי לשנת מאסר, אם העובד התרשל בשמירתו, או ביצע מעשה כלשהו שיש בו כדי לסכן בטיחותו של המסמך, הוא צפוי לעונש של חצי שנת מאסר.

 

יש לך שאלה?

פורום חקירות משטרה | חקירה פלילית

 

מעשי התחזות כעובד ציבור

 

אדם שחתם על מסמכים המתחזים כרשמיים, מסר או הכין אותם, צפוי לעונש של שנת מאסר. אדם שהכין, מכר או מסר מדים של צה"ל, מדים של המשטרה או מדים רשמיים אחרים, ללא סמכות כדין, צפוי לשנת מאסר.