ילדים נפגעים יותר במהלך עונת הקיץ כתוצאה מפציעות, נפילות, טביעות, תאונות דרכים וכן השארתם ברכב סגור ולוהט על ידי ההורה או המבוגר האחראי. לרוע המזל, כמו במדינות אחרות בעולם, גם בישראל מדובר בתופעה נפוצה מאוד. בכל קיץ מדווחים כלי התקשורת על מקרים רבים שבהם ילדים נשכחו לבדם ברכב או בהסעה, כאשר בחלק מהמקרים התוצאה הטרגית היא מות הילד.


הסיטואציות האופייניות למרבים המקרים שבהם ילדים נפגעים כתוצאה מהשארתם ברכב הן כאשר הורים מותירים את הילדים ברכב בצורה מכוונת, תוך המעטה בסיכון הכרוך בכך, למשל כשהם יוצאים מהרכב לצורך סידור קצר, כמו גם הורים ששוכחים את הילד בבוקר, ממשיכים לעבודה ונזכרים בכך רק לאחר מספר שעות.


כמו כן, במקרים מסוימים נהגי רכב הסעות לא מבחינים בילדים שנרדמו ברכב ומותירים אותם שם ברשלנות, או שילדים משחקים ללא השגחה, נכנסים לרכב חונה וננעלים בפנים.


מהו יחס החקיקה והפסיקה בישראל להשארת ילדים ברכב?


כל מקרה של השארת ילד ללא השגחה הוא עבירה פלילית לפי סעיף 361 לחוק העונשין, אשר קובע כי מי שאשם בהשארת ילד קטן מתחת לגיל שש בלי השגחה באופן שעלול לסכן את חייו או לפגוע בבריאותו או בשלומו, דינו מאסר בפועל לתקופה של שלוש שנים. מי שמורשע בנטישת ילד בכוונה תחילה דינו מאסר בפועל למשך חמש שנים, ואם הילד הושאר ללא השגחה בשל רשלנות, הנאשם ייענש בתקופת מאסר של שנה.


כמו כן, המדינה לעתים מעמידה נהגים לדין פלילי בעקבות שכחת ילד באשמת נטישת מושגח, ובחלק מהמקרים מתנהלות חקירות פליליות ומוגשים כתבי אישום בגין גרימת מוות ברשלנות.


מבחינת רכבי הסעות, החוק מחייב את נהגי ההסעות לסרוק את הרכב אחרי פיזור הילדים כדי לוודא שאף ילד לא נותר מאחור. מלבד זאת, במקרה שהגיע להכרעתו בית הדין לעבודה, נקבע שנהג הסעות אשר שכח ילד ברכב ביצע עבירת משמעת חמורה, אף על פי שבמקרה זה הילד חולץ בשלום, ולכן ניתן לפטר אותו ללא הודעה מוקדמת ומבלי לשלם לו פיצויי פיטורין.


האם הורים ששכחו את ילדם ברכב וגרמו למותם עומדים לדין פלילי?


ללא ספק, שכחת ילדים ברכב על ידי הוריהם היא טעות טרגית ונוראה, אך האם יש להעמיד את ההורים לדין בגין רשלנות? בישראל, בניגוד לארצות הברית למשל הנוהגת להעמיד הורים לדין, הנטייה היא שלא להעמיד לדין הורים שילדיהם מתו באופן זה, מהסיבה שנענשו כבר כך באופן חמור.


עם זאת, במקרים שבהם הילד יצא ללא פגע ובייחוד במקרים שבהם הילד הושאר בכוונה ברכב על ידי ההורה, יוגש נגד ההורה כתב אישום. לדוגמה, שני הורים ללא עבר פלילי הואשמו בכך שנעלו את ארבעת ילדיהם ברכב למשך כ-20 דקות. בבית המשפט הסבירו ההורים כי האב עזב את הרכב רק למספר דקות כדי לעזור לרעייתו למצוא את הכניסה לאולם הדיונים בבית המשפט, ולבסוף הוחלט שלא להרשיע אותם בפלילים. על האב הוטל לרצות 180 שעות בשירות לתועלת הציבור, ואילו לאם הוצא צו מבחן לתקופה של שנה.


במקרה אחר הוחלט להימנע מהרשעה פלילית של אב אשר השאיר את בנו ברכב למספר דקות בזמן שנכנס לבנק. לאור עברו הנקי של האב והעובדה שכתב האישום שהוגש נגדו טלטל את כל המשפחה, הוחלט להסתפק בעונש קל של 100 שעות שירות לתועלת הציבור.

 

יש לך שאלה?

פורום כתב אישום במשפט הפלילי


הדבר החשוב ביותר הוא להימנע ממקרים כאלו. להלן מספר המלצות בטיחות עבור ההורים: אל תשאירו את ילדכם ברכב אפילו לא לזמן קצר. סרקו את הרכב לפני שאתם נועלים אותו וודאו שהוא ריק. לאחר חניה, הקפידו לנעול את הרכב כדי למנוע מילדים להיכנס אליו.