חוק העונשין מבחין בין נאשם שביצע את העבירה הפלילית בפועל, לבין מי שהשתתף בהכנות לפני הוצאת העבירה לפועל, כמו מתן כסף לסוחר סמים, העברת מידע לצורך ביצוע גניבה, הכנת חומר נפץ למחבל וכדומה. על פי החוק חל איסור על התקשרויות שמטרתן ביצוע פשע או עוון בארץ או בחו"ל.

 

קשירת קשר לביצוע פשע או עוון נחשבת לעבירה פלילית בפני עצמה, ואדם הקושר קשר עם עבריין לבצע פשע או עוון, בישראל או מחוץ למדינה, צפוי לשבע שנות מאסר אם מדובר בעבירת פשע, ושנתיים אם מדובר בעבירת עוון.


הכנת חומרים מסוכנים

 

סעיף 497 לחוק העונשין מתייחס להכנת עבירה פלילית בחומרים מסוכנים. על פי סעיף זה, אדם שמכין או מחזיק חומר נפץ, מכונה, מכשיר או כל דבר אחר שהוא מסוכן או מזיק, כדי לבצע באמצעותם פשע או עוון, או כדי לאפשר לאדם אחר שיעשה בהם פשע או עוון, צפוי לעונש של שלוש שנות מאסר.

 

החוק מתייחס גם למתן אמצעים לביצוע פשע. על פי סעיף 498, מי שנותן לעבריין כלים, חומרים, כסף, מידע או כל אמצעי אחר, כשהוא יודע שהדבר עלול לשמש בדרך ישירה או עקיפה כדי לבצע פשע או להקלת ביצועו, צפוי לשלוש שנות מאסר.

 

הוראה זו אינה מבדילה אם האמצעים ניתנו לזמן קצר או ממושך, אם התקבלה עבורם תמורה או לא, ואם בסופו של דבר הפשע בוצע או לא בוצע. אולם הקושר קשר יישא באחריות פלילית רק אם היה צד לעשיית העבירה.

 

קשר לפשע או לעוון

 

ההבדל בין עוון לפשע הוא חומרת העבירה והעונש הקבוע לה בחוק. עוון נחשב לעבירה קלה יותר מפשע, והעונש בגין עוון נע בין שלושה חודשי מאסר עד שלוש שנים, או קנס בלבד. העונש בגין פשע הוא מאסר של לפחות שלוש שנים.

 

מי שקשר עם אדם אחר מתוך כוונה לבצע פשע או עוון בארץ, או לעשות בחו"ל מעשה שמוגדר כפשע או עוון לפי דין המקום הזר, עובר על החוק ומבצע עבירה פלילית. העונש הצפוי בגין עבירה מסוג פשע הוא שבע שנות מאסר, או העונש שנקבע לאותה עבירה, לפי העונש הקל יותר.

 

אם מדובר בעבירה מסוג עוון העונש הצפוי הוא מאסר למשך שנתיים, או העונש שנקבע לאותה עבירה, לפי העונש הקל יותר. גם אם העבירה בוצעה בחו"ל, אדם הקושר קשר יישא באחריות פלילית על עבירה שלשמה נקשר הקשר או שנעברה לשם קידום מטרתו, רק אם היה צד לעשייתה.

 

סעיף 500 לחוק העונשין קובע ענישה מרבית העומדת על שנתיים מאסר על מקרים שבהם קשירת קשר נחשבת לעבירה ברת ענישה. על פי סעיף זה, אדם הקושר קשר עם עבריין כדי למנוע או להכשיל ביצועו של דין או אכיפתו, צפוי לעמוד לדין, או אם קשר כדי לגרום נזק לגופו של אחר או לפגיעה בשמו הטוב.

 

יש לך שאלה?

פורום חקירות משטרה | חקירה פלילית

 

גם אם גרם בקשירת קשר להביא לירידה בערך נכסו של אחר, למנוע או להפריע מלהעביר באופן חופשי וכדין נכס שלו בערכו הראוי, להזיק לאדם במשלוח ידו או במקצועו, למנוע או להפריע אדם מלעסוק באופן חופשי וכדין במשלוח ידו, במקצועו או בעבודתו, כדי להשיג מטרה אסורה, או להשיג מטרה כשרה באמצעים אסורים. בכל המקרים אלה של קשירת קשר, הענישה המרבית עומדת על שנתיים מאסר.