האם זה אפשרי לקיים את רצונו האחרון של אדם שהלך לעולמו והותיר אחריו צוואה, גם אם בידי מי שמבקש את קיומה נמצא העתק בלבד של המסמך המקורי? אמנם, הדרך להוכיח את קיומה של הצוואה היא באמצעות הגשת הצוואה המקורית, אך עם זאת ישנן נסיבות המאפשרות לעשות זאת גם באמצעות הצגת צילום או העתק, כל עוד ניתן להוכיח כי אין אפשרות להציג את המקור, אם בשל אובדן המסמך או השמדתו.


למעשה, מכוח סעיף 68(ב) לחוק הירושה ניתן להגיש בקשה לאישור העתק צוואה. כדי לעשות זאת, המבקש צריך להוכיח כי המוריש הותיר צוואה לפני שהלך לעולמו וכן להציג את תוכן המסמך באופן מדויק וברור.


חשוב להדגיש כי בית המשפט יכול אמנם לאשר הוכחת צוואה בהעתק, אך זאת כל עוד באמת הוכח שהצוואה המקורית אינה קיימת עוד. טענות כגון אי ידיעה היכן נמצאת הצוואה המקורית או שהיא נמצאת אצל אדם אחר ללא הוכחה לכך, לא יתקבלו והבקשה לא תאושר.


הקושי המרכזי בהוכחת צוואה לא מקורית הוא הוכחת תוכן המסמך, ובייחוד כאשר מדובר בצוואה שנערכה בשכיב מרע, בעל פה או בפני עדים, מאחר שההוכחה על התוכן מבוססת רק על זיכרונם של העדים.


איך ניתן להוכיח העתק של צוואה?


ללא הצוואה המקורית, מבקש קיומה של הצוואה צריך להוכיח כי ההעתק שבידיו תואם למקור וכי המנוח לא ביטל אותה. כמו כן יהיה עליו להוכיח את הנסיבות שבגינן לא ניתן להגיש את המסמך המקורי. שתי האפשרויות העיקריות לעשות זאת הן טענה שהמקור הושמד או אבד. לא פשוט להוכיח אובדן צוואה, ויש להראות כי חרף מרב המאמצים שנעשו לאתר את הצוואה המקורית לא ניתן לאתרה.


תחילה, יש להוכיח שהמוריש אכן השאיר צוואה באחד מהאופנים הקבועים בחוק הירושה, כלומר צוואה בכתב יד, צוואה בעדים או צוואה בפני רשות. לאחר מכן יש להראות כי אפשר להבין מיהם היורשים לפי תוכנה של הצוואה המקורית וכיצד המנוח ביקש לחלק את הירושה ביניהם.


מה אפשר לעשות אם הצוואה המקורית אבדה?


אמנם, העתק של הצוואה המקורית יכול להוות ראיה כי אכן המוריש השאיר צוואה, אך הדבר עדיין אינו מוכיח את אמיתות תוכנה. מסיבה זו יש צורך בהצגת סיבות מדוע לא ניתן למצוא את המסמך המקורי.


הוכחת מידת המאמצים שהושקעו באיתור הצוואה המקורית משתנה בהתאם לנסיבות כל מקרה ומקרה, אולם באופן עקרוני, תחילה בוחן בית המשפט מה ניתן היה לעשות כדי לאתרה בנסיבות המקרה, ולאחר מכן האם פעולות אלו נעשו בפועל על ידי מבקש הצוואה.

 

יש לך שאלה?

פורום צו ירושה | צו קיום צוואה


לדוגמה, במקרה שהגיע לבית המשפט העליון נדחתה בקשתו של בן לקיים את צוואתו של אביו באמצעות צילום של הצוואה המקורית. טענתו הייתה כי המסמך המקורי נשמר על ידי אביו, ואילו הוא עצמו קיבל לידיו רק את ההעתק. בית המשפט קבע כי בנסיבות העניין, הבן כלל לא טרח למצוא את המסמך המקורי ועל כן בקשתו נדחתה.


לעומת זאת, במקרה אחר השתכנע בית המשפט העליון כי הצוואה המקורית אכן אבדה, ולכן לא דרש הוכחה לנסיבות שבהן אבדה. בית המשפט הסביר כי די בכך שהוכח כי המבקש השקיע את מרב המאמצים לאיתור הצוואה.