הסכם שותפות הוא חוזה שנכרת בין שני צדדים ומעלה, כדי להסדיר את מערכת היחסים המשפטית והעסקית, ומתוך מטרה ברורה להפיק רווחים בפעילות עסקית משותפת. ההסכם מתייחס לניהול עסקים במסגרת חברה, הוא מהווה בסיס לשותפות יציבה ומעניק לצדדים תחושת ביטחון ושקט נפשי.

 

כדי לנסח הסכם שותפות עסקית שיספק הגנה טובה על זכויות הצדדים ויעניק יציבות משפטית, יש לשים לב למספר דגשים חשובים. הסכם שנוסח היטב ימנע חילוקי דעות עתידיים, יקבע דרכים ליישוב מחלוקות ויגדיר את התפקידים השונים, מימון הפעילות, חלוקת רווחים ועוד.

 

לפני חתימה על חוזה שותפות חשוב לברר לגבי עברו של הגורם שעמו מתקשרים, ולבדוק אם הוא מעורב בסכסוכים משפטיים או אם נכסיו מעוקלים. רצוי לקבוע מראש מנגנונים ליישוב סכסוכים, כדי למזער את הסיכונים ולשפר את התנאים, ואף מומלץ לפנות לייעוץ מקצועי כבר בשלב הראשוני.


הגדרות תפקידים

 

במסגרת החוזה מומלץ לחלק מראש את התפקידים השונים בחברה, ולקבוע תחום אחראיות לכל שותף. רצוי לתכנן את היקף העבודה של כל אחד, כדי למנוע תחושה של היעדר שוויון בנטל. תחושות של קיפוח וניצול עלולות ללוות את השותפים כבר מהשלבים הראשונים, ואף פעמים רבות הן הסיבות לסיום היחסים ופירוק השותפות.

 

ניהול החברה

 

כדאי לוודא שיש הסכמה בין השותפים על אופן ניהול הפעילות העסקית. חשוב להחליט מהי רמת הסיכון שהצדדים מוכנים לקחת על עצמם, מהם התנאים לצירוף שותף נוסף, האם השותפים עתידים להיות מועסקים בחברה ואם כן, מהם תנאי העסקתם. כדאי להחליט באיזה שלב מתחילה השותפות, מה יהיה משך זמן השותפות והאם ימונה משרד רואי חשבון להכין את חשבונות השותפות.

 

קניין רוחני של פעילות עסקית

 

בעת ניסוח החוזה רצוי להחליט לגבי הקניין הרוחני של הפעילות העסקית, כמו: פטנטים, סימני מסחר, זכויות יוצרים ועוד. חשוב להסכים מראש למי שייך הקניין הרוחני המובא על ידי אחד השותפים ולמי שייך הקניין הרוחני שנצבר במהלך חיי השותפות.

 

חתימה על סודיות

 

לאחר סיום השותפות או פרישה של שותף אחד לטובת פתיחת עסק אחר, חשוב למנוע תחרות, לכן מומלץ להוסיף בהסכם סעיף המגביל את השותפים היוצאים מפתיחת עסק מתחרה ולחתום על סודיות.

 

אופן מימון הפעילות

 

רצוי להחליט כיצד תמומן הפעילות העסקית, אם מדובר במימון באמצעות הון עצמי של השותפים, הלוואות, גיוס כספים ממשקיעים ועוד. למימון הפעילות יש השלכות רבות בהמשך, על כן רצוי להתייחס לגורם זה כבר בעת ניסוח ההסכם.

 

חלוקת רווחים בשותפות

 

חשוב להסדיר את המנגנון שיקבע את חלוקת הרווחים, לשם כך יש להחליט מהם התנאים לחלוקה, באיזה אופן יחולקו הכספים וכדומה. כמו כן, חשוב לקבוע הוראות שונות בנוגע למכירת חלקים של השותפים בשותפות, ולקבוע מנגנונים של זכות הצטרפות למכירה או זכות סירוב ראשונה.

 

יש לך שאלה?

פורום הקמת חברות ושותפויות | ייעוץ לחברות ושותפויות

 

פירוק שותפות

 

יש להסדיר בהסכם שותפות עסקית את אופן סיום היחסים במקרה של פירוק שותפות, כדי לחסוך סכסוכים בשלבים מאוחרים יותר, ואף להחליט אילו פעולות ייחשבו להפרת הסכם. כמובן שלפני שחותמים על החוזה יש להבין את סעיפיו והמשמעויות המשפטיות והעסקית הכרוכות בהתקשרות, לאחר החתימה חשוב לשמור העתק חתום ומקורי של החוזה.