נהג חדש הוא מי שמקבל רישיון נהיגה ברכב מנועי בפעם הראשונה, והוא ימשיך להיחשב נהג חדש במשך שנתיים מהיום שבו הוציא את הרישיון. במשך תקופה זו חשוב להקפיד במיוחד על חוקי התעבורה, מאחר שקיימת ענישה מחמירה ומיוחדת בגין עבירות תנועה שמבצעים נהגים חדשים. מלבד זאת, על נהגים חדשים חלות תקנות תעבורה ייחודיות, לדוגמה נסיעה בליווי מלווה, הגבלה על מספר הנוסעים והצבת שלט "נהג חדש", ויש לכך השלכות גם בכל הנוגע לפוליסות הביטוח.


גם נהגים שברשותם רישיון לאופנוע או טרקטור ייחשבו נהגים חדשים עם קבלת הרישיון לרכב. הכללים המיוחדים שנקבעו בחקיקה לנהג חדש חלים ללא קשר לגילו של הנהג, אם כי שיעור ניכר מהנהגים החדשים הם צעירים מאוד, חלקם אף בני נוער לפני גיל 18 ולפני שהתגייסו לצבא. החוקים המיוחדים נקבעו כדי ליצור הרתעה בקרב מי שקיבל לראשונה רישיון נהיגה וליצור הרגלי נהיגה זהירים ותקניים כבר מתחילת הדרך.


התקינו שלט "נהג חדש" בשמשה האחורית של הרכב


על פי תקנות התעבורה, נהג חדש חייב לתלות שלט בשמשה האחורית של הרכב. השלט והמילים "נהג חדש" חייבים להיות בגודל ספציפי, כאשר צבעו של השלט צהוב ומחזיר אור והמילים הכתובות בו בצבע שחור.


החובה להתקין שלט נהג חדש נועדה לכך ששאר הנהגים המשתמשים בדרך יוכלו לזהות שמדובר בנהג חדש ולהיות ערניים וזהירים כלפיו. נהג חדש שייתפס נוהג ללא שלט מתאים יואשם בביצוע עבירת תעבורה.


חובה לנהוג עם מלווה במשך חצי שנה


למרבה הצער, במקרים רבים נהגים חדשים מעורבים בתאונות דרכים, חלקן תאונות דרכים קשות הגורמות לפגיעות ברכוש, בגוף ובנפש. מסיבה זו תקנות התעבורה דורשות מנהג צעיר לנהוג עם מלווה בעל ותק על הכביש, למשך תקופה של שישה חודשים מיום קבלת הרישיון.

 

ששת החודשים מחולקים לשלושה חודשים שבהם נדרש הנהג הצעיר לנהוג עם מלווה בכל נסיעה, ושלושה חודשים נוספים של ליווי בשעות הלילה, בין תשע בערב ועד שש בבוקר.


המלווה נדרש להיות מעל גיל 24 ובעל ותק נהיגה של יותר מחמש שנים, אלאל אם כן גילו מעל 30 ובמקרה כזה שלוש שנות ותק של נהיגה על הכביש מספיקות. נהיגה ללא מלווה עלולה לגרום לפסילה מנהלית של הרישיון על ידי קצין משטרה.


כמה נוסעים רשאי נהג חדש להסיע ברכבו?


פקודת התעבורה מגבילה נהגים חדשים מבחינת מספר הנוסעים שהם רשאים להסיע, אך עם זאת כאשר מדובר בנהג חדש מעל גיל 21 הוא רשאי להסיע נוסעים ללא הגבלה במספר. נהג חדש עד גיל 21 יכול להסיע נוסעים בתקופה שבה הוא נוהג עם מלווה ללא הגבלה, אך לאחר שתקופת הליווי מסתיימת מוגבל מספר הנוסעים שהוא רשאי להסיע לשני נוסעים. הגבלה זו תחול לתקופה של שנתיים ממועד הוצאת רישיון הנהיגה או עד שימלאו לנהג 21 שנים.


קורס ריענון נהיגה לאחר שלוש שנים


בתום תקופה של שלוש שנים אחרי קבלת הרישיון, נהג חדש נדרש לעבור קורס ריענון נהיגה. הקורס נמשך כתשע שעות וכולל לימודים עיוניים בנושאי תעבורה, והצלחה במבחן המסכם היא תנאי לחידוש הרישיון.


פסילת רישיון בעקבות עבירות תנועה חמורות


החקיקה וגם בתי המשפט לתעבורה מחמירים עם נהגים חדשים שביצעו עבירות תעבורה, ובפרט עבירות חמורות, כחלק מהמלחמה של הרשויות בתאונות הדרכים הקטלניות. הרשעה בעבירה חמורה עלולה להוביל לפסילת הרישיון עד שהנהג יעבור שוב מבחן תאורטי או מעשי בהתאם להחלטת משרד הרישוי בעניינו, ולאחר מכן ייקבע פרק זמן של שנתיים נוספות שבהן ימשיך להיחשב נהג חדש.

 

יש לך שאלה?

פורום הזמנה לדין במשפט תעבורה


להלן רשימה חלקית של עבירות תנועה הנחשבות חמורות: אי מתן זכות קדימה, נהיגה בשכרות, נהיגה תחת השפעת אלכוהול או סמים, אי ציות לרמזור, עקיפה לא חוקית, נהיגה במהירות מופרזת, תאונת פגע וברח והפקרת פצועים ועוד.