מיזם עסקי טומן בחובו יתרונות לצד סיכונים ומכשולים. היתרון המהותי של הקמת עסק חדש מנקודת אפס הוא שהמייסד יכול לפתח את הרעיון כראות עיניו ולפעול לאורך כל הדרך על פי שיקול דעתו. החסרונות המרכזיים הם הזמן הרב הדרוש להקמה ולעבור למצב של רווחים.

 

גיבוש תכנית עסקית

 

כדי לגבש את הרעיון למיזם יש להכין תכנית עסקית, אשר מגדירה משימות ויעדים הנדרשים לביצוע המיזם בהתאם ללוחות זמנים ומחליטה על אסטרטגיות וטקטיקות. התכנית כוללת ניתוח של הסביבה העסקית, דרכים להשגת תקציבים, הכרת המתחרים ויתרונות וחסרונות של המיזם אל מול המתחרים. יש להביא בחשבון בתכנית גם את צורת המיסוי, בהתאם למודל ההכנסות, צורת ומקום ההתאגדות.

 

תכנית עסקית בודקת את הכדאיות הכלכלית ורמת הסיכונים, היא בוחנות אסטרטגיות שיווקיות, מפרטת את התכנון הפיננסי של רווחים והפסדים, וכוללת את בחינת תשתיות הייצור, וארגון כוח האדם. התכנית מאפשרת לגלות בעיות כבר בשלבים מוקדמים כדי למנוע נזקים חמורים בהמשך.

 

הון עצמי או משקיעים?

 

כדי להקים מיזם עסקי יש להחליט על מקור המימון הראשוני. כאשר לוקחים הלוואה מבנק צריך בדרך כלל להמציא בטחונות כדי לערוב להלוואה, כמו דירת מגורים. אם לא ניתן לקבל הלוואה בנקאית אפשר להשתמש בחסכונות אישיים, או לנסות להשיג מענקים מקרנות ממשלתיות או מחממות יזמות, או לגייס הון ממשקיעים פרטים.

 

קיימת אפשרות נוספת לקבל כספים בתמורה למניה במיזם, אולם כאשר מדובר בעסק קטן קיים החשש לאבד את השליטה המלאה, מכיוון שהמשקיע יקבל חלק בבעלות על החברה.

 

צורת ההתאגדות

 

בשלב הראשוני של הקמת מיזם עסקי חשוב לבדוק שאין מניעה משפטית למימוש הרעיון ואם ישנן מגבלות משפטיות, או צורך בקבלת היתרים ורישיונות מיוחדים. כאשר מדובר במיזם של כמה שותפים יש לשקול את צורת ההתאגדות, כמו: עוסק מורשה, הקמת חברה בע"מ או הקמת שותפות, ולבחון את היתרונות והחסרונות של כל אחת מהאפשרויות.

 

אם בוחרים באפשרות של עוסק מורשה בהתאם לסוג העסק, חשוב לבחון את רמת הסיכון הכרוכה בניהולו, בגיוס הכספים ובהגבלת האחריות. בחברה בע"מ המחויבות של בעלי המניות מוגבלת להונם ללא אפשרות לרדת לנכסים אישיים במקרה שהחברה נקלעת לקשיים.

 

כדי להקים חברה בע"מ יש לנסח תקנון, לרשום את החברה ברשם החברות ורצוי לחתום על הסכם מייסדים עם מדובר במספר שותפים המעורבים בהקמה, כדי למנוע חילוקי דעות עתידיים.

 

בהקמת שותפות השותפים אחראים באופן מלא לחובות. בעת הקמת שותפות רצוי לגבש הסכם שותפות שיגדיר את חלוקת הזכויות והחובות בין השותפים. החיסרון העיקרי בהקמת שותפות הוא שאחריות השותפים היא בלתי מוגבלת והמיסוי הוא אישי, אולם קיימת אפשרות להתגבר על המכשולים, באמצעות הקמת שותפות מוגבלת.

 

יש לך שאלה?

פורום ליווי סטארט אפ


הגנה משפטית על הקניין הרוחני

 

כדי להגן על הרעיון העסקי מבחינה משפטית, ניתן לרשום אותו כפטנט, ולשם כך יש לבדוק האם ההמצאה כשירת פטנט. ניתן לחתום על הסכמי סודיות והסכם אי תחרות, ולרשום זכויות יוצרים, סימני מסחר ומדגמים. לצורך הגנה על סימני מסחר יש להגיש בקשות מתאימות לרשות הפטנטים ולרשם סימני המסחר.