בתי המשפט בישראל עמוסים לעייפה בתיקים. כפי שיודע כל אדם שמעורב בהליכים משפטיים כאלו ואחרים, העומס הרב גורם לתיקים המובאים לדיון בבתי המשפט, אפילו הפשוטים שבהם, להסתיים רק כעבור חודשים ארוכים ולעתים אף לאחר שנים.


בניסיון לייעל את השיטה, לזרז את סיום הטיפול בתיקים ולהפחית בעומס על בתי המשפט, יזם משרד המשפטים תוכנית ניסיונית המכונה מהו"ת, שבמסגרתה מופנים הצדדים לסכסוך להליך קדם גישור חובה במטרה לברר אם אפשר להימנע מניהול ההליך בכותלי בית המשפט, ובמקום זאת להמשיך בהליך גישור עד ליישוב הסכסוך.


תקנות סדר הדין האזרחי מעגנות את התוכנית להפניה לגישור דרך בית המשפט, ולפיה בתיקים אזרחיים המנוהלים בבית משפט השלום בארץ, יידרשו בעלי הדין להגיע למפגש עם מגשר. פגישת מהו"ת תתקיים לפני ישיבת קדם משפט, וללא התייצבות בפגישת המהו"ת לא יתנהל קדם משפט.


מה כולל הליך מהו"ת?


תחילה חשוב להדגיש כי הליך מהו"ת אינו הליך גישור אלא הליך קדם גישור, אשר בו שני הצדדים המצויים במחלוקת נפגשים בניסיון להגיע להסכמות לצורך פתרון המחלוקת לפני שזו תהפוך לקרב משפטי.


מדובר בישיבה שבה מתייצבים שני הצדדים בנוכחות גורם שלישי, כדי לבחון האם בכלל יש סיכוי להיכנס להליך גישור מוצלח לפני שממשיכים לנהל את התיק בכותלי בית המשפט.


משנת 2008, בעקבות החלטת משרד המשפטים, הצדדים מחויבים להתייצב בישיבת מהו"ת, ואם לא יתייצבו ייאלצו לשלם הוצאות משפטיות. ההליך מנוהל באמצעות רשימה סגורה של מגשרים שהוסמכו לכך על ידי בית המשפט, לאחר שנבחרו לשמש מגשרים במכרז.


מהי פגישת מהו"ת?


פגישת מהו"ת מורכבת משלושה שלבים, ונמשכת בערך 90 דקות. תחילה, בשלב ה"מידע", מציידים את הצדדים במידע ובהסברים על ניהול הליך גישור, השלבים שבהליך גישור והדרכים שבהן ניתן להגיע להסכמות במסגרת גישור.


בשלב השני, שלב ה"היכרות", נערכת היכרות רשמית בין המגשר שנבחר ממאגר המגשרים ובין הצדדים, אשר יתחילו להתמקד בנושאים העיקריים שסביבם חל הסכסוך. בשלב האחרון יחליטו הצדדים האם יש פוטנציאל להגיע להסכמות במסגרת גישור, וימשיכו לתכנן את ניהול הפגישות עד חתימה על הסכם.


בעלי הדין נדרשים להתייצב בעצמם לישיבת המהו"ת, אולם הם יכולים להגיע בליווי מייצגם. היעדרות מפגישת מהו"ת תגרור חיוב בהוצאות הצד שהגיע לפגישה ובהוצאות המגשר עצמו, וכן בית המשפט יכול לחייב את בעל הדין שלא התייצב לפגישה בהוצאות ההליך. כמו כן ייקבע מועד חדש לפגישת מהו"ת נוספת.


באילו מקרים יחויבו בעלי הדין להגיע להליך מהו"ת?


באופן עקרוני, תיקים שיופנו להליך מהות על ידי בתי המשפט הם תיקים אזרחיים שהוגשו לבתי משפט השלום ברחבי הארץ, אשר הסכום המגולם בהם גבוה מ-50 אלף שקלים. עם זאת, תיקים הקשורים לסדר דין מקוצר או הדנים בתאונות דרכים לא יופנו להליך מהו"ת.

 

יש לך שאלה?

פורום גישור משפחתי | גירושין בהסכמה - הכנה לגירושין


פגישת מהו"ת ראשונית מתבצעת ללא עלות, אולם אם יחליטו הצדדים באמצעות המגשר להמשיך בהליך זה ולנסות לפתור את הסכסוך במסגרת גישור, הליך הגישור עצמו כרוך בעלות של כמה מאות שקלים, סכום זול יותר מניהול הליכים בבתי המשפט. המגשר שליווה את הצדדים בהליך המהו"ת ימשיך ללוותם גם בהליך הגישור עצמו.