מדובר בתופעה הולכת ומתרחבת: מספר הולך וגדל של זוגות ישראלים מחליטים להתחתן בחו"ל ובכך לצמצם את מידת ההתערבות של הרבנות בהליך והבירוקרטיה הכרוכה בכך, או כאשר מדובר בזוגות שאינם רשאים להינשא בארץ על פי ההלכה, כגון זוגות חד מיניים או גרושה וכהן, למשל. מלבד זאת, יהודים רבים מתגוררים וחיים במדינות מחוץ למדינת ישראל, לרבות בני זוג שנישאו בארץ ועברו לחו"ל במהלך השנים, אם בשל רצון לפתח את הקריירה, להיות קרובים למשפחה בחו"ל, לבצע רילוקיישן או ממגוון סיבות אחרות.


זוגות כאלו נתקלים בקשיים כאשר הם מחליטים להתגרש, ומעוניינים לעבור את הליך הגירושין בחו"ל. האם זה בכלל אפשרי? האם עליהם להיות בקשר עם בית הדין הרבני בארץ? האם הם יכולים להסתפק בהליך גירושין אזרחי, וכיצד מדינת ישראל מכירה בגירושין שהתבצעו בחו"ל? שאלות אלו ואחרות עולות לא פעם במקרים שמעוניינים להתגרש בחו"ל. להלן מספר נתונים חשובים על הליך גירושין בחו"ל.


להתגרש בחו"ל: האם זה אפשרי?


באופן עקרוני, התשובה לכך חיובית. גירושין בחו"ל אפשריים, אך חשוב לדעת כי לצד היתרונות שבבחירה זו עבור זוגות אשר חיים בחו"ל, אפשרות זו עלולה להיות בעייתית בכל הנוגע להכרה בגירושין המבוצעים בחו"ל על ידי הממסד הדתי בישראל.


לבית הדין הרבני בארץ יש סמכות ייחודית ובלעדית להכריע בכל הנוגע לגירושין בין בני זוג יהודים שהם אזרחי המדינה, ואף זוגות שנישאו בחו"ל בנישואין אזרחיים נדרשים להתייצב בבית הדין לצורך מתן הגט וקבלת תעודת גירושין בעת גירושין אזרחיים.


גירושין בחו"ל, הכרה בארץ: איך ניתן לקבל תוקף לגירושין שבוצעו בחו"ל?


לצורך קבלת הכרה בגירושין ומתן תוקף בישראל, בני זוג שהחליטו להתגרש בחו"ל צריכים להגיש בקשה לאישור הגירושין בבית הדין הרבני, בהליך המכונה "אישור גיטין". מלבד זאת, כל זוג יהודי שערך חתונה דתית כדת משה וישראל אשר מקום מגוריו הקבוע הוא בחו"ל, יכול לפנות לבית הדין הדתי הממוקם בקרבת מקום מגוריו בחו"ל לצורך הליך הגירושין, אם כי חשוב לדעת שלא כל קהילה יהודית רבנית במדינה זרה מוכרת על ידי הממסד הדתי בארץ, ועלולות להיות לכך השלכות בכל הקשור להכרה בגירושין.


לכן תחילה חשוב לברר אם הרבנות הראשית בישראל מכירה במעמדו הדתי של בית הדין הרבני בחו"ל ומאפשרת לזוגות יהודים להסדיר את הגט שם. באופן עקרוני, ככל שמדובר בבית דין השייך לזרם האורתודוקסי אשר מוכר בישראל, סיכויי ההליך להתקבל בארץ גבוהים יותר. עם זאת, גם כאשר מדובר בזרם אורתודוקסי אך הקהילה אינה מוכרת באופן מספק על ידי הרבנות, היא לא תאשר את תוקפם של הגירושין. מכל מקום כדאי תחילה לברר ברבנות מהו תוקפו של בית הדין הרבני בחו"ל.


נוסף על כך, חשוב ביותר לדעת שהגירושין הדתיים בחו"ל אינם מספיקים, וכדי למנוע בעיות חוקיות במדינה שבה מתגוררים כגון ביגמיה, יש לנהל במקביל להליך הדתי גם הליך גירושין אזרחיים.

 

יש לך שאלה?

פורום דיני משפחה ארה"ב


לסיכום, מדובר בהליך נפוץ אשר יכול לקבל הכרה בישראל בהתאם להלכה היהודית. עם זאת, הרבנות הראשית אינה מתייחסת לכל קהילה יהודית בחו"ל באופן שווה, ולכן יש לוודא מהו מעמדה של הקהילה הרלוונטית לפני שמתחילים בהליך הגירושין. חשוב להסדיר את הגירושין גם מבחינה אזרחית, כדי למנוע מצב של ביגמיה האסורה על החוק.