חוזה שכירות לעסק או לחברה בעל חשיבות משפטית וכלכלית רבה. החוזה מעגן את זכויותיהם וחובותיהם של הצדדים, במטרה למנוע נזק כלכלי משמעותי. כאשר חוזה שכירות נועד לטובת ניהול שוטף של עסק, הסיכון גדול יותר, עבור שני הצדדים, מכיוון שדמי השכירות והתשלומים הנלווים, גבוהים יותר מהשכרת נכס פרטי.

 

במסגרת חוזה שכירות עסקי, השוכר עלול לספוג הפסדים כלכליים גדולים, אם הבעל הנכס אינו נוהג באחריות ולא דואג למצבו התקין, ובמקרה שהשוכר אינו עומד בהתחייבויותיו, עלול להיגרם נזק כבד גם למשכיר.

 

חוזה הנחתם בין בעל עסק למשכיר חייב להיות על שם החברה, בשל צרכי מיסוי והוצאות מוכרות בניכוי. כדי למנוע בעיות עתידיות, חשוב לקבוע בחוזה מנגנון לפתרון סכסוכים, כמו פנייה למגשר, ויש לקבוע מפורשות, אילו סעיפים מהווים סעיפים מהותיים, אשר הפרתם תיחשב כהפרה יסודית של החוזה.

 

הגדרת תקופת השכירות

 

בניסוח חוזה שכירות עסקי חשוב להגדיר את תקופת השכירות, ולהוסיף סעיף אפשרות ליציאה מוקדמת מן החוזה, על ידי מתן התראה לצד השני ואפשרות להארכת החוזה. בדרך כלל בעל עסק חדש לא מעוניין להתחייב לתקופה ארוכה, בשל עמימות ואי ידיעה בנוגע לפעילות העסקית הצפויה, על כן מומלץ לעגן את הזכות לסיום ההסכם טרם המועד.

 

כמו כן, רצוי להכניס להסכם אפשרות להארכת ההסכם על פי הודעה מוקדמת, בהתאם לצרכים ולהסכמת הצדדים. בתקופת שכירות העולה על חמש שנים, יש להירשם במשרדי רישום המקרקעין, כדי להגן על זכויות השוכר במהלך התקופה, מפני מכירת הנכס, פינוי עתידי, או מפני כל שינוי אחר.


הכנסת שוכר משנה או חלופי

 

ניתן לבצע פתח מילוט, כדי להשתחרר מחוזה שכירות עסקי, באמצעות הסכמה על שוכר חלופי שיוכל להיכנס לנכס באותם התנאים, או הוספת שוכר משנה שיוכל לשכור חלק מהנכס. האפשרות של שוכר משנה עשויה להועיל גם במקרה שגודל הנכס אינו מתאים לצרכי העסק, כך שניתן יהיה להמשיך בפעילות, כאשר שוכר משנה יפעיל במקום את העסק שלו שאינו נמצא בשימוש.

 

יש לוודא כי המשכיר הוא בעל הנכס או מורשה חוקי להשכירו, כדי להימנע ממפגש עם מתחזים או נוכלים. לכן עדיף להיפגש עמו עוד לפני מעמד החתימה על חוזה שכירות, להתרשם ממנו באופן אישי ולקבל החלטה מושכלת. לפני החתימה יש לבצע בדיקה מעמיקה של חלל הנכס ותכולתו באמצעות אנשי מקצוע מתאימים, כמו שמאי, מהנדס, אדריכל ועוד.

 

אישורים להפעלת עסק

 

המטרה שלשמה העסק מושכר חייבת להופיע בחוזה שכירות עסקי, ויש להגדיר את קטגוריית העסק, ולבדוק כי ניתן לקבל אישור להפעלת עסק מהרשות המקומית, ואישורים נחוצים בהתאם לסוג הפעילות הרצויה, כגון: אישורים ממשרד הבריאות, ממכבי אש ומהמשטרה. זאת כדי למנוע טענה להפרת ההסכם, או הסתבכות עם הרשויות ודרישה לפינוי מידי.

 

יש לך שאלה?

פורום דיני חוזים / הסכמים

 

לפני שחותמים על החוזה חשוב לבדוק מה הנכס כולל ולעגן את הזכויות בנוגע לציוד שמעוניינים לרכוש ולהכניס למושכר, כמו ריהוט משרדי, מכשירים חשמליים ועוד. זאת כדי שבתום החוזה ניתן יהיה לקחת בחזרה את הציוד ולא להשאיר אותו לבעל הנכס או לשוכרים הבאים. מלבד שטח המושכר שבו מתבצעת הפעילות העסקית, מומלץ לשים לב לשטחים נוספים חיוניים, כמו: חניה, מחסן, חדרי שירות, מטבחון, וכדומה, כדי למנוע דרישה לתשלום נפרד עבורם בטענה כי לא נכללו בהסכם.