הסכם שיתוף פעולה בין שתי חברות ויותר - joint venture agreement נועד לקבוע מטרה עסקית משותפת, כמו: פיתוח טכנולוגיות, מיזמים, פטנטים ומוצרים חדשים. ההסכם קובע כיצד יש לחלק את הבעלות בקניין הרוחני שיפותח במשותף, ומה יהיו הזכויות והמגבלות של כל צד בנוגע אליו.

 

הסכם שיתוף פעולה נחתם על ידי חברות, יזמי סטארט אפ, אנשי עסקים, שותפויות, עמותות, ארגונים ועוד. להתקשרות בהסכמי שיתוף פעולה בין חברות יש מגוון רחב של סוגי עסקאות, כמו למשל: הגדלת הכנסותיהם של היזמים או צמצום הוצאותיהם, ביצוע מחקר או פיתוח משותפים, שיפור תדמית העסק, פרסום הדדי, החלפת מידע מקצועי, שימוש במשאבים של הצד השני ועוד.

 

הסכם שיתוף פעולה מסדיר את עניין הקניין הרוחני הרלוונטי שהיה קיים אצל כל אחת מהחברות טרם נחתם החוזה וקובע את התנאים והתניות לגבי סיום המיזם המשותף. כדי לנסח הסכם שישמור על זכויות הצדדים, ויבטיח ככל הניתן את הגשמת המטרה המשותפת, רצוי להתייעץ עם עורך דין המתמחה בדיני חברות.

 

הגדרת מטרת שיתוף הפעולה

 

עסקאות לשיתוף פעולה בדרך כלל שונות זו מזו, לכן לא קיים נוסח סטנדרטי או הסכם שיתוף פעולה לדוגמה אשר עונה על מלוא הצרכים של הצדדים. אולם כאשר מנסחים כל הסכם מסוג זה חשוב להגדיר במדויק מהי מטרת שיתוף הפעולה.

 

יש לציין בחוזה האם מדובר בהקמת מיזם משותף, בשימוש במשאבים מסוימים, בחלוקת מידע, ואף להגדיר האם מדובר בשיתוף פעולה לצורך מחקר ופיתוח, הקמת מיזם וכדומה. הגדרת מטרת שיתוף הפעולה במדויק תאפשר לקבוע את תנאי החוזה בדרך שתבטיח את הגשמת המטרה שלשמה הוא נחתם.

 

תקופת שיתוף הפעולה

 

יש לקבוע בהסכם את הכללים והתנאים שלפיהם יפעלו הצדדים בעת שיתוף הפעולה. רצוי להגדיר מראש את תקופת שיתוף הפעולה, ולקבוע אם שיתוף הפעולה יסתיים לאחר השגת היעד או המטרה שנקבעו.

 

חשוב להגדיר את מערכת היחסים בין הצדדים ולקבוע את הזכויות והחובות של כל אחד מהם לשיתוף הפעולה. לשם כך יש לציין מה יהיה היקף ההשקעה כספית והקצאת המשאבים של כל אחד מהצדדים, לרבות: קניין רוחני, שעות עבודה, תשתיות ועוד. יש לקבוע האם חלה חובת סודיות על הצדדים ומה היקפה.

 

אם שיתוף פעולה נעשה למטרות רווח, יש לקבוע כיצד תבוצע חלוקת הרווחים, מהן דרכי קבלת החלטות במהלך שיתוף הפעולה, ומהו מנגנון לפתירת סכסוכים, וחוסר הסכמה במהלך תקופת שיתוף הפעולה.


אופן סיום שיתוף הפעולה

 

בהסכם לשיתוף פעולה עסקי יש להתייחס גם למערכת היחסים שלאחר סיום תקופת שיתוף הפעולה. אם שיתוף הפעולה הוביל לפיתוח של מוצר מסוים, יש לקבוע מה יהיו הזכויות של כל אחד מהצדדים בנוגע לתוצרים.

 

יש לך שאלה?

פורום דיני חוזים / הסכמים

 

כמו כן, יש להסדיר את נושא התחרות העתידית בין הצדדים להסכם, בסעיף על חובת סודיות ואי תחרות, ולקבוע מה ההתניות על כך. כדאי גם להתייחס לתנאים שבהם ניתן לסיים את שיתוף הפעולה ומהם הסעדים במקרה של הפרת הסכם שיתוף הפעולה. כאשר אחד הפתרונות לבעיות שמעורר הסכם כזה הוא הקמת חברה בת משותפת אשר תחזיק בקניין הרוחני.