מזכר הבנות (Memorandum of Understanding) הוא מסמך עקרונות או כוונות, המשמש ככלי ראשוני להנעת שיתוף פעולה עסקי. חברות וארגונים יכולים להשתמש במזכר הבנות כדי להקים שותפויות רשמיות.

 

המסמך אינו מחייב מבחינה משפטית, אולם הוא מסדיר בקווים כלליים את הזכויות והחובות של הצדדים, לקראת וטרם החתימה על החוזה המשפטי העיקרי.

 

המסמך מתבסס על הכבוד של כל אחד מהצדדים בקיומו ולא מסדיר אמצעי אכיפה על קיומו, אלא ממלא את החלל שבין הכוונות לבין החוזה שאמור להיחתם, ומתאם את הציפיות והדרישות השונות של המתקשרים.

 

מזכר הבנות מהווה את הבסיס להתקשרות העתידית בין יזמים, שותפים, בעלי מניות, משקיעים, חברות, תאגידים ועוד. המסמך מכיל את ההיבטים המשפטיים והמסחריים הנלווים לביצוע העסקה, כמו רכישת מניות, הלוואות, הסכם שיתוף פעולה, הסכם מכירת חברה, עסקאות קניה ומכירה של קניין רוחני, עסקאות מיזוג ורכישה ועוד.

 

המסמך מגדיר את המסגרת הכללית לשיתוף הפעולה המתוכנן, וכולל את המטרות העסקיות המשותפות, חלוקת התפקידים, חובות הצדדים והתמורה של כל צד בשלבים הראשוניים. אמנם אין מדובר במסמך מחייב, אך הוא בהחלט עשוי להיות בעל השפעה לטווח ארוך מבחינת חובות הצדדים, מידת האחריות וסיכויי ההצלחה של העסקה.

 

בנוסף מזכר הבנות מחייב את הצדדים מהבחינה המוסרית, וכאשר אחד מהצדדים מתנהל בניגוד לאמור במסמך הדבר נחשב כהתנהגות לא נאותה, אלא אם קיימות נסיבות מיוחדות שיצדיקו זאת, כמו גילוי פרטים שלא היו ידועים טרם החתימה.

 

מזכר הבנות נמצא יעיל מאחר שלרוב מדובר במסמך קצר ותמציתי שנע בין ארבעה עד עשרה עמודים, שבו דנים הצדדים בכל התנאים הבסיסיים של העסקה. הוא מעיד על הוכחת רצינות, ומצדיק את התחלת שיתוף הפעולה העסקי.

 

דגשים חשובים במזכר הבנות

 

נוסח מזכר הבנות משתנה בהתאם לעסקה שלשמה הוא גובש, ובהתאם לנושאים המסחריים והמשפטיים והקשורים בה. הוא אינו מהווה תחליף להסכם מפורט שייחתם בהמשך, אולם על סמך האמור במזכר נחתמת העסקה.

 

במסגרת מזכר הבנות עשויות לעלות שאלות משפטיות ועסקיות מהותיות, כמו: האם הוא מהווה מסמך מחייב או שרק חלק מסעיפיו מחייבים, האם לאחר החתימה על ההסכם העיקרי הצדדים יהיו מנועים מלנהל משא ומתן עם צד ג', כיצד יש לבנות את התכנית העסקית, מה יהיה היקפה וכדומה.

 

יש לציין במזכר הבנות את זהות הצדדים ולהגדיר את תחום המומחיות של כל צד. חשוב להחליט האם תוקם חברה לצורך מימוש ההסכם, או האם הצדדים ישתפו פעולה במסגרת שותפות.

 

רצוי לקבוע תנאים מקדמים לביצוע העסקה, כמו העברת כספים, העמדת בטוחות, השלמה של בדיקות, ביצוע מחקר מקדים ועוד. יש לקבוע את תנאי התשלום, מועדי התשלום ואת התמורה עבור התשלום.

 

יש לך שאלה?

פורום דיני חוזים / הסכמים

 

חשוב להגדיר את התפקיד של כל שותף לעסקה ותחומי האחריות שלו במסגרת השותפות, כדי להביא לתיאום ציפיות בין הצדדים. מומלץ להגדיר את סעיף הסודיות ואי תחרות, ולקבוע מנגנון ליישוב סכסוכים וסעדים במקרה של הפרת ההסכם.