לא פעם נתקלים יורשיו של אדם אשר הלך לעולמו בהיותו אזרח מדינה אחרת או שהתגורר בחו"ל במועד מותו, והותיר אחריו נכסים בישראל, בשאלות לגבי האופן שבו תחולק הירושה. מהו תוקפן של הוראות צוואה של תושב חוץ בישראל? האם יש צורך בתשלום מס ירושה? האם העיזבון יחולק לפי חוק הירושה הישראלי או לפי דיני הירושה אשר חלים במדינה שבה נפטר? מהי ירושה של תושב חוץ ומהו תוקפו של צו ירושה אשר ניתן בחו"ל?


מה קובע חוק הירושה לגבי תושב חוץ?


חוק הירושה קובע כי אם מנוח הותיר רכוש, חשבונות או נכסים בארץ, או לחלופין התגורר בארץ במועד שבו הלך לעולמו, בסמכותה של הערכאה השיפוטית בישראל להכריע בסוגיית חלוקת העיזבון של הנפטר.


כמו כן קובע סעיף 39 לחוק הירושה כי לצורך מימוש הצוואה, בין שנערכה בישראל או במדינה אחרת, יש להוציא צו קיום צוואה בארץ בהתאם לכללים שנקבעו לכך בחוק. כלומר, כאשר אדם הולך לעולמו במדינה זרה וחלק מעזבונו נמצא בארץ, גם אם קבע מיהם היורשים בצוואה ואף אם המדינה שבה נפטר הוציאה צו קיום צוואה, כדי שהיורשים יוכלו לממש את הצוואה ולזכות בנכסים שנמצאים בישראל, יהיה עליהם להגיש בקשה בישראל להוצאת צו קיום צוואה.


האם נכסי תושב זר יחולקו לפי הדין הישראלי או לפי דין זר?


אמנם חוק הירושה מעניק סמכות לבית המשפט הישראלי להכריע בנושא חלוקת הירושה של התושב הזר, אולם האם בפועל תתבצע חלוקת הרכוש לפי הכללים שנקבעו בעניין בחוק הירושה, או לחלופין בהתאם לדין הזר החל במדינה שבה התגורר המנוח לפני פטירתו?


חוק הירושה לא הותיר שאלה זו פתוחה, אלא נותן לה פתרון בסעיף 137, אשר קובע באופן חד משמעי כי חלוקת הירושה תבוצע על פי הדין הזר אשר חל במדינה שבה נפטר. כלומר, גם אם חלק מהעיזבון או כולו נמצא בישראל, הדין הקובע יהיה הדין הזר ולא חוק הירושה הישראלי.


איך מחלקים את הירושה לפי דין זר?


במקרה שחלוקת העיזבון צריכה להתבצע לפי דין זר, לצורך מימוש הירושה נדרשים היורשים להגיש חוות דעת מקצועית ומשפטית לבית המשפט, הקובעת מהי תחולת הדין הזר על חלוקת הרכוש בפועל. מדובר בחוות דעת מומחה בדין הזר, אשר נדרשים להגישה כל מקרה, לא משנה אם היורשים מתגוררים בישראל או במדינה זרה. כך נקבע בכללי המשפט הבינלאומי שנועדו להבטיח כי היורשים לא יקופחו עקב הבדלים בחקיקה בין המדינות השונות, וכן כדי לוודא שרצונו האחרון של המנוח ימומש במלואו.

 

יש לך שאלה?

פורום צו ירושה | צו קיום צוואה


מדובר בתצהיר משפטי הנוגע לדין הזר הרלוונטי, בהתאם למרכז חייו של המוריש במועד פטירתו. המומחה בדין הזר מחויב להיות בעל מקצוע משפטי העוסק באופן שוטף באותו דין אשר עבורו יש להמציא את חוות הדעת. כמו כן יש לצרף לחוות הדעת מסמכים המעידים על מקצועיותו ובקיאותו של אותו מומחה בתחום שלגביו נדרשה חוות דעתו. לאחר אישור חוות הדעת, יוציא בית המשפט את צו קיום הצוואה או את צו הירושה הנדרש, לפי הנסיבות הרלוונטיות.