מדובר באחת מעבירות התעבורה השכיחות ביותר בישראל: אלפי קנסות ניתנים לנהגים עקב עבירת מהירות מופרזת מדי שנה, וכך גם האכיפה בגין עבירה זו משתכללת עם הזמן. מאז שהחלו רשויות האכיפה להשתמש במצלמות התנועה בכבישים בארץ, נוסף על עבודת האכיפה שמבצעת המשטרה על ידי מכשירים מתקדמים כגון ממל"ז, רבים הנהגים הנאלצים להתמודד עם דוח שקיבלו על מהירות מופרזת.


איך מתמודדים עם דוח מהירות בדואר רשום? מה עושים עם דוח מצלמת מהירות? האם עדיף לשלם את הקנס או לערער עליו? ובאילו מקרים ניתן להסב את הדוח על שמו של אדם אחר?


מהי הענישה על עבירת מהירות ומה גובה הקנס?


מבחינת החוק, קיים הבדל בין עבירת מהירות מופרזת בכביש עירוני לבין כביש בין עירוני. כאשר מדובר בנהיגה מהירה בדרך עירונית, הדוחות יינתנו בהתאם לחריגה מהמהירות המותרת לפי חוק. לדוגמה, נהיגה במהירות 75 קמ"ש בכביש שבו המהירות המקסימלית המותרת היא 50 קמ"ש, הדוח יינתן לפי חריגה של 25 קמ"ש.


חריגה מהמהירות המותרת בכביש עירוני עד 20 קמ"ש, משמעותה דוח מהירות בסכום 250 שקלים וללא רישום נקודות. מהירות חורגת של מעבר ל-20 קמ"ש ועד 30 קמ"ש תגרור דוח משולש בגובהו בסכום 750 שקלים ורישום שמונה נקודות.


גם באשר לעבירת תנועה בכביש בין עירוני, ישנן שתי מדרגות חומרה לענישה. מהירות נסיעה החורגת מהמהירות המותרת עד 25 קמ"ש, תגרור ענישה של אפס נקודות וקנס בסך 250 שקלים. בגין עבירה במדרגת הענישה השנייה, הכוללת נסיעה מעבר למהירות המותרת בין 26 קמ"ש ועד 40 קמ"ש, בדומה לענישה בדרך עירונית, יזנק סכום הדוח ל-750 שקלים וכן יירשמו לנהג שמונה נקודות.


האפשרויות העומדות בפני בעל הרכב במקרים אלו הן לשלם את הדוח, פעולה המהווה הלכה למעשה הודאה באשמה, או לחלופין לא לשלם את הדוח ולהילחם על חוסר אשמה באמצעות הגשת בקשה להישפט בבית משפט לתעבורה. לצורך הגשת הבקשה יש לפנות למשטרה, למרכז פניות נהגים ארצי, בתוך תקופה של שלושה חודשים ממועד הוצאת הקנס.


חשוב להדגיש כי מהירות הגבוהה מהחריגות שהוזכרו, כלומר עבירת מהירות מופרזת החורגת במידה רבה מהמהירות המקסימלית המותרת, חריגה של מעבר ל-31 קמ"ש בדרך עירונית ושל יותר מ-41 קמ"ש בדרך בין עירונית, נחשבת כבר לעבירה חמורה מאוד.

 

משמעות הדבר שלא ניתן לשלם את הקנס ובכך לסיים אתה עניין, אלא הדוח שיתקבל יהיה בעצם זימון לדין ויוגש כנגד מבצע העבירה כתב אישום על ידי המשטרה.


ואם בעל הרכב הוא לא זה שביצע את העבירה?


כאשר בעל הרכב קיבל קנס על עבירת מהירות שלא הוא ביצע בפועל, הוא יכול להסב את הדוח למי שנהג ברכב וביצע את העבירה, במקום שהוא זה שיידרש לשלם את הדוח ושיירשמו לו נקודות. במקרה זה יש לפעול במהירות ובתוך פרק זמן של 90 ימים יש לשלוח הודעה למשטרה בדואר רשום עם שמו של מבצע העבירה בפועל, בצירוף תצהיר שבו הוא מודה כי הוא זה שנהג וצילום הרישיון שלו.


מה אפשר לעשות כדי לבטל את הקנס?


יש אפשרות להגיע לביטול הדוח בבית המשפט אם בתמונה שתועדה על ידי מצלמת המהירות ואשר עליה מתבססת התביעה ניתן לראות רכבים נוספים. במקרה כזה לא ניתן להוכיח מעבר לספק סביר מי ביצע את העבירה בפועל. כמו כן, אם הקנס הגיע ללא תמונה מצורפת, והמשטרה אינה מצליחה לספק את הצילום הנדרש, אפשר להגיע לזיכוי ולביטול כתב האישום.

 

יש לך שאלה?

פורום מהירות מופרזת | תאונות קטלניות ותאונות פגע וברח


אלו רק שתי דוגמאות לכך שלא תמיד כדאי לשלם את הדוח, ובמקרים המתאימים ניתן להתנגד לתשלום ולא להודות באשמה. כדי לבטל את הקנס או להפחית בעונש בגין עבירת מהירות מופרזת, כדאי לקבל ייעוץ מקצועי מעורך דין הבקיא בדיני התעבורה.