לא פשוט להחליט על פירוק חברה, ואף לא תמיד בעלי החברה או בעלי המניות הם אלו שמחליטים על פירוקה אלא דווקא הנושים שמעוניינים לגבות חובות אשר לא שולמו להם או גורמים אחרים. אולם כאשר החברה שקועה בחובות, הפסדיה הולכים וגדלים ולא נראה עתיד כלכלי שיציל אותה באופק, זה הזמן להתחיל לחשוב על העתיד ועל סגירת העסק במטרה לנסות ולהשתקם לאחר סיום ההליך.


פירוק חברה הוא לא דבר של מה בכך. מדובר בהליך מורכב שלא מתבצע באופן מידי אלא לוקח מספר חודשים לכל הפחות, הכולל פעולות שונות בהתאם להליכי פירוק החברה, דורש ניווט בין האינטרסים השונים של הנושים וגורמים נוספים וכולל את הסדר החובות אל מול כונס הנכסים ובית המשפט.


לפני שמגיעים להחלטה האם כדאי לסגור את החברה, בין שמדובר בפירוק מרצון או בפירוק שנכפה על בעלי החברה, יש להביא בחשבון את העלויות השונות של הליך הפירוק, אשר יכולות להשתנות בהתאם לגודל החברה ולסוג הפירוק.


באופן עקרוני חשוב לדעת כי במרבית המקרים, הליך פירוק חברה באמצעות עורך דין כולל מלבד שכר הטרחה גם עלויות שונות הנלוות לפירוק, לרבות הוצאות הגשת הבקשה לצו פירוק מבית המשפט, מועדי האסיפות, הוצאות הפרסום בעיתונות וברשומות וכן אגרות שונות.


כיצד אופן פירוק החברה משליך על הוצאות הליך הפירוק?


ההוצאות הכספיות בעת פירוק חברה תלויות קודם כל בגודל העסק. העלויות לפירוק חברה קטנה יהיו קטנות יותר מההוצאות עבור פירוק חברה גדולה יותר, לאור מורכבות הפירוק ועלויות ניהול ההליך.


כמו כן, ישנם אופנים שונים לפירוק חברה אשר משליכים על גובה הוצאות ההליך. לדוגמה, חברה בפירוק מרצון, בניגוד לחברה בפירוק בכפייה, אינה נדרשת לשלם אגרה לרשם החברות, כך שהלכה למעשה ההוצאות היחידיות בהליך זה יהיו תשלום שכר טרחה למפרק או לעורך הדין.


פירוק חברה מרצון: מתי יש זכאות לפטור מתשלום אגרת פירוק חברה?


אם מדובר בהליך פירוק חברה לא פעילה, יש אפשרות להגיש בקשה לפטור מתשלום אגרה לרשם החברות עבור השנים שבהן החברה הייתה ללא פעילות. יש לצרף לבקשה אישור מרשויות מס הכנסה ורשויות מע"מ או דוחות מס בגין אותן שנים, אשר יכולים להעיד ולאמת את העובדה שבאותה תקופה לא הייתה פעילות בחברה. מלבד זאת יש לצרף לבקשה תצהירים של הדירקטורים על כך שהחברה אינה פעילה ולא מנוהלים עבורה חשבונות בנק.


אם אין אפשרות לצרף את האישורים הנדרשים מרשויות המס, ניתן לצרף לחלופין אישור על הפסקת הפעילות מטעם רואה חשבון מבקר, בצירוף אישורי מס ודוחות שנתיים רלוונטיים. בהתאם לתקנות החברות (אגרות), יש אפשרות לקבל את הפטור מתשלום האגרה אך ורק בגין אגרות שעוד לא שולמו.


לסיכום ניתן לומר כי במרבית המקרים, ההוצאה הניכרת בעת הליך פירוק חברה תהיה עבור שכר טרחה לבעל המקצוע אשר מנהל את הפירוק אל מול הרשויות והגורמים השונים, ואליה יתלוו הוצאות משניות אשר הכרחיות להליך פירוק כגון אגרות, הוצאות עבור בתי המשפט ופרסום ברשומות. כאשר מבצעים פירוק מרצון, עלות ההליך יכולה להצטמצם ובנסיבות מסוימות ניתן יהיה לקבל פטור מתשלום אגרה.


פירוק חברה ברשם החברות ותשלום אגרת פירוק עולה כ-2,000 שקלים, אך זאת ללא חישוב תשלום עבור שכר טרחה. כמו כן יש להביא בחשבון שמדובר בהערכה בלבד, שלא ניתן להסתמך עליה בכל מקרה, והכול תלוי בנסיבות.

 

יש לך שאלה?

פורום הלנת שכר - זכויות עובדים בפירוק או סגירת עסק / חברה
פורום הבראה כלכלית ושיקום כלכלי


בדרך כלל, הליך פירקו של חברה קטנה ללא פעילות יכול להימשך מספר חודשים מהמועד שהוגד תצהיר כושר פירעון, אולם כאשר מדובר בהליך מורכב ייתכן שעד סיומו יחלפו אף שנים. על כן יש חשיבות מכרעת לנהל את הפירוק בחוכמה ובצורה מסודרת ומתוכננת, ולהיעזר בבעל מקצוע עם ותק וניסיון בתחום זה.
 


עודכן ב: 19/07/2016