הסכם למכירת חברה קובע את התנאים בדרך להתקשרות עסקית בין בעל החברה לרוכש הפוטנציאלי. החוזה מסדיר את העניינים המשפטיים והכלכליים של הליך המכירה, והוא כולל את תנאי התשלום, התחייבויות הרוכש, ביטחונות לביצוע העסקה, זכויות קניין רוחני, ביטול החוזה וסעדים בגין הפרתו.

 

בעל חברה המעוניין למכור אותה יכול למכור את הבעלות על החברה, כך שהחברה נרכשת על כל נכסיה, התחייבויותיה ופעילותה העסקית. בדרך זו הרוכשים שומרים על שם החברה, וממשיכים לפעול בהתאם למסגרת הארגונית והמשפטית של החברה, כאשר לרוב גם העובדים אינם מתחלפים.

 

אפשרות נוספת היא למכור את פעילות החברה, כך שהפעילות העסקית ונכסים מסוימים הנחוצים לפעילות החברה נמכרים, כגון: זכויות ייצור והפצה, מלאים, מכונות, מערך שיווק ועוד. אולם הבעלות נותרת בידי המוכר.

 

במסגרת עסקה זו, הרוכש לא גורף את כל התחייבויות החברה, והמסגרת הארגונית והמשפטית נשארת בידי בעל החברה המקורי. כמו כן, מוכר החברה רשאי להשתמש בה לפעילויות אחרת או לפרק אותה לאחר מימוש הנכסים ופירעון החובות וההתחייבויות.

 

עריכת בדיקת נאותות לפני החתימה

 

טרם מכירת החברה נהוג לערוך בדיקת נאותות, לצורך בחינה מדוקדקת וקפדנית על ידי עורך הדין או רואה חשבון, כדי שהרוכשים יוכלו לברר האם קיימים חובות או התחייבויות של החברה שאינם רשומים בספרים, וכדי שבעל החברה יוכל לוודא האם הרוכש יעמוד בהתחייבויות כלפיו.

 

טרם החתימה על החוזה, המוכר מחויב לספק מידע רב אודות פעילות החברה כולל נתונים עסקיים וכספיים, סודות מסחריים ומידע על הקניין הרוחני. על כן רצוי למוכר החברה לערוך הסכם מקדמי עם הרוכש הפוטנציאלי, במטרה להגן על נכסי החברה ולמנוע תחרות, במקרה שהעסקה לא תצא לפועל.

 

חשוב לחתום על מסמך עקרונות, המהווה הסכם ראשוני ומתייחס בקווים כללים למתווה עסקה ואופן ביצועה. חתימה על מסמך עקרונות מעיד על כוונת רצינות של הצדדים להתקשרות בעסקה, ומסייע לתיאום הצפיות.

 

שלב תכנון העסקה

 

השלב החשוב ביותר בעסקת מכירת החברה, הוא תכנון העסקה בסיוע של יועץ משפטי. במסגרת התכנון יש להחליט האם תימכר הבעלות על החברה או רק פעילותה, האם יימכרו מניות, קיומה של תקופת חפיפה לצורך העברת הניהול לרוכשים ועוד סוגיות רבות ומשמעותיות. 

 

במסגרת הסכם למכירת חברה יש לקבוע את תנאי התשלום, לרבות: מועדי התשלום, באיזה אופן תשולם התמורה, אם בהעברה בנקאית, אשראי, שיקים, או דרך אחרת, והאם כל התמורה היא כספית או שחלקה בניירות ערך או בנכסים אחרים.

 

חשוב להגדיר את ההתחייבויות הרוכש, כמו העברת ערבויות אישיות, הימנעות מפיטורי עובדים וספקים, המשך התחייבויות מול צד ג' ועוד. יש לקבוע מה יהיו הביטחונות של הרוכש לביצוע העסקה, כדי להבטיח את תנאי התשלום ואת העברת התמורה כתנאי להשלמה של עסקת המכירה.

 

יש לך שאלה?

פורום דיני חוזים / הסכמים

 

חשוב ביותר להתייחס לזכויות הקניין הרוחני של החברה, ולקבוע במסגרת החוזה האם החברה מוכרת את כל הקניין הרוחני הקשור בפעילותה או רק חלק ממנו. יש לבחון את אופן העברת הקניין הרוחני, את היכולת של הרוכש להמשיך להשתמש בקניין המועבר ועוד. כמו בכל חוזה סטנדרטי יש לקבוע מהם התנאים להפרת ההתקשרות העסקית, באילו מצבים יש להביא לביטול החוזה ומהם הסעדים והסנקציות בגין הפרתו על ידי מי מהצדדים.