המושג "החייאת חברה" מתייחס לשני מצבים מרכזיים: במצב הראשון, כאשר מדובר על חברה שנמחקה מפנקס החברות על ידי רשם החברות עוד בטרם חקיקת חוק החברות בשנת 1999, כחלק מהסנקציות שהוטלו עליה בגין אי תשלום אגרות או אי הגשת דוחות שנתיים בתקופה שבה לא הייתה פעילה, נדרש לבצע הליך החייאת חברה כדי לבטל את מחיקתה ולהחזירה לססטוס של חברה פעילה.


המצב השני מתייחס להחייאת חברה שפורקה או שהוכרזה כמחוסלת בנסיבות שונות ומטעמים מסוימים או לצרכים ייעודיים, למשל לצורך העברת זכויות מחברה מחוסלת או הגשת תביעה כנגד חברה לאחר פירוקה.


החייאת חברה מחוקה או החייאת חברה שפורקה מרצון: איך מתבצע ההליך?


לצורך החייאת חברה שנמחקה ממרשמי רשם החברות, כדי שהחברה תשוב להיחשב חברה פעילה, מי שמבקש את החייאת החברה נדרש להגיש בקשה לביטול המחיקה אל בית המשפט המחוזי המוסמך לדון בתחום שיפוטו בענייני החברה בהתאם לכתובתה.


אל הבקשה המוגשת לבית המשפט יש לצרף תצהיר בחתימתו של המבקש ובחתימה של עורך דין, בין שמדובר בנושים המעוניינים לגבות את חובם מהחברה, בעלי מניות או כל גורם אחר בעל אינטרס להחיות את החברה.


הבקשה והתצהיר יועברו מבית המשפט אל משרד המשפטים, רשות התאגידים, לתגובת רשם החברות, אשר יבחן האם לאשר את הבקשה או לדחות אותה. במרבית המקרים בקשות להחייאת חברה מאושרות על ידי הרשם, אך בתנאי שהחובות שנצברו בה מבחינת תשלומי אגרות והגשת דוחות שנתיים ישולמו ויעודכנו.


החייאת חברה שפורקה והוכרזה מחוסלת לצורך הגשת תביעה


לאחר סיום הליכי פירוק חברה, קבלת צו פירוק סופי והכרזת בית המשפט על החברה כחברה מחוסלת, אין עוד אפשרות להגיש תביעות כנגד החברה. עם זאת, מי שמונה כמפרק החברה או כל מי שיש לו אינטרס לתבוע את החברה, למשל עובדי החברה שלא קיבלו את זכויותיהם, נושי החברה ועוד, יכולים לפנות לבית המשפט בבקשה להחיות את החברה. במקרה שמתברר כי קיים נושה אשר בעת הפירוק לא היה ידוע על קיומו, חיסולה של החברה יבוטל.


במקרים מסוימים, אפשר לבצע החייאת חברה לצורך הרמת מסך גם אם לא נותרו בה נכסים, כדי לגבות את החובות מרכושם הפרטי של בעלי המניות בחברה. החייאת חברה שפורקה יכולה להימשך עד 24 חודשים מהמועד שבו הוכרזה כמחוסלת על ידי בית המשפט.


החייאת חברה לצורך העברת זכויות וקבלת פטור מתשלומי אגרה


ישנם מצבים שונים שבהם נדרש להחיות חברה לצורך ספציפי, למשל לצורך העברת זכויות בנכסי מקרקעין מהחברה אל הבעלים או אל רוכש מסוים, ובמצבים אלה אפשר לבקש פטור מתשלומי האגרות השנתיות.


על פי סעיף 369 לפקודת החברות, כדי להחיות חברה מחוקה ניתן להגיש המרצת פתיחה לבית המשפט, ובמסגרתה לבקש את העברת הזכויות באמצעות החייאת החברה, ובלבד שטרם חלפו 20 שנה מהתאריך שבו החברה נמחקה. עם זאת, הפסיקה אף אפשרה להגיש בקשות להחייאת חברה גם לאחר חלוף 20 שנים, אם צורפה בקשה נוספת להאריך את המועד. רשם החברות יגיב לבקשה, יאשר או ידחה אותה, וברוב המקרים יתנה את החייאת החברה בתשלום האגרה ובהגשת דוחות.

 

יש לך שאלה?

פורום הלנת שכר - זכויות עובדים בפירוק או סגירת עסק / חברה
פורום הבראה כלכלית ושיקום כלכלי


תקנות החברות (אגרות) קובעות באילו מקרים ניתן לקבל פטור מהאגרה עבור פרק הזמן שבו החברה הייתה מחוקה, ובתי המשפט בבואם לבחון בקשות לפטור יערכו איזון בין מכלול השיקולים, אשר בדרך כלל יביא לקביעת תשלום חלקי עבור חלק יחסי מפרק הזמן שבו החברה הייתה מחוקה. החייאת חברה לצורך העברת זכויות בנדל"ן מחברה שכבר אינה קיימת מהווה פתרון פשוט ומהיר.
 


עודכן ב: 19/07/2016