סכסוכי משפחה בכלל והליכי גירושין בפרט הם הליכים רגישים ואישיים מאוד, ומסיבה זו הדיונים המשפטיים בדיני משפחה מתנהלים בדלתיים סגורות, הן בבתי המשפט לענייני משפחה והן בבתי הדין הדתיים.


אולם מה קורה כאשר במהלך הליכי הגירושין מבוצעות עבירות הסותרות את חוק הגנת הפרטיות? למה חשוב לשמור על פרטיות בין בני זוג גם בהליכים משפטיים מרים וקשים, וחרף העובדה שלעתים הוכחת בגידה או הסתרת כספים, למשל, יכולה להשליך על כל תחומי הגירושין, להצדיק עילת גירושין ולגרור תשלומים כגון מזונות או לבטלם?


מאחר שבהתאם להלכה העברית, ישנן נסיבות הגורמות לצמצום או ביטול תשלומים שונים, למשל גבר שמוכיח כי אשתו בגדה בו לא יחויב לשלם לה מזונות, ומצד שני הוכחת בגידה שנעשתה על ידי הגבר תחייב אותו בגירושין ובתשלום הכתובה, באופן טבעי, כל אחד מהצדדים מנסה לצאת מקשר הנישואין תוך צמצום חובותיו ככל שניתן. לחשיפת ראיות יש השלכות מרחיקות לכת, אולם לעתים הדבר מוביל את אחד הצדדים לפגוע בפרטיותו של הצד השני, ובכך לעבור על החוק.


הוכחת בגידה של בן הזוג תוך פגיעה בפרטיות


במקרי גירושין רבים, סיבת הפרידה היא בגידה או רומן שניהל אחד מבני הזוג. מדובר בעילה לגירושין על פי ההלכה, לא משנה מי מבני הזוג בגד, אולם נדרש להוכיח את מעשה הבגידה ולספק לכך ראיות.


לא פעם הדבר גורר ריגול אחר בן הזוג באמצעות חוקרים פרטיים, השגת ראיות מפלילות באמצעות מעקב אחר דברי דואר, חשבונות בנק וכדומה, תוך חדירה לפרטיות. הדבר הפך נפוץ עוד יותר בעשורים האחרונים, מאז שבגידות רבות מנוהלות בעולם הווירטואלי וניתן להתחקות אחריהן על ידי כניסה למחשב ולחשבונות הפרטיים בפייסבוק, בדואר האלקטרוני, ברשתות החברתיות וכדומה.


כאשר בן הזוג מתנהג באופן מעורר חשד, ישנן דרכים רבות להתחקות אחר פעילותו ברשת הווירטואלית, החל באמצעים פשוטים כמו מעקב אחר היסטוריית הגלישה ועד אמצעים טכנולוגיים משוכללים כגון תוכנות מעקב, פריצה לחשבון הדיגיטלי או התקנת סוסים טרויאניים במחשבו של בן הזוג.


ואולם, לא כל המעשים הללו חוקיים, וראיות שהושגו בדרכים לא חוקיות תוך פגיעה בפרטיות עלולות להיות לא קבילות. עם זאת, השגת ראיות על בגידה יכולות לאפשר, למשל, לגרום לבן הזוג להודות בבגידה גם מבלי שיהיה צורך בהצגת הראיות בבית המשפט.


איך מתייחס בית המשפט לראיות שהשיג בן הזוג תוך פגיעה בפרטיותו של בן הזוג השני?


על פי חוק הגנת הפרטיות, אם הראיה הושגה תוך עבירה על החוק ובאמצעות חדירה לפרטיות, היא תהיה פסולה ובית המשפט לא יוכל להתייחס אליה כאל ראיה.


נוסף על כך, בכל הנוגע להשגת ראיות באמצעות חדירה למחשבו של בן הזוג, קובע החוק כי כל סוג תקשורת המתבצע ברשת או בין מחשבים מהווה שיחה של ממש, ועל כן אסור להאזין לה ללא הסכמת או ידיעה של הצדדים לשיחה. לפי חוק המחשבים, כל תוכן או ראיה המושגים באמצעות חדירה למידע השמור במחשב מבלי שבעליו הסכים לכך, מהווים פגיעה בפרטיותו ומשכך אסורים בחוק.

 

יש לך שאלה?

פורום בית משפט לענייני משפחה


מסיבה זו, אף שלכאורה היום קל יותר להוכיח בגידה שביצע בן הזוג, מאחר שלא פעם השגת הראיות כרוכה בפגיעה בפרטיותו, בית המשפט יבחן בזהירות כל מקרה ומקרה בהתאם לנסיבותיו הספציפיות, תוך איזון האינטרסים השונים ובחינה מדוקדקת של רמת הפרת הפרטיות מחד גיסא, אל מול ההגנות השמורות לצד הנבגד מאידך גיסא.