חברה היא ישות משפטית נפרדת מבעלי המניות, ובמסגרת הליך פירוק חברה היא מפסיקה את פעילותה העסקית ונכסיה מפורקים. כדי להתחיל בהליך פירוק בבית המשפט, למשל במקרה של פירוק חברה לא פעילה או פירוק חברה על ידי נושה או על ידי בעלי המניות עצמם, יש להגיש בקשת פירוק לבית המשפט המחוזי באזור השיפוט של מקום עיסוקה העיקרי של החברה.


את הבקשה לפירוק החברה יכולים להגיש בעלי המניות, החברה עצמה, נושים המעוניינים לגבות חובות מהחברה וכן היועץ המשפטי לממשלה. עקרונית, במרבית המקרים מוגשת בקשת פירוק החברה על ידי הנושים כאשר החברה נמצאת במצב חדלות פירעון, אף על פי שקיימים גורמים שונים שרשאים להגיש את הבקשה וקיימות עילות שונות לבקש פירוק חברה.


פירוק חברה ביוזמת בעלי המניות או הליך פירוק חברה מרצון


ישנם מקרים שבהם אחד מבעלי המניות מגיש בקשה לפירוק החברה, עקב סכסוך שלא ניתן ליישבו אשר התגלע בין בעלי המניות. במקרים כאלה, נקבע בפסיקה כי יינתן צו פירוק רק אם בית המשפט השתכנע כי מדובר במוצא האחרון, ושלא ניתן לפתור את הסכסוך בנסיבות העניין.


גם החברה עצה יכולה להגיש בקשה לפירוקה, רק אחרי שהתקבלה החלטה על כך באמצעות אחד האורגנים המוסמכים של החברה כפי שנקבע בדיני החברות, למשל האסיפה הכללית, כל עוד בתקנון החברה נקבעה הסכמה ללקיחת סמכויות הדירקטוריון על ידי האסיפה הכללית. ההחלטה באסיפה הכללית על פירוק החברה יכולה להתקבל לפי עילת קבלת החלטה מיוחדת, ונדרש רוב לצורך קבלת ההחלטה.


בקשת פירוק חברה על ידי נושה


אם קיימים נושים לחברה, כל אחד מהם רשאי להגיש בקשת פירוק לבית המשפט, לרבות נושים מותנים או נושים עתידיים. נושה עתידי הוא מי שאמור לגבות את חובו מהחברה בעתיד. בנסיבות מסוימות ניתן לבקש מינוי מפרק זמני לחברה, למשל במקרה שהנושים בוזזים את רכוש החברה, או שמתבצעת העדפת נושים על ידי החברה, או במקרה של הברחת נכסים על ידי החברה, או כאשר אחד הנושים פונה להוצאה לפועל לצורך עיקול נכסים אשר עלול לשבש את הסדר החובות כפי שנקבע בחוק.


כל מי שיש לו עניין בבקשת הפירוק, יכול להגיש בקשה לעיון בבקשת הפירוק. מי שמעוניין להיות נוכח בדיונים בבית המשפט הנוגעים לבקשת פירוק החברה, יכול לעשות זאת ובלבד שיודיע על רצונו למי שהגיש את הבקשה בתוך פרק הזמן שנקבע לכך בפקודת החברות.


כיצד מתבצע הליך הגשת הבקשה לפירוק חברה?


כדי להגיש בקשה יש לצרף את העילה לפירוק החברה וכן לצרף את מלוא הפרטים על החברה ועל מבקש בקשת הפירוק. אם החברה היא זו שמגישה את הבקשה, עליה לצרף דוח המפרט את התחייבויותיה ונכסיה, וכן לפני הפנייה לבית המשפט המחוזי יש להגיש את הבקשה למשרדי כונס הנכסים.


אחרי שהבקשה הוגשה, יש אפשרות להגיש לה התנגדות. לשם כך יש להודיע מראש למבקשי הבקשה בתוך פרק זמן מסוים, לפני שהחלו הדיונים בבית המשפט.


מהם שיקולי בית המשפט?


בית המשפט מוסמך לאשר את פירוק החברה לאחר הגשת בקשה לפירוקה, ושיקול דעתו בעניין זה ישתנה ממקרה למקרה. במקרה שבעלי המניות הגישו את הבקשה, שיקול דעתו של בית המשפט יתבסס על זכויותיהם של שאר בעלי המניות, וכן חובותיו של מבקש הבקשה בכל הנוגע לאחזקותיו במניות.

 

יש לך שאלה?

פורום הלנת שכר - זכויות עובדים בפירוק או סגירת עסק / חברה
פורום הבראה כלכלית ושיקום כלכלי


כאשר מדובר בבקשת פירוק שהוגשה על ידי נושים, תיבדק הזכאות להגשת תביעת חוב, תיבחן התועלת שתצמח לנושים מפירוק החברה וייבדקו המחלוקות על עצם קיומם של החובות.