כל הליך גירושין הוא קשה, אך כשמדובר בגירושין של בני זוג עם ילדים קטנים, ההליך קשה ומורכב ביותר. אחת ההחלטות הרגישות וכבדות המשקל בגירושין מהסוג הזה, היא מי מההורים יגדל את הילדים, כלומר למי תינתן המשמורת, והאם יהיה מדובר במשמורת משותפת או שרק אחד ההורים יהיה ההורה המשמורן, ואילו ההורה השני יהיה זכאי לראות את הילדים במסגרת הסדרי ראייה או זמני שהות.


במקרים מסוימים, כאשר בית המשפט לענייני משפחה נדרש להכריע לגבי המשמורת, אחד הקריטריונים שייבדקו הוא המסוגלות ההורית של שני הצדדים.


מהי מסוגלות הורית ומהי בדיקת מסוגלות הורית?


המושג מסוגלות הורית מתייחס ליכולתם של ההורים לדאוג ולספק את צורכי הילדים, הן מבחינה נפשית, הן מבחינה פיזית והן מבחינה חומרית. כאשר מבוצעת בדיקת מסוגלות הורית, נבחנת למעשה היכולת לספק את צורכי הילדים לפי מגוון משתנים כגון הקשר בין ההורה לילדים, יחסם של הילדים אל ההורים, מסגרת העבודה של ההורים, מידת אחריותם ובגרותם הנפשית, היכולת של כל אחד מהם לספק סביבה בטוחה וטובה לילדים מבחינה חברתית וכספית ועוד.


חוות דעת על מסוגלות הורית


לעתים מתעורר קושי של ממש בהכרעה על המשמורת, בעיקר כאשר נראה ששני ההורים יכולים לספק לילדים את מלוא צורכיהם. במקרים כאלו בית המשפט ייאלץ לבחור באלטרנטיבה הטובה ביותר עבור הילדים, בהתאם לעקרון טובת הילד.


בדיקת המסוגלות ההורית של הורים המצויים בהליכי פרידה מהווה כלי חשוב בסוגיית טובת הילד והכרעה על המשמורת. בדרך כלל יוגשו לבית המשפט חוות דעת של מומחים על המסוגלות ההורית של שני הצדדים, אשר הלכה למעשה יהוו המלצה לגבי מי יקבל את החזקה על הילדים.


כיצד חזקת הגיל הרך משפיעה על המסוגלות ההורית?


חוק הכשרות המשפטית והאפוטרופסות קובע את חזקת הגיל הרך, שלפיה טובת ילדים קטינים עד גיל שש היא מגורים אצל האם, אשר תספק להם את הסביבה הבטוחה והטובה יותר. במקרים רבים, אכן מועברת משמורת על ילדים קטנים לאם בהתאם לחזקת הגיל הרך.


עם זאת, לא מדובר בקביעה אוטומטית והיום כאשר חזקת הגיל הרך עומדת בפני ביטול, ויותר ויותר אבות מעוניינים לקבל משמורת משותפת או משמורת בלעדית על הילדים, לא פעם אכן תתקבל הכרעה בבית המשפט למשמורת משותפת של שני ההורים גם כאשר מדובר בילדים קטנים.


מלבד זאת, במקרים קיצוניים וחריגים כמו מחלות נפשיות, נכות או מחלה קשה, בעיות סמים ואלכוהול וכדומה של אחד ההורים, בית המשפט יקבע חוסר מסוגלות הורית אצל אותו הורה, וכתוצאה מכך תועבר המשמורת להורה השני.


מי מבצע מבחני מסוגלות הורית?


באופן עקרוני, בית המשפט ממנה מומחים מקצועיים כגון פקידי סעד ופסיכולוגים לצורך בדיקת המסוגלות ההורית של שני בני הזוג במהלך הליך הגירושין. במסגרת הבדיקה יעברו ההורים מבחני אישיות ומבדקים פסיכולוגיים שונים אשר אמורים להעריך את יכולתם לדאוג לצורכי ילדיהם.

 

יש לך שאלה?

פורום משמורת | הסדרי ראיה ושהות


עם זאת, חשוב לזכור כי עקרון העל שלפיו תיקבע המשמורת בסופו של דבר על ידי בית המשפט לענייני משפחה הוא עקרון טובת הילד. בדיקת המסוגלות ההורית מהווה חוות דעת מקצועית שבית המשפט יתחשב בה במערך השיקולים, אולם בית המשפט רשאי ומוסמך להחליט החלטות הסותרות את מבחני המסוגלות ההורית, כאשר עקרון טובת הילד עומד לנגד עיניו.