חוזה העסקה בהייטק אשר נחתם בין מעסיק ועובד לצורך הסדרת תנאי העבודה ביניהם, כולל מאפיינים שונים מהסכם עבודה רגיל, הן בשל אופיו הייחודי של ענף ההייטק והן בשל תנאי ההעסקה והזכויות הנלוות המקובלים בחברות הייטק, אשר אינם דומים לענפים אחרים.


חוזה עבודה אישי: מהם התנאים שצריך לדרוש כדי להגן על זכויות העובד?


בראש ובראשונה חשוב להגדיר את תפקידו של העובד באופן ברור ומפורט, כך שבמקרה שמעמדו ייפגע או שבעתיד תחול הרעת תנאים בתפקידו, הוא יוכל לקבל פיצויי פיטורין גם אם יתפטר.


כמו כן, בחברת הייטק יש חשיבות רבה להגדרת שעות העבודה, מאחר שמדובר בשעות עבודה מרובות, לעתים גם בשעות הערב כדי להתאים לשוק הבינלאומי, ולעתים אף נדרשים העובדים לעבוד מהבית. גם אם מדובר במשכורת חודשית ולא שעתית, הגדרת שעות העבודה הכרחית.


על אילו סעיפים כדאי להתעכב בהסכם עבודה בחברת היי טק?


הסעיף העיקרי שכדאי לבחון הוא סעיף קבלת אופציות בחוזה עבודה, והדבר נכון גם אם מדובר במניות. חשוב לוודא שההסכם מפרט כמה אופציות או מניות יינתנו לעובד, האם זהו המספר המקסימלי שאפשר לקבל, ומה יהיה מחיר מימוש האופציות ומהי תקופת ההבשלה, תקופת ה-VESTING, אשר כמובן רצוי שתהיה קצרה ככל שניתן.


לגבי השתתפות המעסיק בהוצאות טלפון סלולרי, חשוב לוודא אם מדובר רק בהחזר הוצאות או גם באספקת המכשיר עצמו, וכן לבדוק מראש מהי מדיניות החברה לגבי שימוש במכשיר הנייד בחו"ל.


קרן השתלמות, ביטוח מנהלים וכמובן פנסיה, הם חלק מהתנאים המומלצים למיקוח. בכל מקרה חשוב לוודא שההפרשות לקופות מבוצעות כבר מיום העבודה הראשון, וכי הן מתייחסות ל-100% מהשכר ולא לשיעור נמוך יותר. אם מקבלים ביטוח מנהלים, חשוב להתעקש על כך שיכלול רכיב אובדן כושר עבודה.


בכל הנוגע להשתתפות המעסיק בהוצאות רכב פרטי או ליסינג, מאחר שמדובר באחד הסעיפים המשמעותיים ביותר הגלומים במשכורת, חשוב לוודא האם מרכיב זה מנוכה מהמשכורת או ניתן נוסף עליה.


אם החברה מגבילה את השימוש ברכב לפי מספר ק"מ לשנה, חשוב לוודא האם המרחק ממקום העבודה נכנס להגבלות אלה או שניתן להחריג נסיעות כאלו מההגבלות. כאשר מחזירים רכב ליסינג לפני המועד, חל קנס. לכן חשוב להבין האם העובד ישלם את הקנס או המעסיק.


הובטח לכם בונוס שנתי? נהדר, אך חשוב לעגן זאת במסגרת הסכם העבודה, תוך פירוט התנאים הנדרשים לקבלת הבונוס, למשל עמידה ביעדים או סיום פרויקט.


לגבי השתתפות המעסיק במזון ובאש"ל, הנהוגה במרבית חברות ההייטק, חשוב לברר זאת מראש ולנסח את ההטבות בחוזה, לקבוע את אופן ההחזר על נסיעות לחו"ל ולקבוע מראש האם ההחזר יתבסס על תשלום קבוע לפי יום או לפי חשבוניות שיספק העובד.


מלבד זאת חשוב לדעת כי המעסיק מחויב לשלם עבור שעות נוספות גם אם מדובר בשכר גלובלי, אלא אם כן זו משרת אמון, משרת הנהלה או סוג תפקיד שאינו מאפשר לחברה לעקוב אחר השעות. עם זאת, במקרים רבים לא משולמות שעות נוספות בענף ההייטק, אלא מתבצעת הפרדה בין משכורת רגילה ומשכורת גלובלית הניתנת על שעות נוספות. הפרדה זו צריכה להיות מגולמת הן בחוזה העובדה והן בתלוש השכר.

 

יש לך שאלה?

פורום חוזה עבודה


אם קיים בחוזה סעיף אי תחרות, חשוב לוודא שמדובר בתנאי חוקי העומד בעקרון חופש העיסוק. במרבית המקרים לסעיף זה לא יינתן תוקף אלא אם כן המעסיק השקיע בהכשרת העובד באופן החורג מגדר הרגיל, העובד השתמש שלא כדין בסוד מסחרי או התנהל בחוסר תום לב.