ללא ספק, אחד הצעדים החשובים ביותר במסגרת שיפוצים בדירת המגורים או הבניין, הוא עריכת חוזה התקשרות עם קבלן שיפוצים או קבלן בניין לפני תחילת עבודות השיפוצים, הבנייה או השלד. ללא הסכם קבלני כולל ומפורט המגן על זכויות הלקוח, ההתקשרות עם הקבלן עלולה להסתיים במפח נפש, בהוצאות כספיות לא צפויות, בעבודה לא גמורה ובמחלוקות שונות על העבודה.


רוב האנשים בוחרים את קבלן הבניין, קבלן השיפוצים או קבלן השלד על פי המלצות שקיבלו או על בסיס היכרות מוקדמת. מה חייבים לבדוק לפני שחותמים על חוזה שיפוצים? כדי להיות בטוחים, כדאי לבחון שיפוצים או בניות קודמים שביצע הקבלן, לבדוק את רמת העבודה ואת השירות שניתן במסגרת פרויקטים קודמים, לוודא את מידת ההתאמה לפרויקט הבנייה הנוכחי, ולבסוף כדאי לקבל המלצות על יחסו של הקבלן ללקוחותיו, עמידתו בלוחות הזמנים ומידת הקשבתו לבקשות ולדרישות של הלקוחות.


כמו כן, חובה לבדוק בפנקס הקבלנים האם מדובר בקבלן רשום ומהו סיווגו הכספי והמקצועי, מאחר שעל פי חוק רק קבלן רשום רשאי לבצע עבודות בנייה מסוימות או בהיקף כספי מסוים.


הסכם קבלני: אילו סוגים קיימים ואיך בוחרים את סוג החוזה המתאים?


באופן עקרוני, הסכם התקשרות עם קבלן מחולק לשלוש קטגוריות מרכזיות: הסכם פאושלי שבמסגרתו קובעים מראש את התמורה סופית שתשולם לקבלן על כל הפרויקט, הסכם לפי זמן עבודה שבו מסכימים הצדדים על פרק זמן אשר בו יועמדו לרשות מזמין העבודה עובדים וכלי עבודה, או הסכם למדידה, שבמסגרתו התשלום מחושב על בסיס כמויות החומרים וביצוע העבודה.


על פי חוק חוזה קבלנות, ההתחייבות העיקרית של הקבלן היא לבצע את המלאכה אשר לשמה הוזמן, ואילו הלקוח מתחייב לשלם את שכרו בהתאם להסכמות שהגיעו אליהן. החוק מוסיף וקובע תנאים מיוחדים להסכם עבודה בין קבלן ללקוח, כגון זכות עיכוב העבודה על ידי הקבלן עד תשלום התמורה המגיעה לו, אלא אם כן נקבע אחרת בהסכם הבנייה או הסכם השיפוצים.


בחוזה פאושלי, ההסכמה על המחיר הסופי מראש יכולה למנוע הפתעות בהמשך הדרך, אף על פי שבדרך כלל המחיר שייקבע בהסכם מסוג זה יהיה גבוה יותר מסוגי ההסכמים האחרים, והוא יבוסס על הערכת הקבלן לעלות הבנייה. חוזה לפי זמן עבודה מאפשר יותר גמישות במהלך הפרויקט, אולם מצד שני כל שינוי יוביל להוצאות נוספות וכן זמן סיום הבנייה או השיפוצים עלול להתארך.


מה חשוב לכלול בחוזה מול קבלן בניין או קבלן שיפוצים?


מבחינת המחיר, חשוב לפרט ככל שאפשר את כל הסיטואציות שעלולות לקרות במהלך השיפוץ ולסגור פרצות שדרכן יוכל הקבלן לבקש תשלומים נוספים על עבודות בהמשך הדרך. כדאי לקבוע תשלום מדורג שיבוסס על קצב ההתקדמות בפרויקט ובהתאם לאישור המפקח על איכות העבודה.


חשוב לקבוע לוחות זמנים כדי למנוע את דחיית העבודה, ולקבוע פיצוי עבור כל איחור, אם כי הדבר עקרוני בעיקר בהסכם פאושלי.


כמו כן, הכרחי לקבוע על מי תחול האחריות לשלם במקרה של נזקים בפרויקט, ולקבוע שהקבלן אחראי לבצע את מלוא הביטוחים הרלוונטיים עבור העובדים ומזמיני העבודה. בהסכם פאושלי מקובל להבטיח את המשך העבודה עד סיומה באמצעות ערבות מהקבלן.


מה עושים אם ישנם נזקים במהלך השיפוצים או לאחר גמר העבודה?


על פי החוק, במקרה של ליקוי צריך לאפשר לקבלן לתקנו, ואם הוא אינו נושא באחריות אפשר לתבוע אותו בבית המשפט.

 

יש לך שאלה?

פורום חוזה קבלן | חברה משכנת


מאחר שאין גוף מוסדר המוסמך על אכיפה ופיקוח על עבודות קבלנים, הסכם ההתקשרות עם הקבלן הוא ההגנה הטובה ביותר שמזמין העבודה יכול לקבל. בשל חשיבותו הקריטית של ההסכם, חשוב לנסח ולערוך אותו בצורה המקיפה והטובה ביותר.