במקרים רבים חברות נסגרות ופעילותן העסקית מחוסלת בעקבות משבר כלכלי, חדלות פירעון או אי הצלחה עסקית במשך תקופה ניכרת. כאשר מחסלים את פעילותה של חברה, מבצעים הליך פירוק חברה, מממשים ומחלקים את הנכסים שבבעלות החברה ומסדירים את התחייבויותיה כלפי הנושים.


ישנם מספר סוגים להליכי פירוק, לרבות פירוק חברה לא פעילה, פירוק חברה על ידי בית משפט, פירוק מרצון ביוזמת בעלי המניות ופירוק בפיקוח בית המשפט. בחלק מההליכים מוגשת בקשה אל בית המשפט למנות מפרק זמני לחברה אשר יפקח ויהיה אחראי על תהליך חיסול החברה, וזאת לאחר הגשת הבקשה לפירוקה ועד קבלת צו הפירוק.


באילו מצבים עיקריים מוגשת בקשה למנות מפרק זמני?


באופן עקרוני, הדיון שיתקיים בבית המשפט בכל הנוגע לבקשה לפירוק חברה, יחול רק מספר חודשים לאחר הגשת הבקשה לפירוק. אולם יש אפשרות להגיש בקשה דחופה ומיוחדת לקיום דיון בתוך פרק זמן קצר, כאשר קיימות סיבות למנות מפרק זמני לחברה וזאת במהירות האפשרית.


הסיבות הנפוצות להגשת בקשה דחופה הן כאשר בעלי החברה מנסים להעלים את רכושה במטרה שלא לחלקו לנושים, או לחלופין כאשר הנושים עצמם בוזזים את הרכוש. כמו כן ייתכנו מקרים שבהם מתקיימת העדפת נושים לא הוגנת, כאשר הנושים המקורבים מקבלים את כספם בחזרה ונושים אחרים אינם יכולים לגבות החוב, או מקרים שבהם אחד הנושים מבקש לעקל רכוש השייך לחברה, אולם אם יקבל את אותו רכוש הדבר יהווה שיבוש של סדר קדימויות הנושים כפי שנקבע בחוק.


בית המשפט מוסמך למנות מפרק זמני עד שימונה מפרק קבוע בכל מקרה של חשש להעלמת או הברחת נכסים, עוד לפני המועד שבו ידון בבקשת הפירוק עצמה.


מהם תפקידיו של המפרק הזמני?


מהרגע שמונה מפרק זמני לחברה בפירוק, הוא לוקח את המושכות לידיו ומנהל את החברה במקום ההנהלה הקודמת. המפרק יכול לדרוש את כל הנתונים הרלוונטיים מהנהלת החשבונות או עורך הדין של החברה, במטרה לאתר את כל נכסיה לצורך ניהולם ומימושם.


לצורך זאת, ירשום המפרק את זכויות הנדל"ן של החברה, אם הן קיימות, בהערת אזהרה בטאבו, ירשום את הזכויות בכלי הרכב במשרד הרישוי, יאחסן כל רכוש אחר וישמור על הכספים שייכנסו לחברה במהלך התהליך בחשבון בנק ייעודי שייפתח למטרה זו.


האם העובדים זכאים לקבל את שכרם בתקופת הפירוק הזמני?


ומה לגבי זכויות העובדים במהלך התקופה הזמנית עד לפירוק הסופי? על פי פסיקות שניתנו בעבר בבתי הדין לעבודה, הוכרע כי יחסי עובד-מעביד מסתיימים רק במועד שבו ניתן צו פירוק קבוע, ורק אז העובדים אינם זכאים עוד לקבל משכורת. כלומר, לאחר הוצאת צו פירוק זמני, העובדים זכאים לקבל משכורת וזאת עד שיתקבל צו הפירוק הקבוע.


בתקופת הביניים הזו רשאי המפרק הזמני לבצע שינויים בתנאי ההעסקה של העובדים, לפי שיקול דעתו ובהתאם להנחיות בית המשפט המפקח על הליך הפירוק.

 

יש לך שאלה?

פורום הבראה כלכלית ושיקום כלכלי


כפי שניתן לראות, פירוק זמני של חברה נדרש במקרים מסוימים כאשר יש צורך במינוי מפרק זמני לחברה. לא מדובר בהליך זהה להליך פירוק רגיל, כאשר ההבדל העיקרי הוא מבחינת זכויותיהם של עובדי החברה בתקופה זו.